تعریف وسوسه و آثار اجتماعی مترتب بر آن چیست؟

پرسش:

می خواستم بدانم که اصلا تعریف وسوسه چیست؟ و آثار اجتماعی آن و تاکید در مورد آن در احادیث و روایات تا چه حد است.

پاسخ:

با سلا و تشکر از حسن اعتماد جنابعالی

وِسواس (به کسر واو) و وَسوسه (به فتح آن) هر دو مصدرند، به معنای اندیشه بد، هر بدی که به قلب خطور کند، آنچه شیطان در دل افکند و به کار بد برانگیزد، حدیث نفس، در خفا کسی را به کاری خواندن.

وسواس گاهی در نجاست و طهارت است که در روایات به شدت از آن نهی شده است.

ابو بصیر گوید که به امام صادق(ع) عرض کردم: بسا در سفر به گودال آبی می‌رسیم که آب باران در آن گرد آمده و کنار آبادی قرار دارد که مدفوع در آن دیده می‌شود و کودکان در آن ادرار می‌کنند... فرمود: اگر چیزی (از پاکی و ناپاکی) به دلت راه یافت، چیزی مکن و با دست خود اشاره کرد که روی آب را پس بزن و از آن وضو بساز، زیرا در دین تنگنا نیست و خداوند می‌فرماید: «ما جعل علیکم فی الدین من حرج؛ در امر دین هیچ گونه سختگیری وجود ندارد».

عبدالله بن سنان گوید: نزد امام صادق درباره شخصی سخن گفتم که خردمند و عاقل است، ولی در وضو و نماز دچار وسواس می‌باشد، فرمود: «کسی که شیطان را اطاعت می‌کند، چگونه می‌توان وی را عاقل خواند؟» گفتم: چگونه شیطان را اطاعت می‌کند؟ فرمود: «از او بپرس گرفتاری که دارد، از کجاست؟ خواهد گفت: کار شیطان است».

روایات بسیاری در نکوهش و نهی از وسواس وارد شده است. گاهی هم وسواس در عقیده پیدا می‌شود که امیر المؤمنین(ع) فرمود: «چون کسی به وسوسه شیطان (در عقیده) دچار گردد، به خدا پناه برد و بگوید: «آمنتُ بالله وبرسوله مخلصاً له الدین؛ به خدا و رسولش ایمان دارم و دینم خالص از آن خدا است».(1)
بنابراین از نظر شرع وسوسه یک عمل شیطانی است و باید از آن دوری شود. افزون بر این که این عمل مایه تردید و دودلی شده و انسان را از انجام بسیاری از امور مفید باز می‌دارد. بررسی زیان‌های فردی و اجتماعی این بیماری اخلاقی در حد یک کتاب است و در پاسخ نامه نمی‌گنجد.

1ـ معارف و معاریف، ج 10، ص 350.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت