رحمت الهی و عذاب اخروی چیست؟

پرسش:
رحمت الهی و عذاب اخروی چیست؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
درباره رحمت خدا، دو ويژگي «بيش تر»ي و «پيش تر»ي بسيار نمايان و مشهود است . «يا من سبقت رحمته غضبه»    و جلوه هاي رحمت خدا را در نظام تكوين، نظام تشريع و نظام آخرت به خوبي مي توان مشاهده كرد كه اصل در آفرينش فراواني نعمت ها و گستردگي بهره مندي هاست و ويراني ها و آسيب از عوارض بعدي به شمار مي آيد.
و اصل در راهنمائيهاي الهي و فرستادن پيامبران، هدايت و رشد و تعالي انسان هاست و اجراي حدود و محدوديت ها به منظور كنترل و پيشگيري مي باشد.
و همچنين اصل در نظام آخرت؛ بهره مندي از لطف و بخشش و شفاعت الهي است مگر كسي كه قابليت نداشته باشد. به همين جهت خداوند متعال پاداش نيكان را ده برابر و مجازات زشت خويان را برابر مي دهد.   «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها و من جاء بالسيئه فلا يجزي الا مثلها و هم لا يظلمون»  (1)
در پايان به يك نكته معرفتي نيز توجه شما را جلب مي كنيم:
رحمت حق تعالي دوگونه قابل نگرش و بررسي مي‏باشد:
 گونه نخست ملاحظه عنايت باري‏تعالي از جهت فاعلي صرف و بدون لحاظ جهت قابلي است. در اين مرتبه رحمت و فياضيت حق تعالي نسبت به همه ممكنات مساوي است زيرا او «تام‏الفاعليه» است و هيچ بخل و كمبودي در افاضه ندارد.
 نگرش دوم ملاحظه رحمت حق تعالي با توجه به شرايط قابلي و پذيرش فيض است. در اين مرحله قطعاً قابليت‏ها متفاوتند و عنايت حق تعالي نيز نسبت به هر موجودي متناسب باپذيرش و قابليت قابل مي‏باشد.
آنچه كه در عالم اصل است رحمت خداوند است آفرينش و برنامه‏هاي آن جملگي جلوه‏اي از رحمت خداوند هستند حتي با ديد دقيق برخي مصائب نيز جلوه‏اي از رحمت او هستند زيرا كه موجب تنبيه و بيداري مي‏گردد. البته زمينه اين مصائب را بايد در عمل خود انسان جستجو نمود ولي خداوند به جهت تنبيه آدمي را به عواقب آن دچارمي‏سازد. در هر صورت يك معيار تقريبي براي تشخيص اينكه مصائب از كدام نوع است مي‏توان ارائه نمود و آن اينكه اگر در گرفتاري توجه به خدا و تنبيه حاصل مي‏شود و دل انسان را نرم مي‏كند رحمت است و اگر چنين نيست نقمت و عذاب است و بايد با استغفار و دعا و ديگر اعمال خير حال را دگرگون نمود.
در مورد عذاب اخروی نیز باید توجه داشت كه خداوند نمى خواهد انسان را از طريق كيفر و عذاب به كمال مطلوب برساند. خداوند مى خواهد همه مردم با پيمودن راه سعادت به كمال انسانى برسند و اين خواسته خداوند براى همه انسانهاست. امّا از آن جا كه انسان داراى اراده و اختيار است مى تواند راه خير را برگزيند و يا راه شر را. چنانچه راه شر را برگزيند، از خداوند نافرمانى كرده و مستحق عقاب و كيفر مى شود كه عذاب و كيفر چيزى جز نتيجه و بازتاب عمل انسان و بلكه به تعبير برخى از بزرگان چيزى جز خود عمل(نه نتيجه عمل) نيست.
اين عذاب و كيفر، براى فرد گناهكار عين رحمت است و بنابر برخى آيات و روايات، گناهان انسان را پاك مى كند و انسان را آماده برخوردارى از نعمت بهشت ابدى مى گرداند، مگر اين كه انسان هيچ گونه زمينه اصلاح و پاك شدن را در خود فراهم نكرده باشد; مانند مشركان كه در عذاب اخروى جاويد خواهند بود.
مجازاتهاى دنيوى جنبه وضعى اعتبارى و قراردادى دارد ولى عذاب اخروى چنين نيست بلكه رابطه كنشهاى انسان در دنيا و مجازات اخروى رابطه ذاتى و تكوينى است. به عبارت ديگر كيفر و عقاب اخروى چيزى جز همان كنش دنيايى نيست يعنى صورت ملكوتى و باطن و حقيقت همين عمل است


پی نوشت ها:
1) سوره انعام (6)، آيه 16

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت