ائمه که ساده زیستند چرا حرم مجلل براشون ساخته میشه؟

پرسش:
با این که ائمه ساده زیست بوده اند آیا حرم آن ها را مجلل ساختن مخالف با سیره آن ها نیست؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
در مورد طلاكاري بارگاه معصومين‏عليهم‏السلام بايد گفت: دليل قطعي نداريم كه يقيناً ائمه با اين كار موافق هستند، لكن دليلي قطعي بر حرمت و يا لااقل عدم رضايت آن بزرگواران نيز نداريم. از سوي ديگر چون اين بزرگواران امامان معصوم و پيشوايان ديني ما هستند، حفظ قبور آنها و ساختن اماكن با عظمت و شكوهمند براي مزارشان و استفاده زائران و پاكيزه نگاه داشتن كه نشانه احترام به آنها و تقدس است، بر ما لازم است.
از قديم مرسوم بوده كه بر قبور امامان معصوم گنبد و بارگاهي احداث كرده و آن را از داخل و خارج زينت مي‏كردند كه از معماري‏هاي سنتي ايراني اسلامي مي‏باشد. هر جا چنين سمبل‏هايي باشد، براي غير مسلمانان باعث جلب توجه آنها و روي آوردن به تحقيق در مورد مزارها، در نهايت شناخت بيشتر امامان مي‏شود. اين جلب توجه، گرچه در قدم اول با تزئين بارگاه شايد چندان مطلوب نباشد، اما نتايج خوبي مي‏تواند داشته باشد. البته در كنار اينها به محرومان و مستضعفان جامعه رسيدگي شود و آنها فراموش نشوند، ولي اين كار منافاتي با تزيين قبور معصومان و آينه‏كاري و رسيدگي به آنها ندارد. از سوي ديگر موقوفات و نذورات مردمي مربوط به اين اماكن متبركه را نمي‏توان در راه ديگري صرف نمود و فقط بايد صرف آباداني اين اماكن مقدسه شود. بعضاً مي‏تواند به عنوان سرمايه و ذخاير محفوظ بماند، يعني طلا و جواهرات و چيزهاي ديگر زياد از بين نمي‏رود، بلكه بسياري از آنها محفوظ مي‏ماند.
به هر حال مسائلي كه در اين خصوص مطرح شد، احتمالاتي است كه ممكن است از سوي طرفداران اين عمل مطرح شود. اين مسأله ممكن است ادله ديگري نيز داشته باشد كه بايد از متوليان اين كار سئوال كرد، اما به هر حال در تزاحم اين دو مسأله كه يكي تجليل از قبور ائمه‏عليهم‏السلام است، آن هم در عصري كه وهابيت قبور ائمه را ويران مي‏كنند و ما بايد در قبال اين مظلوميت هر چه مي‏توانيم در جهت احترام و تعظيم اين قبور كوشا باشيم و از طرف ديگر اسراف و وجود مستمندان فراوان در جامعه، انتخاب بسيار دشوار است.
و شما خوب می دانید کهاين مسئله بر خواسته از عشق و علاقه مردم به امامان است، نه به خواسته امامان.
ائمه اطهار واولياي دين نيازي به گنبد و بارگاه و تشريفات ندارند و خاك آن‏ها طوطياي چشم مسلمانان است، آن گونه كه در بقيع مشاهده مي‏شد.
مردم روي احترام و ارزش خاصي كه براي آنان قائلند، زيارتگاه هايي با امكانات فراوان ايجاد مي‏كنند.
در آيات قرآن به تعظيم و تكريم پيامبر سفارش و دستور داده شده است.(1)
شايد از اين كه قرآن مي‏فرمايد: "رسول خدا را تعظيم و تكريم كنيد و از او دفاع نماييد، فرقي بين وجود ظاهري نبيّ مكرّم اسلام و وجود معنوي اش نباشد و مردم روي علاقه و سليقه خود براي تعظيم مقام پيامبر و ساير اولياي دين، بارگاهي ايده آل بنا مي‏كنند.
استفاده از طلا در گنبد و مناره شايد به خاطر دو جهت باشد:
1- جلوه و زيباتر شدن آن مكان مقدّس.
2- پايداري و مقاومت طلا در مقابل باد و باران و آفتاب.پي
پي نوشت‏ها:
1. سوره فتح، آيه 9.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت