چرا خداوند كسانی كه دوستشان دارد، سختی زیاد می‏دهد؟

پرسش:

چرا خداوند كسانی كه دوستشان دارد، سختی زیاد می‏دهد؟

پاسخ:

با سلام و احترام.

استعدادهای نهفته در انسان در پرتو سختی‏ها شكوفا می‏شود، همان طوری كه فلزات در كورة آتش آبدیده و استوارتر می‏شوند، مشكلات، شخصیت‌ساز و استقامت‌آفرین است، بسان درختی كه در دل بیابان‏های سوزان و بادهای داغ قرار می‏گیرد. استاد مطهری می‏گوید:
«به حكم قانون و ناموس خلقت، بسیاری از كمالات است كه جز در مواجهه با سختی‏ها و شداید، جز در نتیجه تصادم‏ها و اصطكاك‏های سخت، جز در میدان مبارزه و پنجه نرم كردن با حوادث، جز در رو به رو شدن با بلایا و مصایب حاصل نمی‏شود، البته نه این كه اثر شداید و سختی‏ها تنها، ظاهر شدن و نمایان شدن گوهر واقعی باشد (به این معنی هر كس یك گوهر واقعی دارد كه رویش پوشیده است مانند یك معدنی است در زیر خاك و اثر شداید فقط این است كه آن چه در زیر خاك است، نمایان می‏شود و اثر دیگر ندارد) نه این طور نیست بالاتر است شداید و سختی‏ها و ابتلائات اثر تكمیل كردن و تبدیل كردن و عوض كردن دارد، كیمیا است، فلزی را به فلز دیگر تبدیل می‏كند، سازنده است، از موجودی، موجودی دیگر می‏سازد، از ضعیف و قوی و از پست، عالی و از خام، پخته به وجود می‏آورد.(1) این قاعده حتی در باره پرندگان درست است. در صور و بعضی از پرندگان می‏نویسند: برای آموزش پرواز، جوجه خود را در فضا رها می‏سازند و با مشكلات رو به رو می‏كنند تا بر پرواز چیره شوند.(2) از این جا می‏توان پی برد كه چرا خداوند، بندگان صالح خود را با بلاهای گوناگون می‏آزماید. آزمایش‏ها نبود، مقامات معنوی نمی‏رسیدند، از این رو گفته‏اند: هر كه در این بزم مقربتر است جام بلا بیشترش می‏دهند هر آزمایش الهی برای بندگان مؤمن و موفق بیرون آمدن از آزمایش، اخذ این كمال و مرتبه وجودی و دست یافتن به مقام قرب الهی است.
امام علی (ع) در یكی از نامه‏های خود، مردمی را كه در كانون دشواری‏ها و مشكلات پرورش یافته‏اند، به درختان قوی كوهستانی تشبیه می‏كند اما افراد تن پرور و راحت طلب را به درختان و باغستان همانند نموده و فرموده: «آگاه باشید كه درختان بیابانی چون به سختی و كم آبی خو گرفته‏اند، چوب‌هایشان سخت‏تر و شعله آتش آن‏ها شدیدتر است و دیرتر به خاموشی می‏گرایند، ولی درختان بوستانی، پوست هایشان نازك‏تر و چوب هایشان سست‏تر است و زودتر شكسته می‏شود.(3)

1. استاد مطهری، بیست گفتار، ص 176.
2. همان، ص 182.
3. نهج البلاغه، نامه 45.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت