آيا ديدن خواب‏ صادقانه نشان از قلب پاك و بى گناه است؟

سؤال :

آيا ديدن خواب‏هاى صادقانه نشان دهنده قلب پاك و بى گناه بودن بيننده خواب است؟

پاسخ:

با سلام.

ديدن رؤيا هنگام خواب، از دير باز تاكنون عموم انسان‏ها به خصوص دانشمندان را به تحليل و تفسيرهايى كه هنوز به نتيجه قطعى نرسيده، واداشته است. اين كه چگونه انسان در حالت خواب، آن چه را در طول روز بدان فكر كرده، گاهى با اندكى تغيير مى‏بيند و عجيب‏تر اين كه گاهى حوادثى را در خواب مى‏بيند كه هرگز از قبل در تخيلات خود آن را مرور نكرده است، عجيب و غير قابل تفسير مى‏باشد.

ثابت شده است كه انسان‏ها طبق فطرت و ذات خود هنگام خواب متأثر مى‏شوند. صاحبان افكار پريشان، رؤياهاى مشوش و درهم و برهم مى‏بينند. آنها كه شهوت انديشند، رؤياهاى دنيوى و شهوانى مى‏بينند و آنها كه افكار والا داشته و از نفوس پاك و قدسى برخوردارند، رؤياهاى زيبا مى‏بينند و حتى در عالم رؤيا از ديدن اولياى الهى بهره‏مند مى‏شوند. شهيد مطهرى مى‏گويد: «اگر انسان بخواهد خودش را بشناسد، بايد ببيند در خواب چه چيزى را مى‏بيند.» البته اين نكته را نبايد به عنوان قانون و يا قاعده قطعى كه تغييرپذير نباشد دانست. كه هرچه درخواب ديده شود، مى‏تواند معيار شخصيت فرد قرار گيرد، زيرا رؤيا عالمى اسرارآميز است و بعضى از رؤياها كه در عالم خواب به نظر بد و ناپسند مى‏رسند و گاهى موجب تشويش خاطر مى‏شوند، بد نبوده و حتى تعبير مثبت دارند.

برعكس انسان در خواب رؤيايى را مى‏بينند كه به نظرش آرزوى ديدن آن را داشته، ولى در عالم بيدارى با حوادث تلخى تعبير شود كه در انتظارش نبوده است، مثلاً بسيارى گمان مى‏كنند كه ديدن و يا رفتن به كربلا در عالم خواب حتماً به معناى رسيدن به آرزوى زيارت است، حال آنكه نزد تعبير كنندگان كربلا تعبيرى جز غم و اندوه ندارد، به همين جهت تعبير رؤيا را جز از عالمان بزرگى كه در تعبير آن باز نمى‏مانند، نبايد خواست. در عين حال انسان اگر خواب با تعبيرات خوب ببيند، مى‏تواند به به پاكى فطرت و ذاتش پى ببرد. البته فراموش نشود اين كه قاعده كلى و غير قابل خدشه نيست و بسيارى از رؤياها پيرو تفكرات و تخيلات روزانه است. حتى نوع غذايى كه در طول روز يا شب قبل از خواب مى‏خورد، گاهى در كيفيت خواب اثر مى‏گذارد. 

در بيان اقسام خواب، حديثى منقول از پيامبر است: «خواب ديدن سه گونه است:

1 - خواب درست و شايسته كه مژده و بشارتى از سوى خداوند است.

2 - خواب و رؤيايى كه از روى اندوه ديده مى‏شود.

3 - خوابى كه بر اساس ماليخوليا و افكارى كه مشغول به آن بوده شكل گرفته است.»(1)

پي نوشت ها :
1 -  صادق احسان بخش، آثار الصادقين، ج6، ص 402.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت