دلیل گفتن عبارت «سلام و درود خدا بر پیامبر و آل او» چیست؟

پرسش:
به چه دلیل اعتقادی در دین ما از عبارت «سلام و درود خدا بر پیامبر و آل او» گفته می شود در حالی که این عبارت بوی کفر می دهد  وعبارت «رحمت خداوند بر هر پیامبر و قوم او» درست است؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
دلیل سلام و درود بر پیامبر، آیه 56 سوره احزاب است «اِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُِونَ عَلَي النَّبِيِّي يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليما» [خداوند و فرشتگانش بر پيامبر (ص) درود مي‏فرستند ، اي كساني كه ايمان آورده‏ايد بر او درود بفرستيد و سلام بگوئيد و در برابر فرمانش تسليم باشيد].
در اين آيه مقام پيامبر اسلام (ص) به عاليترين وجه ترسيم شده است ، چرا كه هم خداوند متعال و هم تمام فرشتگان مقرّب او بر پيامبر (ص) درود مي‏فرستند و هم دستور داده شده است همة مؤمنان بدون استثناء بر او رحمت و درود و سلام بفرستند.
برای مان جای تعجب دارد که چگونه از صلوات بر پیامبر ، بوی کفر استشمام کردید؟  آیا اگر کسی به شما و خانواده شما درود بفرستد کافر شده است ؟ در این صورت باید تعریف کفر را برای ما بنویسید تا تعریف کفر مورد ارزیابی قرار گیرد، تا به حال جایی نشنیده یا ندیده ایم که کسی  به صرف درود و ثنا بر کسی فرستادن مستحق کفر شده باشد.
این در حالی است که خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود و ثنا می فرستند و مومنان نیز موظف می شوند که بر پیامبر درود بفرستند. آیا خداوند خود نیز کفر می گوید؟
علاوه بر قرآن ،در کلمات بسیاری از شخص پیامبر و علی (ع) و امامن معصوم ، صلوات(درود) بر پیامبر و آلش آمده است.
هرچند در آيه مذکور، سخني از آل پيامبر (ص) به ميان نيامده است ، ولي در روايات بسياري مي‏خوانيم كه وقتي اصحاب و ياران از حضرتش سؤال كردند  چگونه درود و صلوات و سلام بر شما بفرستيم ، پيغمبر اكرم (ص) «آل» را در كنار خود قرار داد و تمام رحمت و درودي كه از خداوند براي او تقاضا مي‏شد ، براي «آلش» نيز تقاضا مي‏شد، اين قرينه است بر اينكه صلوات و درود خداوند و ملائكه نيز تعميم دارد، هم شامل پيامبر (ص) و هم شامل «آل» او مي‏شود ، و اين يك مسألة ساده نيست، بلكه نشان مي‏دهد كه آنها مقاماتي دارند تالي پيغمبر (ص) و مأموريتي دارند در جهاتي شبيه مأموريت او ، و گرنه اين همه مقام، تنها به خاطر خويشاوندي ، غير ممكن است .
اكنون به سراغ بخشي از اين روايت كه در معروفترين منابع اهل سنّت آمده است ، مي‏رويم .
در «صحيح بخاري» از «ابوسعيد خدري» نقل شده است كه ما عرض كرديم «اي رسول خدا! سلام بر تو معلوم است ، چگونه صلوات بر تو بفرستيم»؟ فرمود «قُولُوا اللهُمَّ صَلَّ عَلي مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ كَما صَلَّيْتَ عَلي اِبْراهيمَ ، و آلِ اِبْراهيمَ وَ بارِكْ عَلي مُحَمَّدٍ و علي آل كما بارَكْتَ عَلي اِبْراهيمَ» [بگوئيد خداوندا درود بفرست بر محمّد بنده‏ات و رسولت ، همان گونه كه درود بر ابراهيم و آل ابراهيم فرستادي، و بركت بفرست بر محمّد و بر آل محمّد ، آن گونه كه بركت فرستادي بر ابراهيم]. (1)
در همان كتاب و همان صفحه اين حديث به طور كاملتري از «كعب بن عجره» (يكي از صحابه معروف) نقل مي‏كند كه به رسول خدا (ص) عرض كردند چگونگي سلام بر تو را دانسته‏ايم ، امّا صلوات بر تو چگونه بايد باشد؟ فرمود بگوئيد «الّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ كَما صَلَّيْتَ عَلي آلِ اِبْراهيمَ اِنَّكَ حَميدُ مَجيدٌ ، اَللهمَّ بارِكْ عَلي مُحَمَّدٍ و علي آل محمد كَما بارَكْتَ عَلي آلِ اِبْراهيمَ اِنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ».
توجّه داشته باشيد كه بخاري اين احاديث را در ذيل آية شريفه «اِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ ...» ذكر مي‏كند.
در «صحيح مسلم» كه دوّمين منبع حديث معروف برادران اهل سنّت است از «ابي مسعود انصاري» نقل شده كه پيامبر (ص) نزد ما آمد و ما در مجلس «سعد بن عباده» بوديم ، «بشير» فرزند «سعد» عرض كرد «اي رسول خدا! خداوند به ما دستور داده بر تو صلوات بفرستيم ، چگونه بر تو صلوات بفرستيم ؟ پيامبر (ص) نخست سكوت كرد، سپس فرمود بگوئيد  «اَللّهُمَّ صَلَّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلي آلِ مُحَمَّدٍ كَما صَلَّيْتَ عَلي آلِ اِبْراهيمَ ، بارِكْ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلَي آلِ مُحَمَّدٍ كَما بارَكْتَ عَلي آلِ اِبْراهيم في الْعالَمينَ اِنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ .» (2)
پی نوشت ها:
1) صحيح بخاري 6/151
2) صحيح مسلم 1/305 ح 65

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت