چرا ازدواج در اسلام به عنوان يك مسئله واجب مطرح است؟

پرسش:

چرا ازدواج ميان ما به عنوان يك مسئله واجب مطرح است، ولي در هيچ ديني واجب نيست؟

پاسخ:

با سلام و احترام

ازدواج در دين اسلام نيز به خودي خود واجب نيست، بلكه مستحب مؤكد مي‌باشد، ولي اگر كسي به خاطر ازدواج نكردن به گناه بيفتد، در آن صورت لازم است ازدواج كند. اهميت ازدواج در اسلام از اين جهت است كه ازدواج علاوه بر اين كه غريز? جنسي را ارضا مي‌كند، عاملي در رهايي از تنهاييف برقراري دوستي و صميميت همراه با دلسوزي، خيرخواهي و پيوند همسران به عنوان آرامش دهند? همديگر و مكمّل يكديگر محسوب مي‌گردد.
قرآن مجيد مي‌فرمايد: " از نشانه‌هاي خدا آن است كه از جنس خودتان همسراني براي شما آفريد تا در كنار آن‌ها آرامش يابيد".(1) با ازدواج، عفت و پاكدامني، در افراد و جامعه جايگزين شهوتراني و بي‌بند و باري مي‌گردد، زيرا آتش برافروخت? غريزه جنسي، با ازدواج مهار مي‌شود و از بسياري از ناهنجاري‌ها پيشگيري مي‌گردد. بي‌جهت نيست كه پيامبر(ص) فرمود: "هر كس ازدواج كند، نيمي از دينش را احراز كرده است، پس بايد در نيم ديگر از خدا بترسد".(2)
روان شناسان يكي از نيازهاي اساسي و مهم آدمي را نياز به محبت ذكر كرده‌اند. آدمي در هر سن و سالي به محبت احتياج دارد. يكي از راه‌هاي مهم ابراز مهر و محبت و برقراري دوستي بين زن و مرد، ازدواج است. از طرف ديگر محيط گرم و صميمي خانواده، فرصتي براي تبادل انديشه‌ها، رشد اجتماعي فرهنگي و اخلاقي زن و شوهر است، علاوه بر اين كه يكي از فوائد ازدواج، فرزند آوري و بقاي نسل است. به دليل آثار و پيامدهاي ياد شده اسلام، براي ازدواج جايگاه خاصي قائل شده است.

1 - روم (30 )،‌ آيه 21.
2 - سفينه البحار، ج 1، ص 561.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت