راه سير و سلوك و داشتن استاد اخلاق چيست؟

 پرسش

راه سير و سلوك و داشتن استاد اخلاق چيست؟

پاسخ:

با سلام و ادب

خدمت شما دوست عزیز باید عرض کنم که عمل به دستوراتي كه به صورت كلي و عمومي در قرآن كريم و روايات آمده است و نيز عمل خالصانه ، تقوا داشتن، پاك بودن ، وظيفه خود را به نحو شايسته انجام دادن ، احترام به والدين و ... همگي زمينه ساز سعادت انسان مي باشد و كم نبوده اند بندگاني كه از اين راهها به قرب الهي رسيده و شايسته لطف ويژه خداوند گشته اند.
پس در سير و سلوك ، ملازمت به دستورات شرع مقدس ، اساس كاري باشد و نياز به استاد را جبران مي كند .از آية شريفه سوره عنكبوت ، استفاده مي شود كه : هر كس در راه رسيدن به رضايت و خشنودي الهي تلاش كند ، خداوند او را به راههاي خود هدايت مي نمايد:«والذين جاهدوا فينا لنهديّنهم سبلنا»
كساني كه در راه خدا مجاهده كنند ،ما به سوي راههاي خود هدايتشان مي كنيم و خداوند همواره با نيكوكاران است.
اينكه مي فرمايد بعد از مجاهده و تلاش ، مومن مشمول هدايت الهي مي شود : اشاره به اين است كه خداوند اسباب و وسايل هدايت و به عبارتي سير در طريق صراط مستقيم را برايش فراهم مي سازد.
وقتي از آيت الله بهجت پرسيده شد :استادي به ما معرفي كنيد ، فرمودند:به هر آنچه مي دانيد صحيح است عمل كنيد ، اگر ديديد در سيرتان وقفه اي رخ داده است ، بدانيد از دانسته هاي خود عدول نموده ايد.(1)
بنابراين در سير وسلوك ، كار اصلي را خود سالك انجام مي دهد :اما استاد ، نقش يك راهنماي با تجربه را دارد كه از اين راه آگاهي داردو از خطرات و خصوصيات آن مطلع است و وسيله حركت را به خوبي مي شناسد آن را در اختيار سالك قرار مي دهد.(2)
براي سير و سلوك موفق ، به چند نكته بايد توجه كرد:
1- خود شناسي  2- برنامه ريزي دقيق
در برنامه ريزي هم توجه به امور زير بايسته است:
1- واقع گرائي

2- جذابيت

3- تدريج

4- رعايت مراتب حال

5- عزم و استواري

6- استعانت وتوسل

7- اسوه گزيني

8- مشارطه ، مراقبه و محاسبه (3)

حضرت آيت الله جوادي آملي در مورد سير و سلوك و استاد اخلاق مي فرمايند :علم اخلاق يك بخش نظري دارد كه با مطالعه و درس و بحث تامين مي شود و يك بخش عملي كه به هدايت و راهنمائي معلم اخلاق وابسته است (البته )اگر انسان هرچه را مي داند عمل كند ،اولاً اثر مثبت اين اعمال ظهور مي يابد ، و ثانياً ذات اقدس اله آنچه را نمي داند به وي مي آموزد ، اهل بيت (ع) فرموده اند :«من عمل بما علم ورّثه الله علم ما لم يعلم» (4)
اگر عمل به دنبال علم باشد ، علم افزون بر ماندگاري ، شكوفايي نيز مي يابد . اگر بكوشد واجبات را انجام دهد ، مستحبات را در حدي كه ملامت نياورد به انجام رساند ،محرمات را ترك كند ، از مكروهات هم در حد توان دوري جويد و كلاّ در كارهايش افراط وتفريط را كنار بگذارد ، بسيار موثر است. (5)

 

1. پرسش ها و پاسخ ها ش9ص62

2. پرسش ها و پاسخ ها ش9ص 61

3. پرسش ها و پاسخ ها ش7ص 216

4. الخرائج والجرائح ج3ص 1058

5. پرسش ها و پاسخ ها ش200ص 110

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت