تفاوت بین دوزخ و برزخ چیست؟

پرسش:
تفاوت بین دوزخ و برزخ چیست؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
در ذیل به برخی از تفاوت های عالم برزخ و عالم قیامت اشاره می کنیم:
1. پاداش و كيفر در برزخ‌، تنها گوشه‌اي از پاداش و كيفر كامل در قيامت است‌; پيامبر اكرم‌مي‌فرمايد: "قبر، باغي از باغ‌هاي بهشت يا حفره‌اي از حفره‌هاي دوزخ است‌."(2)
2. با مرگ و ورود به برزخ‌، روح از بدن جدا مي‌شود، ولي در قيامت‌، دوباره به آن باز مي‌گردد: "اللَّه‌ُ يَتَوَفَّي الاْ ?َنفُس‌َ حِين‌َ مَوْتِهَا وَ الَّتِي لَم‌ْ تَمُت‌ْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَي‌َ عَلَيْهَا الْمَوْت‌َ وَ يُرْسِل‌ُ الاْ ?ُخْرَي‌ََّ إِلَي‌ََّ أَجَل‌ٍ مُّسَمًّي‌;(3) خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مي‌كند و ارواحي كه نمرده‌اند نيز به هنگام خواب مي‌گيرد; سپس ارواح كساني را كه فرمان مرگ آن‌ها را صادر كرده نگه مي‌دارد و ارواح ديگري را تا سرآمد معيني باز مي‌گرداند." ; "مِنْهَا خَلَقْنَـَكُم‌ْ وَ فِيهَا نُعِيدُكُم‌ْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُم‌ْ تَارَة‌ً أُخْرَي‌َ ;(4) ما شما را از آن « زمين‌» آفريديم و در آن باز مي‌گردانيم و بار ديگر «در قيامت» شما را از آن بيرون مي‌آوريم‌."
3. توقف در برزخ‌، موقتي‌، ولي در آخرت هميشگي است‌: "وَ مِن وَرَآئهم ‌ بَرْزَخ‌ٌ إِلَي‌َ يَوْم‌ِ يُبْعَثُون‌َ ;(5) ودر پيشاپيش آنان برزخي است تا روزي كه برانگيخته مي‌شوند."
4. نوع پاداش و عقاب‌هاي برزخي و اخروي از يك ديگر  متمايزند. برزخ جايي براي تكامل و تربيت مؤمن يا رهايي وي از عذاب برخي از اعمال نادرست است‌; در روايتي آمده است‌: "فشار قبر براي مؤمن‌، كفارة ضايع كردن نعمت‌ها از ناحيه او است‌." در مقابل‌، برزخ براي كافران‌، عذاب عقيده و عمل است و در آخرت‌، پس از حساب رسي دقيق به اعمالشان‌، عذاب‌هاي ديگري را خواهند چشيد."(6)
5. روح‌ِ انسان‌، پس از مرگ‌، در جسدهاي لطيفي قرار مي‌گيرد كه از بسياري ويژگي‌هاي ماده بركنار است و چون از هر نظر شبيه اين جسم است‌، به آن قالب مثالي يا بدن مثالي مي‌گويند كه نه به كلي مجرد و نه مادي محض است‌، بلكه داراي يك نوع تجرد برزخي است‌; از اين رو، زندگي در برزخ‌، به شكل قالب مثالي است‌; اما در قيامت‌، بهشت يا جهنم جسماني و روحاني خواهد بود. و...
پی نوشت ها:
1) بحارالانوار، مجلسي‌;، ج 58، ص 7، مؤسسة الوفأ
2) همان ج 6، ص 275، مؤسسة الوفأ.
3) زمر،42
4) طه‌،55
5) مؤمنون‌،100
6) بصائر الدرجات‌، محمد بن حسين بن فروح صفار، ص 498، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي‌

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت