چرا خدا بخاط فلسطینی ها اسرائیل را نابود نمی کند؟

 پرسش:

چرا خدا با این که می‌بیند در فلسطین هر روزه هزاران بیگناه را می‌کشد، با قدرت خود اسرائیل را نابود نمی‌کند؟
پاسخ:

با سلام و عرض ادب و احترام 

خداوند جهان هستى را بر اساس سنّت هايى آفريده و بر اساس سنّت‏ها و قوانين الهى، جهان هستى و از جمله انسان‏ها اداره مى‏شوند. اين سنّت‏ها همان گونه كه خداوند در قرآن فرموده است، قابل تغيير و تبديل نيست.
يكى از سنت‏هاى الهى براى جامعه انسانى آن است كه: «خداوند سرنوشت هيچ گروهى را تغيير نمى‏دهد، مگر آن كه سرنوشت خويش را تغيير دهند».(1) بر اساس اين سنت الهى، انسان‏هاى مظلوم اگر بخواهند مغلوب ستمگران واقع نشوند و زير ظلم و ستم و سلطه انسان‏هاى نابكار و متجاوزان قرار نگيرند، بايد خود بخواهند و پس از خواستن و اراده، گام‏هاى عملى براى رسيدن به اين هدف را بردارند و شرايط رسيدن به آن را فراهم كرده و موانع را از بين ببرند.
بايد دست از ضعف و سستى و تن به ستم دادن برداشته و هر آنچه را كه براى رسيدن به مقصود و رهائي از ظلم و ستم لازم است ، انجام دهند. اگر قرار بود كه تمام كارها مستقيما از طرف خداوند انجام شود ، ديگر جائي براي آزمايش انسان ها و تلاش و رنج و سختي و مبارزه براي رسيدن به اهداف ارزشمند و ... نبود و اين بر خلاف سنت و قانون الهي است .
اما در مورد مجازات ظالمان و ستمگران مي گوئيم:
اولاً: پاداش و كيفر الهى اختصاص به زندگى اين دنيا ندارد و حيات پس از مرگ (حيات برزخى و قيامت كبرى) نيز ازعرصه مجازات و پاداش و بلكه مجال اصلى آن است.
ثانيا: رفاه پى در پى و مهلت دادن براى گناه - كه در فرهنگ قرآنى به آن «استدراج و امهال» گفته مى‏شود - خود،كيفر اعمال آنان است كه كيفراخروى را نيز به دنبال دارد.
براى روشن شدن مطلب به نكات زير دقت كنيد:
1- به طور يقين انسان پاداش و كيفر اعمال خود را - هر چند كوچك باشد - خواهد ديد؛ اما از آن جا كه حيات انسان اختصاص به اين دنيا ندارد، اگر عده‏اى پاداش و كيفر خود را در اين دنيا نبينند، دليل بر اين نيست كه پاداش و كيفرى ندارند.
2- زندگى دنيا، مجال عمل و تلاش است و آنچه در اين دنيا انجام مى‏شود حيات اخروى را شكل مى‏دهد:الدنيا مزرعة‏الاخرةاما پس از مرگ فرصت عمل به پايان مى‏رسد و حيات پس از آن، براساس آنچه دراين جاكسب شده رقم مى‏خورد. پس مجال اصلى پاداش و كيفر، حيات پس از مرگ است.
اين آيه شريفه نيز درباره آخرت است: فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره و من يعمل مثقال ذرة شرا يره؛ پس هر كس هم‏وزن ذره‏اى نيكى كند آن را خواهدديد و هر كه هم‏وزن ذره‏اى بدى كند آن را خواهد ديد(2)
البته اين بدان معنا نيست كه حيات اين دنيا خالى از پاداش و كيفر باشد. چه بسا كسانى پاداش و كيفر اعمال خود را در همين دنيا ببينند؛ اما اين پاداش و كيفر خود- مانند ديگر مظاهر دنيا - وسيله آزمايش و امتحان آنها است و در حيات اخروى آنان نيز موثر است.
3- نعمت بهره‏مندى از موهبت‏هاى دنيا - به عنوان رحمت عام الهى - شامل همه موجودات مى‏شود و كافران وظالمان به حكم اين كه مخلوقى از مخلوقات خداوند رحمان هستند، از اين نعمت بهره‏منداند و عمل و عقيده زشت وپليد آنان، مانع از اين رحمت عام نمى‏شود.
نوع نعمت‏هايى كه ظالمان از آن برخوردارند، از نوع رحمت‏هاى عام الهى مى‏باشد كه مواهب دنيوى است.
4- دو سنت الهى ديگر در زندگى انسان جارى است كه مستقيما مربوط به سؤال شما است و آن سنت استدراج وسنت امهال است.
الف) استدراج؛ يعنى، امداد اهل باطل در جهت باطل و سرازير كردن نعمت‏هاى دنيا بر آنان تا قدم به قدم و درجه به درجه بر كفر و ظلم خود بيفزايند و استحقاق عذاب الهى را بيابند.
پاره‏اى از آيات بر اين سنت دلالت دارد: فلما نسوا ما ذكّروا به فتحنا عليهم ابواب كل شى‏ء حتى اذا فرحوا بما اوتوااخذناهم بغتة فاذاهم مبلسون فقطع دابرالقوم الذين ظلمو؛ همين كه آنچه را به يادشان آورده بوديم به فراموشى سپردند، درهاى همه را بر آنان گشوديم و چون به آنچه يافته بودند شادمان شدند ناگهان بگرفتيمشان و يكباره درمانده و نوميد شدند و گروهى كه ستم مى‏كردند ريشه‏كن شدند(3)
و نيز فرمود: ولولا ان يكون الناس امّة واحدة لجعلنا لمن يكفر بالرحمن لبيوتهم سقفا من فضّة و معارج عليها يظهرون ولبيوتهم ابوابا و سررا عليها يتكؤن و زخرفا و ان كل ذلك لمّا متاع الحياة الدنيا والاخرة عند ربك للمتقين؛ واگر نه آن بودكه همه مردم در انكار خداوند امتى واحد شوند (همه كافر شوند) قطعا براى خانه‏هاى آنان كه به خداى رحمان كفر مى‏ورزيدند، سقف‏ها ونردبان‏هايى از نقره كه به آنها بالا روند قرار مى‏داديم و براى خانه‏هايشان نيز درها و تخت‏هايى كه بر آنها تكيه زنند و زر و زيورهاى ديگر نيز [قرارمى‏داديم [همه اينها جز متاع زندگى دنيا نيست و آخرت پيش پروردگار تو براى پرهيزگاران است (4
استدراج سه منشأ (فلسفه) دارد:
يكم: استدراج نتيجه وضعى رفتار خود كافران و ظالمان است. حالت طبيعى گرايش به دنيا جمع و تصاحب دنيااست. پس در واقع استدراج دامى است كه آنان خود براى خود پهن كرده و در آن گرفتار مى‏شوند.
دوم: برخى از كفار و ظالمان هستند كه لياقت سعادت اخروى را به كلى از دست داده‏اند: والاخرة عند ربك للمتقين؛ و آخرت پيش پروردگار تو براى پرهيزگاران است (5).
اينان اگر در اين دنيا عمل نيكى انجام دهند، پاداش آن عمل نيك در همين دنيا به آنها داده مى‏شود تا ظلمى متوجه آنان نشده باشد. اما بهره آنها از رحمت الهى، فقط در همين دنياى فانى است؛ چرا كه لياقت سعادت اخروى را از دست داده‏اند.
سوم: استدراج، خود نوعى امتحان محسوب مى‏شود؛ هم امتحان براى كافران و ظالمانى كه گرفتار استدراج مى‏شوند و هم امتحان براى مؤمنانى كه نعمت‏هاى دنيوى كافران را مشاهده مى‏كنند و شكى به دل راه نمى‏دهند.
ب ) امهال؛ يعنى، مهلت دادن. خداوند متعال براى رعايت يك سلسله مصالحى كه ما از برخى از آنها ناآگاهيم، در عقوبت اهل باطل تعجيل نمى‏كند؛ بلكه به آنان فرصت و مهلت مى‏دهد.
امورى را مى‏توان به عنوان فلسفه امهال نامبرد:
اول: امهال به همان فلسفه استدراج باشد:
خداوند مى‏فرمايد: ولايحسبن الذين كفروا انما نملى لهم خير لانفسهم انما نملى لهم ليزدادوا اثما و لهم عذاب مهين؛ كسانى كه كفر ورزيدند مپندارند كه مهلتى كه به آنان مى‏دهيم برايشان خوب است.فقط مهلتشان مى‏دهيم تا گناهشان بيشتر شود و عذابى خواركننده دارند (6).
دوم: فرصت توبه و بازگشت:
اگر خداوند در عذاب ظالمان تعجيل كند و فرصت توبه و اصلاح به آنان ندهد،
اولاًانسانى باقى نمى‏ماند كه از عقوبت دنيوى سالم بماند. ثانيا با نبود فرصت توبه روح نااميدى بر مردم حاكم مى‏شد.خداوند مى‏فرمايد: ولو يؤاخذ اللّه‏ الناس بما كسبوا ما ترك على ظهرها من دابة ولكن يؤخرهم الى اجل مسمّى فاذا جاءاجلهم فان اللّه‏ كان بعباده بصيرا؛ اگر خداى متعال مردم را به آنچه مى‏كنند مؤاخذه مى‏كرد، هيچ جنبنده‏اى را بر پشت زمين باقى نمى‏گذاشت ولى [مؤاخذه [آنان را تا سرآمدى معين به تأخير مى‏اندازد؛ و چون سرآمدشان در رسد خداى متعال به [كار] بندگانش بينا است (7).
نكته ديگر آن كه: سنت الهى ديگرى نيز بر جوامع و زندگى بشر جارى است كه نبايد با استدراج خلط شود و آن سنت ازدياد نعمت به واسطه شكر است.
خداوند مى‏فرمايد: لان شكرتم لازيدنّكم؛ اگر سپاس [نعمت‏ها] را به جاى آوريد به يقينافزونتان دهم، (8)
و نيز مى‏فرمايد: ولو ان اهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماءوالارض؛ اگر اهل قريه‏ها ايمان مى‏آوردند و پرهيزگارى مى‏كردند، بركاتى از آسمان و زمين بر آنان مى‏گشوديم، (9).
پس چنين نيست كه ازدياد نعمت همواره استدراج باشد.
اين سنت‏هاى الهى هر يك مجارى خاص خود را دارد.
شايد بتوان در جمع اين سنت‏ها چنين گفت كه حالت اولى انسان اين است كه نعمت‏ها در اثر شكر افزون شود و از اوگرفته نشود و در صورت كفران و ناسپاسى و ظلم چنين نيست كه نعمت حتما از او گرفته شود. خداوند در ادامه همان آيه شكر مى‏فرمايد: لان كفرتم ان عذابى لشديد؛ و اگر ناسپاسى كنيد عذاب من بسيار سخت است، اين تعبيرنمى‏رساند كه در صورت كفران حتما نعمت‏ها كاسته مى‏شود؛ بلكه مى‏گويد عذاب الهى سخت است و ممكن است سنت الهى ديگرى (مانند امهال و استدراج) آن نعمت‏ها را باقى نگه ‏دارد كه در واقع اين امهال و استدراج مقدمه عذاب سخت الهى است و يا مهلت داده شده سبب توبه و بازگشت باشد كه باز بقاى نعمت را به دنبال دارد.
از جهت ديگرخداوند اين جهان را در تكليف و آزمايش و جهان ديگر را محل پاداش و كيفر قرار است و خداوند گرچه مي‏توان انسانهاي ظالم را سريعاً مؤاخذه كند و جلو ظلم آنان را بگيرد، اما اين كار نمي‏كند؛ چون برخلاف سنت وي در مورد آزمايش و تكامل اختياري انسان است. انسان با رويارويي با سختي‏ها و مصيبت‏ها و مقاومت در برابر آن‏ها به كمال مي‏رسد. چنانچه همان لحظه‏اي كه هر انسان قصد ظلم مي‏كرد يا به اين عمل دست مي زد ، به هلاكت مي‏ رسيد، ديگر هيچ انساني نمي توانست ظلم و ستم كند ، يا با اختيار خود راه درستي و پاكي و عدالت را انتخاب كند ، مومن از غير مومن شناخته نمي شد ، كفر و ايمان به اختيار انسان ها نبود و يا اصلا كسي از ظالمان و كافران باقي نمي ماند تا انسان ها با مواجه با آنان آزموده شوند. در هر حال اين مسئله با اختيار و انتخاب انسان ها و مهلت داشتن براي انجام نيك و بد منافات دارد.
پی‌نوشت‌ها:
1. انفال(8) آيه 53
2)سوره الزلزله، آيه 7 و 8.
3) سوره انعام، آيه 44 و 45
4) سوره زخرف، آيه 35 - 33 براى مطالعه بيشتر ر.ك: سوره اعراف، آيات 95، 182 و 183 - سوره رعد، آيه 32 - سوره قلم، آيات 44 و45
5) سوره زخرف، آيه 35
6)سوره آل عمران، آيه 178
7) سوره فاطر، آيه 45
8) سوره ابراهيم، آيه 7
9) سوره اعراف، آيه96 براى آگاهى بيشتر ر.ك: مائده، آيه 66 - هود، آيات 2 و 3 - نوح، آيات 10 - 12 - جن، آيه 16.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت