آیا روح وجود دارد ،اگر وجود دارد چگونه روح را احضار می کنند و آیا صحت دارد؟

پرسش:
آیا روح وجود دارد ،اگر وجود دارد چگونه روح را احضار می کنند و آیا صحت دارد؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
روح بر دو معنااطلاق مي‏شود: يكي روحي كه موجودات زنده دارند كه انسان يكي از آن‏ها است و آن واقعيّتي قابل درك است؛ چه اين كه تمام آثار و حركات جسم به وسيله روح انجام مي‏شود و جسم، ابزاري براي روح است، و جسم بدون روح جمادي بيش نيست و نيز از ضروريات اديان الهي اين است كه اين روح پس از مرگ تا قيام قيامت حالاتي دارد كه همه آن‏ها دقيقاً بر ما آشكار نيست؛ امّا بعضي روايات و آيات قرآن كريم، برخي از ابعاد آن را بيان كرده است. و براي اطّلاع بيش‏تر مي‏توان به كتاب‏هاي مربوط به معاد و عالم پس از مرگ مراجعه كرد.
 معناي ديگري كه كلمه روح در آن به كار رفته، به ويژه در قرآن مجيد، ملك و فرشته‏اي الهي است كه گاهي با عنوان روح القدس و گاهي روح الامين از آن ياد شده؛ البتّه در برخي آيات قرآن، جدا از فرشتگان و در عرض آن‏ها ذكر شده است به اين صورت كه در دو مورد، روح پس از ملائك آمده؛ مانند سوره قدر كه مي‏فرمايد: «تنزل الملائكْه و الروح»;{1} در سوره معارج نيز آمده است: «تعرج الملائكه و الروح اليه»;{2}در سوره نبا، بر عكس آن دو آيه، روح را پيش از ملائكه ذكر كرده است: «يوم يقوم الروح و الملائكه صفا»;{3} كه شايد از باب ذكر خاص بعد از عام يا ذكر عام بعد از خاص باشد كه اين گونه بيان به سبب بيان شرافت و عظمت بيش‏تر آن يك مورد است؛ بنابراين، از آيات پيش گفته به دست مي‏آيد كه روح از ساير ملائكه برتر و گرامي‏تر است و شايد روح موجودي غير از فرشتگان و برتر و گرامي‏تر از آن‏ها باشد.
بنا براین هر انساني به وسيله روح مخصوص به خود زنده است؛ ولي تصرّفات ارواح مرموز و مردگان قبلي در انسان‏هاي زنده بيش‏تر تخيّلاتي است كه  وجود دارد.
 آن چه كه گاهي ميان مردم به صورت احضار روح مطرح است، حتّي با فرض مشاهده برخي آثار و حركات، دليلي بر اين كه انجام دهنده آن‏ها روح باشد، آن هم روح فلان شخص معيّن وجود ندارد و حداكّثر ثابت مي‏شود كه عوامل و موجوداتي غير از آن چه ما با حواسّ پنجگانه خود حس مي‏كنيم، وجود دارد كه وجود موجودات غير محسوس از نظر ما قطعي و صد در صد است؛ ولي حضور روح ثابت نمي‏شود؛ بلكه از ادله عقلي و نقلي به دست مي‏آيد كه ارواح مؤمنان و همچنين ارواح كافران پس از مرگ آن چنان رها نيستند كه هر شخصي بتواند آن‏ها را احضار كند و به اجبار، آن‏ها را به حرف زدن وادارد. در عين حال، امكان آن را نمي‏توان انكار كرد.
در باره احضار روح پاسخی جداگامه تقدیم شما می شود.
 پی نوشت ها:
1) سوره  قدر(97) آیه 5
 2) معارج(70) آیه4
 3) نبأ(78) آیه38


 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت