مجازات ظالم در دنيا داده مى‏شود يا واگذار به عالم آخرت مى‏شود؟

سؤال: 

آيا مجازات افرادى كه در دنيا به ديگران ظلم مى‏كنند، در دنيا داده مى‏شود يا واگذار به عالم آخرت مى‏شود؟
 پاسخ:

سلام.

از آيات و روايات استفاده مى‏شود كه سنت الهى بر تأخير عذاب‏ تا  روز قيامت قرار گرفته و هرگونه محاسبه و جزا در سراى آخرت صورت مى‏گيرد و دنيا سراى عمل است. امام على (ع) مى‏فرمايد: امروز موقع كار است و محاسبه‏اى نيست و فردا هنگام محاسبه است و كار نيست.(1)
 از برخى آيات و روايات ديگر استفاده مى‏شود كه بعضى از گناهان همچون ستم به ديگران در دنيا، مجازات دارد و ستمكاران به سزاى اعمال ناشايست خود مى‏رسند.
 در آيات در مورد قوم ستمكار ثمود مى‏گويد: «زلزله آن‏ها را فرو گرفت و درهم كوبيد»،(2) و گاه مى‏گويد: «صاعقه آنها را فرو گرفت»(3)«يا صيحه آسمانى دامانشان را گرفت.»(4)
 قرآن در مورد چگونگى هلاكت و سرانجام ظالمان مى‏گويد: «ببين اين خانه‏هاى آنها است كه به خاطر ستم ايشان خالى مانده،»(5) «نه صدايى از آنها به گوش مى‏رسد و نه جنب و جوش در آنها وجود دارد و نه از آن همه زرق و برق‏ها و ناز و نعمت‏ها و مجالس پر گناه اثرى باقى است.»
 آرى، آتش ظلم و ستم در آنها افتاد و همه را سوزانيد و ويران كرد.
 از ابن عباس روايت شده كه: «من از قرآن به خوبى استفاده كرده‏ام كه ظلم و ستم، خانه‏ها را ويران مى‏كند، سپس به آيه «فتلك بيوتهم خاوية بما ظلمو» استدلال كرد.(6)
 تأثير ظلم در ويران كردن شهرها و جامعه‏ها با هيچ چيز قابل مقايسه نيست. ظلم صاعقه مرگبار، زلزله ويرانگر و همچون صيحه مرگ آفرين آسمانى است و تاريخ بارها اين حقيقت را اثبات كرده كه دنيا ممكن است كه با كفر ادامه يابد اما با ظلم قابل دوام نيست.
 درروايتى از پيامبر اسلام (ص) نقل شده است:« ظلم از گناهانى است كه مجازات ان در دنيا داده مى‏شود و به آخرت واگذار نمى‏شود(7)
 در برخى از روايات وارد شده است كه برخى از گناهان هست كه موجب نزول نعمت و عذاب
 مى‏شود. (8) همچنين گاهى خداوند انسانهايى را كه دچار گناه شده‏اند، در دنيا عذاب مى‏كند، تا موجب بيدارى آنها شود بلكه  از كار زشت دست بردارند و رو به سوى خداوند آورند كه اين گونه عذاب‏ها لطف در حق بندگان است.
پي نوشت ها :
1 – نهج البلاغه ، خطبه 42.
2 – اعراف ، 78.
3 – ذاريات ، 44.
4 – هود ، 67.
5 – نمل ، 50
6 – مجمع البيان، ذيل آيه 50، سوره نمل.
7 – وسائل الشيعه ، ج16، 274، مستدرك الوسائل ، ج 12، ص 87.
8 – بحارالانوار 7، 373 و ج 71 / 74.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت