چرا خداوند مسائل جنسي را در انسان قرار داده؟

مسائل جنسی

پرسش:
چرا خداوند مسائل جنسي را در انسان قرار داده تا باعث مشکلات و انحرافاتی در انسان شود و از این طریق از خود خدا هم فاصله بگیریم؟
پاسخ:

با سلام و ادب

خدمت شما عرض کنم که دست آفرينش الهي ، به صورت حكيمانه و هدفمند ، كشش جنسي را در وجود انسان جاي داده و آن را مايه تداوم نسل بشر قرار داده است. خداوند با تعيين حد و مرز روابط جنسي ، انسان ها را از روابط بي حد و حصر باز داشته وآنها را حتي در نگاهها به جنس مخالف تكليف داده و فرموده است: قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم و يحفظوا فروجهم ذلك أزكى لهم انّ اللَّه خبير بما يصنعون؛ اى پيامبر! به مردان مؤمن بگو: ديدگان خود را فرو خوابانند و عفت پيشه ساخته و دامن خود را از نگاه نامحرمان بپوشانند. اين كار براى پاكى و پاكيزگى شان بهتر است و خداوند به آن چه مى‏كنند آگاه است". مسئله جنسي بسيار شكننده و حساس است كه آزاد نهادن اين ميل و كشش ، مطمئنا انسان را از اهداف عالي و كمالات انساني باز مي دارد و به همين خاطر احكام و دستورات بسياري در اسلام در مورد آن بيان شده است. دوره بلوغ ، دوره حساس و تعيين كننده در زندگي هر انساني است . در اين دوره با تغييرات فيزيولوژي و تكامل عقلاني كه در انسان به وجود مي آيد ، به مرحله جديد پاي مي گذارد . 

در اين زمان ، تغيير و تحوّل شديدى سرتاسر وجود نوجوان را فرا مى گيرد كه مي توان از آن به يك نوع تولد مجدد ياد كرد. با فرا رسيدن بلوغ , شخص ديگرى با روحيه و جسمى متفاوت از كودك  به وجود مى آيد و به همين خاطر آماده تكليف الهي و بهره گيري از تعاليم وحي مي شود. جوان در دورهء بلوغ با بحران فوق العاده اى روبه رو مى شود كه از سه محور او را محاصره كرده است : بحران بيولوژيكى , بحران روحى و روانى و بحران اجتماعى . در بحران بيولوژيكى , بدن جوان تغييرات زيادى پيدامى كند كه با تحريك هاى جنسى توأم است . در وهله اوّل جوان بايد خود را با اين تحول و تغييرهاى جسمى وجنسى سازگارى دهد. جوان هنگامى كه به سن بلوغ مى رسد, در خواب حالتى خاص به او دست مى دهد و هم زمان با آن , منى از او خارج مى شود و معمولاً بلافاصله بيدار مى شود. او نبايد از اين واقعه نگران باشد, چرا كه خداوند متعال با ايجاد محرّك جنسى در جسم او و بروز اين حالت در دوران جوانى و بلوغ , مى خواهد نويدآمادگى پدر شدن را در آينده  به او بدهد. در اين زمان است كه پا به عرصهء تكليف مى گذارد و احكام الهى بر او واجب مى گردد, از جمله اين كه پس از خروج منى , بايد خود را شست و شو دهد و غسل كند. جوان بايد در اين دوران حساس و بحرانى , قدرجوانى اش را بداند و افكار خود را مشغول كنجكاوى ناآگاهانه و انحراف آميز درباره مسايل جنسى ننمايد, زيراجستجوى بيش از حد در اين باره زمينه ، مشغوليت ذهني و فكري ، نيزوسوسه هاى شيطانى را در وجود وى فراهم مى آورد و ادامهء تحصيل وزندگى طبيعى او را با دشوارى و سرگردانى رو به رو مى سازد و در نتيجه , استعدادهاى سرشار و نيروى شاداب جوانى از دست مى رود.

از نظر اسلام اين قسمت از زندگى انسان بسيار اهميت دارد و آغاز تكليف او در برابر خداوند و انسان ها است. در اين دوران است كه بناى اساسى شخصيت فردى و اجتماعى جوان پايه ريزى مى شود. روش تربيتى اسلام بر اين امر تأكيد دارد كه جوان اين دوران را در معرفت و پاكى سپرى كند.

جوان نبايد به همهء خواسته ها و تمايل هايى كه در ذهن و خاطره اش وارد مى شود, بلافاصله جامهء عمل بپوشاند, بلكه بايد در كارها پس از تفكر و انديشهء كافى و بررسى همه جانبهء آن عاقلانه تصميم بگيرد, زيرا نَفْس انسانى در معرض دعوت به كارهاى خير و عقلانى و نيز وسوسه به كارهاى شرّ و شهوانى قرار دارد. با بروزتمايل هاى جنسى در اين دوران , جوان بيش تر مورد هجوم وسوسه هاى شيطانى قرار مى گيرد و به همين جهت است كه تكليف پيدا مى كند; لذا پاك ماندن جوان در اين دوران , ارزش فراوان دارد. در حديثى آمده است كه خداوند به جوان پرهيزكار مباهات مى كند و به ملائكه مى فرمايد: به بنده ام نظر كنيد كه شهوتش را به خاطر من ترك كرده است.(2)

در محيط زندگى جوان , زمينه هاى بسيار براى رشد و سعادت و يا سقوط و شقاوت پيش خواهد آمد. او باافراد آلوده و بى بندوبار و منحرف , مواجه خواهد شد و در معاشرت هاى روزانه ممكن است با زنان و دخترانى روبه رو گردد كه عفت اخلاقى و ضوابط شرعى را رعايت نكنند; لذا موقعيت براى انحراف جوان فراهم مى شود. جوان در اين هنگام بايد كاملاً هوشيار باشد ونگاه هاي خود را كنترل نمايد كه اولين تير هاي شيطاني ، نگاههاي آلوده است. عامل ديگرى كه نقش بسيار مؤثرى در تحريك ميل جنسى دارد, نيروى تخيّل و فكر است كه در دوران جوانى ممكن است مورد سوء استفاده قرار گيرد و تحت تأثير و تسلط غريزهء جنسى و وسوسه هاى شيطانى ,فرد به خود ارضايى كه بيماري بسيار سنگين جسمي و رواني است ، مي پردازد.

در بعضى موارد حتى نفوذ يك فكر و خيال هوس آلود هم براى يك لحظه و مشغول نمودن فكر به آن كافى است كه انسان را از حالت طبيعى خارج كرده و ميل جنسى او را تحريك كند ; پس بايد به محض خطور چنين فكرى خود را با فكر ديگرى مشغول سازيم  يا به ذكرخداوند بپردازيم..

خروج انسان از مرز قوانين طبيعى حاكم بر نظام آفرينش , انحراف نام دارد. غريزهء جنسى كه مبدأ آفرينش و خداوند  ,آن را در جهت خير و كمال و بقاى نسل بشر در وجود انسان به وديعت نهاده , ممكن است از مسير واقعي خود منحرف شده و انسان در پرتگاه سقوط فرو اندازد. خود ارضايى و كام گرفتن از خود, يك نوع انحراف جنسى است كه جسم و روان را ضعيف مى كند.اين نوع شهوت رانى با طبيعت آدمى مغاير است و پيدايش اين عادت شوم در جوان بيش از هر چيز ديگرقدرت اراده اش را ضعيف كرده و شخصيتش را تباه خواهد ساخت . جوان منحرف با اين كار موجبات تضعيف قواى ادراكى و عقلى و زمينهء پيدايش پيرى زودرس را براى خود فراهم خواهد ساخت .(3)

آلت تناسلى براى بقاى نسل و لذت حلال است كه فقط با ازدواج امكان بهره بردارى از آن ميسّر مى شودو چون ازدواج براى سن و سال شما زمينه ندارد, بايد از افكار و تخيلات تحريك آميز و گفت و گو دربارهء مسائل جنسى و بازى غير متعارف با دوستان پرهيز كنيد تا هر چه ديرتر غريزهء شهوت بيدار شود و براى شما مزاحمت ايجاد نكند. گفت و گوى تحريك آميز با دوستان را ترك كنيد و مطمئن باشيد نيازى به اين گفت و گوها نيست وطبيعت انسان به موقع راهنماى انسان خواهد شد و بعضى مسايل را موقع ازدواج مطالعه خواهيد كرد.

پي نوشت ها:
1.سوره نور، آيه30
2.ميزان الحكمه , ج 5 ص 9
3.اقتباس از آن چه يك جوان بايد بداند ويژه پسران  از رضا فرهاديان .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت