مقام رضا به قضا و قدر الهی چگونه حاصل می شود؟

پرسش:

راه تحصیل مقام رضا کدام است؟

پاسخ:

با سلام و ادب

راضی بودن از قضای الهی عبارت است از: اعتراض نکردن و خمشگین نشدن از آن چه پیش می‏آید. خداوند متعال در مقام مدح کسانی که به قضای الهی راضی و خشنودند، می‏فرماید: «رضی الله عنهم و رضوا عنه؛(1) خداوند از آنان راضی است و ایشان از خدا راضی‌اند».
در روایتی، امام صادق (ع) می‏فرماید: «اصل طاعت خدا، صبر و رضایت به خوشایند و ناخوشایند [روزگار] است و هر بنده‏ای در مکروه و محبوب و خوشایند و ناخوشایند از خدا راضی باشد، همه آنها برای او خیر خواهد بود».(2)
راه تحصیل و رسیدن به مقام رضا، این است که انسان بداند هر چه را خدای سبحان برای بنده‏اش مقدر کند برای او خیر است، اگر چه بنده از شر و حکمت آن آگاه نباشد و بداند که غم و غصه هیچ تأثیری در قضای الهی نداشته و آن را تغییر نمی‏دهد. آن چه مقدر شده می‏شود و آن چه مقدر نشده، نخواهد شد. از این رو در روایات عامل رسیدن به رضا یقین به خدا معرفی شده است. امام علی (ع) فرمود: «داناترین مردم به خدا، راضی‏ترین آنها به قضای او است».(3)
و در روایت دیگری می‌فرماید: «الرضا ثمره الیقین؛(4) رضایت از خدا نتیجه یقین به خداست». در جای دیگر آن حضرت می‌فرماید: «ریشه رضا اعتماد به خداست».(5)
نکته دیگر آن است که از روایات بر می‌آید که بین رضا و ایمان رابطة مستقیمی است. هر اندازه ایمان انسان بیش‌تر باشد رضایت به قضا و قدر الهی نیز افزون‌تر خواهد بود.  امام علی(ع) می‌فرماید: «نعم قرین الایمان الرضا؛(6) رضایت دوست خوبی برای ایمان است». بر این اساس اولیای الهی به این مرتبه از ایمان رسیده بودند. امام صادق (ع) می‌فرماید: «هرگز رسول خدا (ص) در مورد چیزی که اتفاق افتاده بود نمی‌گفت ای کاش غیر از این اتفاق افتاده بود».(7)
راه دیگر رسیدن به مقام رضا توجه به نتایج رضایت و سرانجام نارضایتی است.
مهم‌ترین ثمرة رضایت آرامش جسمی و روانی است. امام علی(ع) فرمود: «راضی باش تا راحت باشی».(8) در جای دیگر می‌فرماید: «رضایت حزن و اندوه را نفی می‌کند».(9)


1. بینه (98) آیه 8.
2. بحار الانوارج 68 ص139.
3. همان ص 158.
4. میزان الحکمه ج 2 ص 1093.
5. همان ص 1093.
6. همان ص 1092.
7 ـ 9. همان ص 1094.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت