سخن چین با چه شمایلی در قیامت محشور می شود؟

پرسش:

با سلام سخن چینی گناه است.در سخن چینی موارد استثنا را بگویید. با تشکر

پاسخ:   

با عرض سلام و تشکر

سخن چيني (نمامي‌) از گناهان و رذايل اخلاقي است و در آيات و روايات اسلامي به شدت از آن نهي شده و سخن چين به كيفر و مجازات شديد وعيد داده شده است‌; چنان كه قرآن كريم مي‌فرمايد: "ولا تُطِع كُل‌َّ حَلاّ ف‌ٍ مَهين # هَمّازٍ مَشّأٍ بِنَميم‌; (قلم‌، 10 و 11) و اطاعت مكن از كسي كه بسيار سوگند ياد مي‌كند و پست و بسيار عيب جو و سخن چين است‌." "مَشّأٍ بِنَميم‌" يعني كسي كه براي بر هم زدن و فساد در جامعه ميان مردم رفت و آمد مي‌كند و در حقيقت بر چنين كاري سعي دارد.

در جايي ديگر مي‌فرمايد: "ويل‌ٌ لِكُل‌ِّ هُمَزَة‌ٍ لُمَزَه‌; (همزه‌، 1) واي بر هر عيب جو ]و سخن چين‌[ غيبت كننده‌" پيامبر گرامي‌مي‌فرمايد: "مردم در قيامت به ده گونه محشور مي‌شوند:

1 ـ شايعه سازان به صورت ميمون‌. 2 ـ حرام خواران به صورت خوك‌. 3 ـ ربا خواران‌، واژگون‌. 4 ـ قاضي ناحق‌، كور 5 ـ خود خواهان مغرور، كر و لال‌. 6 ـ عالم بي‌عمل‌، در حال جويدن زبان خود. 7 ـ همسايه آزار، دست و پا بريده‌. 8 ـ خبر چين و سخن چين‌، آويخته به شاخه‌هاي آتش‌. 9 ـ عياشان‌، بدبوتر از مردار. 10 ـ مستكبران‌، در پوششي از آتش محشور مي‌شوند."( ر.ك‌: مجمع البيان‌، مرحوم طبرسي‌;، ج 6، ص 9 ـ 10، ذيل آيه 18 سوره نبأ، منشورات دارمكتبة الحياة‌، بيروت‌. )

بنابراين‌، براساس روايات مذكور سخن چين در صحراي محشر، در حالي كه به شاخه‌هاي آتش آويخته است‌، محشور مي‌شود.

لازم به ذكر است كه سخن چینی استثنایی ندارد و در همه موارد حرام است .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت