آیا براستی اسلام با ثروتمند شدن مخالف است؟

پرسش:

جایگاه ثروت در زندگی علما، حکما و.......چیست؟ به مردم باید چه توضیحی داده شود
 پاسخ:

با عرض سلام و آرزوی توفیقات الهی برای شما. از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاس گزاریم.

 در ابتدا لازم است بدانیم که  اسلام فقر را هم نمى پسندد و در آية 180سورة بقره از "مال" به " خير" تعبير شده است. فقر انسان ضعيف الايمان را مى لغزاند و ممكن است او را به كفر و بى دينى بكشاند . در روایتی آمده است : كاد الفقر ان يكون كفراً.[1]  و در ريالرآن به انسان توصیه شده است که : "لا تنس نصيبك من الدنيا؛[2] بهره خود را از دنیا فراموش نکن.

از طرف دیگر ثروت اندوزی به هر طریق را نیز صحیح نمی داند و بر معیشت از راه حلال تأکید دارد.

در عین حال به ثروت و مال نگاه ابزاری دارد . یعنی اگر ابزاری جهت زندگی آبرومندانه و راهی برای طلب سعادت جاودانی و ابدی باشد ، آن را نیک می داند . در عین حال تأکید دارد که در مال و ثروت یک مومن باید حقی برای تهیدستان قرار داده شود و ثروت اندوزی را نیز ناپسند می دارد.

در حديثى از امام باقر(ع) مي خوانيم: " نعم العون الدنيا على طلب الآخرهْْ؛[3] دنيا (مال) كمك خوبى براى رسيدن به آخرت است".

از امام صادق(ع) نیز آمده است: "غنى عجزك عن الظلم خير من فقر يحملك على الاثم؛[4] بى نيازى كه انسان را از تجاوز به حق ديگران باز دارد، از فقرى كه انسان را به گناه وادار نمايد ، بهتر است".

يكى از ياران امام صادق(ع) به آن حضرت گفت : چكار كنم من دنيا را دوست دارم و به آن علاقه مندم! مى ترسم دنيا پرست باشم. امام (ع) فرمود: " با ثروت دنيا چه مي خواهى انجام دهي؟" گفت: هزينة خود و خانواده ام را تهيه كنم و به خويشاوندان كمك كنم. در راه خدا انفاق كنم و حج و عمره به جا آورم. امام (ع) فرمود: " ليس هذا طلب الدنيا هذا طلب الآخرهْْ؛ اين دنيا طلبى نيست ، بلكه طلب آخرت است".[5]

اسلام ثروتى را مى پسندد كه به وسيلة آن مسير بهشت هموار گردد، چنان كه دانشمندان و بزرگان بنى اسرائيل به قارون گفتند: "وابتغ فيما اتاك الله الدار الآخرهْْ [6] از ثروتت براى خانة آخرت استفاده کن ".

نیز در آن نيكى به همگان باشد (احسن كما احسن الله إليك).[7]

و ماية فساد در زمين و فراموش كردن ارزش هاى انسانى و گرفتار شدن در سابقة جنون آميز "تكاثر" (زياده خواهي) نگردد و انسان را به "خود برتربيني" و "تحقير ديگران" و حتى رويارويى با پيامبر و بزرگان دين نكشاند.

بنابراین جایگاه ثروت در اسلام و نوع استفاده از آن کاملا روشن است و هر گاه عالمی بر طبق این معیار اسلامی عمل نماید ، او را هیچ سرزنشی نیست و اگر غیر از این باشد ، قابل دفاع نیست .

 برای حاکمان این امر از جایگاه خطیری برخوردار است که باید مراعات حال مردم ضعیف را داشته باشند و عالمان نیز نباید به تکاثر و ثروت اندوزی گرفتار گردند که برای هر دو گروه این امر خطرناک است.

[1] ميزان الحكمهْْ ، عنوان 3220.
[2] همان.
[3] تفسير نمونه، ج 16، ص 174 ، به نقل از وسائل الشيعه، ج 12، ص 17.
[4] همان، ص 176، به نقل از وسائل، ج 12، ص 17.
[5] همان، ج 16، ص 175، به نقل از وسائل الشيعه، ج 12، ص 19.
[6] قصص (28) آية 77.
[7] همان.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت