معنای "سریع الحساب" بودن خداوند چیست؟

پرسش:

چگونه خداوند به كار همه‌ انسان ها رسيدگي مي كند؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

آيات بسياري بر سريع الحساب بودن خداوند دلالت دارد و با تأكيد فراوان مي فرمايد:«انّ اللّه سريع الحساب»(1) .( براي تشبيه و مجسم كردن كوتاهي زمان حساب) , امام علي مي فرمايد:« انه سبحانه يحاسب جميع عباده علي مقدار حلب شاة»;(3) خداوند تمام بندگانش را در زمان كوتاهي به اندازه زمان دوشيدن يك گوسفند رسيدگي مي كند!. دليل اين سرعت روشن است , زيرا حساب منوط به علم و آگاهي كامل و قدرت فوق العاده و رعايت عدالت است و چون خداوند همه اين صفات را در حد اكمل دارا است , مي تواند در يك چشم به هم زدن حساب همگان را برسد. هرگز نبايد حساب رسي خداوند را با آن چه در ميان انسان ها رايج است , قياس كرد. اگر بخواهيم در دنيا براي چگونگي حساب رسي خداوند مثالي يادآور شويم , بايد بگوييم همان گونه كه خداوند در يك لحظه دعاي همه دعا كنندگان و راز و نياز گويان به درگاه ربوبي را اجابت مي كند و همان طور كه همه بندگان را روزي مي دهد, به همين كيفيت به حساب همگان رسيدگي مي كند.

فردي از اميرمؤمنان پرسيد: چگونه خداوند حساب انسان هاي بي شمار را يك جا رسيدگي مي كند؟ امام فرمود:همان گونه كه آنان را يك جا روزي مي دهد. بار ديگر سؤال كرد: چگونه آنان را مورد محاسبه قرار مي دهد, با آن كه اورا نمي بينند؟ امام فرمود: همان گونه كه به آنان روزي مي دهد, ولي او را نمي بينند.(3)

از طرف ديگر تمام امور و از جمله آن ها اعمال انسان , از حساب انفكاك و جدايي ندارد و به مجرد تحقق آن امور, آثارشان بر آن ها مترتب مي گردد; پس حساب ملازم و مقارن و به دنبال عمل است .(4)

 

1.مؤمن (40) آيه 17.

2.مجمع البيان , ج 3 ص 313.

3.نهج البلاغه , قصار 3004.

4.حسين تهراني , معادشناسي , ج 8 ص 216.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت