چرا خداوند غريزه جنسي و ميل به جنس مخالف را در انسان قرار داد؟

پرسش:

چرا خداوند غريزه جنسي و ميل به جنس مخالف را در انسان قرار داد كه مسئله حجاب و حفظ حريم زن و مرد مطرح شود؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

استمرار و بقاي موجودات زنده برخوردار از حكمت و فلسفه‏اي است كه در اصل وجود آنان بودهاست و آفريدگار جهان آن را از دو راه عملي مي‏كند:

1- از طريق تغذيه و رساندن مواد لازم به بدن براي جايگزيني آنچه از آن به تحليل مي‏رود.

2 - از راه لقاح.

اولي موجب بقاي ذات و خود موجود است و ديگري وسيله استمرار نوع در بستر زماناست. در اين ميان، حيوانات اصولاًتوجهي به ضرورت بقا ندارندو تنها براساس غريزه عمل مي‏كنندو انسان‏ها هم ممكن است بر اثر غفلت و يا نداشتن ا نگيزه ماندن،در پي عملي شدن عامل بقاي خود نباشند و اين اهمال‏كاري، قطعا به انقراض نسل آنها خواهد انجاميد.

بدين جهت خداوند حكيم و مهربان، ميل به تغذيه وجنس مخالف را در وجود آنان قرار داد تا اين كه آنها از خوردن و آشاميدن ولقاح، احساس لذت كرده و به انگيزه ارضاي اين خواست طبيعي خود، نسبت به اين دو عمل اقدام كنند و به موجب آن همواره درصدد اجراي عامل استمرار وجود خويش باشند.

زندگي در هر مجموعه نظام‏مندي، تابعي از هدفمندي‏ها و ابزارهاي لازم براي رسيدن به آن اهداف است. ازاين‏رو شرايط و امكانات و چگونگي زندگي در دوران جنين، با زندگي در دنيا متفاوت است؛ چنان كه زندگي دنيا با چگونگي زندگي در نظام آخرت متفاوت است. پس از بيان اين واقعيت به خوبي قابل درك است كه زندگي در دنيا و برآوردن نيازهاي مختلف جسمي و روحي انسان و چگونگي روابط با دوستان و مقابله با دشمنان و... نيازمند نيروها و ابزارهاي ويژه‏اي مي‏باشد. از آن جمله نيروي شهوت، غضب، خيال و عقل و هر كدام در گردش مجموعه زندگي شخص و روابط با ديگران، نقش خاصي را ايفا مي‏كنند و اگر با نگاهي همه جانبه به زندگي انسان در دنيا نگريسته شود وجود همه نيروها و غرايز تعريف شده و نمايان‏گر هندسه مستحكم نظام هستي است.

 البته چه بسا از نيروي شهوت و غضب، سوء استفاده‏هاي فراواني شود و فتنه‏ها و آشوب‏ها بر پا گردد. اما مي‏توان گفت: براي شكل‏گيري خوبان و آشكار شدن چهره زيبايي‏ها، لازم است هزينه‏هاي آن نيز پرداخت شود؛ چنان كه بر استحصال چند مثقال طلاي زرين، لازم است چندين تن سنگ‏هاي معدن در سوز و گداز كوره برافروخته شوند و براي دستيابي به يك رگه الماس، بايد ميليون‏ها سال فسيل‏ها تحت فشارهاي مختلف قرار بگيرند، كه از فرآيند آنها "الماسي" به فعليت برسد.

 جامعه انساني نيز از اين قاعده كلي در نظام دنيا مستثني نيست. ازاين‏رو براي به فعليت رسيدن خوبان و پيدايي اولياي خدا، بايد همگان در آن همه فراز و نشيب دنيا قرار بگيرند؛ چنان كه براي پيدايي تعدادي فرهيختگان دانش، بايد آن همه مدارس و مراكز آموزشي راه‏اندازي شود و هزينه‏هاي بسياري پرداخت گردد. البته در مسير پيدايش طلا و الماس و شناخته شدن برترين‏هاي علم و معرفت، هر كدام به مقداري در مسير قرار گرفته‏اند، بهره‏اي از وجود و لذتي از زيبايي‏ها برده‏اند و مقام و درجه‏اي از علم و معرفت كسب كرده‏اند. بنابراين اين‏گونه نيست كه همه چيز و همگان فداي تعداد محدودي شده باشد؛ بلكه هر كس در جايگاه خودش و به مقدار تلاش خودش نقشي ايفا مي‏كند و در برابر آن از دستمزدهاي مادي و لذت‏هاي روحي و معنوي در دنيا و آخرت بهره‏مند مي‏شود. اين همان تجلي "حكمت" خداوند است كه هندسه كلان نظام دنيا را بر آن بنيان نهاده است. البته براساس عدالت خود هر كس را به اندازه استعداد و امكانات او مورد سؤال قرار مي‏دهد..

 تا اينجا با نگاهي كلان از آغاز تا فرجام، درباره وضعيت زندگي در دنيا پاسخي كوتاه مطرح شد و از اين راه اصل وجود غرايز در انسان -كه دو چهره زشت و زيبا دارند توجيه منطقي پيدا كرد. اگر چه بسياري از انسان‏ها گرفتار چهره زشت آن شده‏اند و در اين باره نقطه ضعف دارند؛ اما اين هزينه‏هايي است كه بايد براي شكل‏گيري نظام زندگي دنيا و هدفمندي آن، پرداخته شود.

 البته با چشم‏انداز شخصي و اجتماعي درباره غريزه جنسي، بايد گفت: سركشي اين غريزه يا فروكشي آن و يا كنترل آن، هر كدام وابسته به زمينه‏ها و عواملي است كه فاكتورهاي مهم آن، اراده انسان و برنامه‏ريزي شخصي او -از قبيل خواب و خوراك و خيال...- است و همچنين وابسته به برنامه‏ريزي‏هاي كلان فرهنگي، اجتماعي جامعه مي‏باشد؛ به گونه‏اي كه بستر هنجارها هر چه بيشتر گسترانيده شود و زمينه‏هاي ناهنجاري هر چه زودتر برچيده شود.

 چهره زيبايي‏ها آن‏گاه آشكارتر مي‏شود كه در كنار زشتي‏ها قرار گيرد و هنر مردان خدا، آن‏گاه بيشتر جلوه‏گر مي‏شود كه با سست‏عنصران و آلودگان به شهوت مقايسه شوند و در برابر حق‏ستيزان قرار گيرند. ازاين‏رو با نگاهي كلان به زندگي انسان‏ها، وجود شهوت و غضب در تجلي زيبايي‏ها و حتي به فعليت رساندن خوبان نقش موثري دارد.

در پايان شايد گفته شود با وجود اينكه بيشتر انسان‏ها در برابر غرايز جنسي و خشم خود نقطه ضعف دارند، آيا سزاوار بودخداوند اين غرايز را در انسان قرار دهد؟!!

 در پاسخ گوييم: اگر چه زمينه‏هاي فساد فراوان است و دغدغه آن بسياري از جوانان را آزرده مي‏كند؛ اما خروش شهوت و برافروختگي غضب، در برابر عزم و اراده جوانان و جوان‏دلان نه تنها قابل فروكشي است؛ بلكه حتي با يك بار ايستادگي در برابر شهوت، مي‏توان همچون يوسف و ابن‏سيرين به مقامات دست يافت و از رسوايي‏ها دور ماند. خاطره خوش آن تجربه نوراني در زندگي آدمي ماندگار خواهد شد؛ به طوري كه در صحنه‏هاي بعدي بسيار آسان‏تر مي‏تواند بحران‏ها را پشت سر بگذرد و شايد اين تجربه براي خود شما نيز اتفاق افتاده باشد..

 در اين مسير لطف خداوند و امدادهاي غيبي او نيز هميشه همراه و راه‏گشاست: "والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان الله لمع المحسنين" ؛

"و كساني كه در راه ما كوشيده‏اند به يقين راه‏هاي خود را بر آنان مي‏نماييم و در حقيقت خدا با نيكوكاران است".

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت