رنگ مشکی چادر، رنگ باخته است! چرا؟

پرسش:

چرا دختران جامعه ما چادر را که مثل صدف است از خود دور کرده اند و خود را مثل مروارید در این جامعه کثیف گم کرده اند؟

پاسخ:

با سلام و اهدای امید به جنابعالی
اگر چه چادر به عنوان تنها شکل حجاب و پوشش لازم برای زن مسلمان نیست ، اما مطمئنا حجاب برتر محسوب می شود.
در عین حال آنچه که ما در جامعه با آن مواجه هستیم ، صرفا ترک چادر به عنوان حجاب برتر نیست ، بلکه تخریب حجاب به صورت نماد بد حجابی و سست شدن گوهر عفاف و اصل حجاب است ، نه صرفا چادر.
اما عوامل بدحجابى در جامعه ما چیست ؟ مطمئنا این مسئله به علل مختلفی مربوط می شود که بخشی از آن عبارتند از :
 1- تربيت ناصحيح خانواده:
 بسيارى از ناهنجارى‏ها ريشه در بى‏اعتنايى پدران و مادران و طرز برخورد آن‏ها دارد. دختران نابالغ اگر توسط والدين خود آمادگى ورود به مرحله بلوغ را نداشته باشند و آموزش‏هاى لازم نبينند، در نوجوانى و جوانى، پوشش كامل اسلامى را به سختى خواهند پذيرفت.
خانواده‏ها بايد برنامه مشخصى در زمينه آموزش حجاب و محرم و نامحرم و حلال و حرام به فرزندان خود داشته باشند و از كودكى، دختران خود را با حجاب آشنا سازند و آن را تا زمان بلوغ به تأخير نيندازند. در اين راه از راهكارهاى تشويق و تنبيه بهره گيرند.
 البته سخت‏گيرى‏هاى بي جا نه تنها راه حل مناسبى به شمار نمى‏رود، بلكه معضل را دو چندان مى‏كند. در صورتى كه غيرت با دورانديشى و تعقل و صبر همراه نباشد، چه بسا به ضد خود تبديل شود.
2 - دگرگونى ارزش‏ها:
شيوه نگرش افراد به ارزش‏ها در چگونگى موضع‏گيرى آن‏ها تأثير مى‏گذارد. اگر زنى، خودنمايى را به جاى حجب و حيا، ملاك ارزش گذارى قرار دهد و ارزشمند بداند، طبيعى است كه خود را نشان مى‏دهد و حتى پوشش را براى نماياندن خود برمى‏گزيند.
3 - الگوهاى ناهنجار: الگو در اخلاق اسلامى و روان‏شناسى جايگاه مهمى دارد. درگذشته كه الگوها و نقش‏ها اندك و محدود بودند، هويت‏يابى آسان بود، اما امروزه الگوهاى متنوع و متضادى كه رسانه‏هاى متعدد ارائه مى‏دهند، هويت‏يابى و انتخاب راه صحيح را بر جوانان مشكل كرده است. از اين رو يكى از دلائل بدحجابى، مدگرايى و همرنگ جماعت شدن و تأسى به هنرپيشه‏ها و شخصيت‏هاى مطرح در رسانه‏ها مى‏باشد.
4 - فقر معنوى: سقوط اخلاقى، بروز ناهنجارى در جامعه و از جمله بدحجابى، ثمره نبود نظريات بنيادى مذهبى درباره هستى درباره هستى و انسان و معناى زندگى و در يك كلمه، عدم اعتقاد به مبدأ و معاد است.
5 - كمبود شخصيت: كمبود محبت و محروميت‏هاى زمان خردسالى، افرادى را كه به عقده حقارت مبتلا شده‏اند، وادار به جبران مى‏كند تا از اين طريق خلأ درونى خود را پرنمايند. يكى از راه‏هاى ايجاد شخصيت‏پندارى، خودآرايى است.
6 - تهاجم فرهنگى دشمن:
 يكى از اهداف استعمارگران و سلطه جويان، زدودن پوشش زنان به منظور هويت زدايى آن‏ها است. این مسئله با ابزارهای گسترده تبلیغاتی و پیشرفته مانند ماهواره ، اینترنت و دست نهادن بر روی نیازهای جوانان و... صورت می گیرد.
7- مشکلات ازدواج جوانان و عدم ارضای صحیح غریزه جنسی و عاطفی موجب می شود که دختران جوان مورد وسوسه شیطان و هوای نفس خویش قرار گرفته و به این علت خود را در معرض دید جوانان هرزه یا حتی جوانان مومن قرار دهند و چه بسا از این طریق موجب سقوط اخلاق جوانان و اشاعه فحشا و روابط نامشروع و... شود که مطمئنا دختران جوان در این موضوع از همه بیشتر آسیب می بینند و گوهر عفاف خود را از دست می دهند .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت