روح در چه زمانی خلق شده است؟

پرسش:

آيا روح انسان همان خواب و خيال است يا خرافات ؟ قبل ا ز اين كه من به دنيا بيايم , روح من وجود داشت ؟ بزرگ بود يا كوچك ؟ چه شكلي داشت ؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي،از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

اين سؤالي است كه بسياري از انسان ها روزي از خود مي پرسند. بعضي به آن جواب مي دهند و بعضي در حيرت مي مانند. حال آن كه اگر به يك سؤال جواب بدهند, پاسخ خود را يافته و آن اين كه : آيا شما خود راموجودي زنده مي دانيد؟ اگر بر شما واضح است كه زنده هستيد, از كجا معلوم شده و اگر معلوم نيست , از چه خيربدين شك و شبهه افتاده ايد؟ در مورد اين دو سؤال خوب فكر كنيد و براي ما پاسخ خود را بنويسيد. در طي نامه هاي بعد, براي شما اثبات خواهد شد روح شما چيست و چگونه يك حقيقت محض است . بنابراين پاسخ اين سؤال رامنوط به تفكر و مكاتبهء بعدي مي نماييم .

اما در آيات و روايات ائمه عليهماالسلام به روح انساني تصريح شده و آن را حقيقي غير قابل انكار ساخته است . ازمجموع اين شواهد بر مي آيد:

اوّلاً) روح انسان پيش از تولد وجود داشته و در عالمي ديگر كه پيش از عالم دنيا بوده , داراي حيات بوده است .

ثانياً) مرگ دينوي هر انسان , به معناي قبض روح او توسط ملك الموت است ; يعني روح انسان همان گونه كه پيش از پديد آمدن جسم او حيات داشته , پس از انهدام جسم نيز بر بقاي خود است .

ثالثاً) چون روح از مقوله ماديات نيست , داراي ابعاد ثلاثه نيست تا بتوان براي آن شكل و صورتي تصور كرد ياآن را بزرگ و كوچك دانست از روايات برمي آيد روح انسان ها در عالم برزخ به شكل صورت حسباني آن ها است ,مثلاً روح شما به شكل خود شما است ولي روح داراي ابعاد نيست .

رابعاً) حقيقت ماهيت روح جز بر خدا, بر كس ديگري معلوم نيست .

خامساً) روح وجه تمايز ميان موجوديت انسان و حيوان است . در حقيقت آن چه انسان را اشرف مخلوقات نموده , وجود همين روح است .

سادساً) مطابق احاديث خلق ارواح مقدّم بر خلق اجساد انساني بوده است .

برخي از فلاسفه معتقدند روح همراه بدن خلق شده است با اين حال , آن چه براي شما يقين آور خواهد بود,تحقيق و تفكرتان درباره همان سؤالي است كه در ابتدا مطرح كرديم . در ضمن اگر نيازي به مطالعه داشتيد, مي توانيدبه تفسير نمونه , ج 12 ذيل آيه 85سوره مباركه اسراء و ساير تفاسير شيعه ذيل همين آيه مراجعه كنيد. استاد شهيدمطهري در مجلد اوّل كتاب مقالات فلسفي مقاله مبسوطي به نام دارند كه مي توانيد از آن سود ببريد.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت