وقتی کسی از اون دنیا بر نگشته از کجا بدونیم قیامت هست؟

پرسش:

 از كجا بدانيم قيامت هست؟ نه خود رفته‏ ايم و نه كسى از آن جا برگشته و خبر آورده است!
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

راه علم پيدا كردن به يك چيز، منحصر به ديدن و خبر آوردن نيست، بلكه بشر از شش راه،(1) مى‏ تواند از وجود يك چيز آگاه شود و به حقيقتى پى ببرد:
1- راه حس: انسان به وسيله حواس پنجگانه با جهان آشنا مى‏شود و به آن علم پيدا مى‏كند.
2- راه عقل و تحليل‏ هاى منطقى.
يكى از ابزارها و راه‏هاى شناخت، شناخت عقلانى است، مثلاً مى‏گوييم: هر معلولى علت مى‏خواهد. اين را با حواس پنجگانه نمى‏توانيم درك كنيم، بلكه عقل است كه با تجزيه و تحليل مفهوم «معلول و علت» به اين نتيجه مى‏رسد، يا مانند اثبات وجود خداوند با دليل عقل.
3- تاريخ و خبرهاى متواتر. تاريخ آينه جهان نما است. انسان با مطالعه تاريخ بسيارى از واقعيات را به دست مى‏آورد.
4- فطرت و وجدان. انسان فطرتاً و بدون نياز به معلم و استاد، خوب بودن بعضى از صفت‏ ها مثل: احسان، عدل، راستگويى، عفو، امانت دارى را درك مى‏كند.
5- كشف و شهود. انسان مى‏ تواند بر اثر قدرت ايمان ويقين، حجاب هايى را كه بر اثر گناهان و روحيات و صفات زشت پيدا مى‏شود، كنار زند تا حقايقى را از جهان هستى كشف و معلوم كند.
6- وحى و پيام الهى.
وحى مهم‏ترين و يقينى‏ترين راه شناخت و آگاهى است، چرا كه از علم بى پايان خداوند سرچشمه مى‏گيرد.
پس از آن كه روشن شد براى آگاهى از حقايق و واقعيت‏ها راه‏هاى متعدّدى وجود دارد مى‏گوييم: مسئله قيامت پس از توحيد، مهم‏ترين اصل از اصول دين و اصلى مشترك بين تمام اديان الهى است، يعنى همه خداپرستان به قيامت معتقد بوده ‏اند و معاد را با دو راه از راه‏هاى شش گانه اثبات نموده‏اند، و آن دو راه عبارت است از: راه وحى الهى و راه عقل.
راه وحى: همه پيامبران الهى از برپايى قيامت و مسئله بهشت و جهنم و رسيدگى كامل به پرونده انسان در آن روز خبر داده و به پيروان خود گفته ‏اند يقين و ايمان داشته باشيد كه حتماً روزى قيامت بر پا خواهد شد. ما مسلمانان وقتى مى‏بينيم قرآن كريم (كه وحى الهى و كلام خدا است) بيش از هر موضوع ديگر از معاد سخن گفته و اعتقاد به معاد را از اركان ايمان شمرده است، با جان و دل مى‏پذيريم و يقين پيدا مى‏كنيم كه معاد و قيامت صددرصد به وقوع خواهد پيوست، چرا كه خداى آگاه از همه چيز و راستگوتر از همه كس، از آن خبر داده است. مسلمانان راستين با اتكا و اطمينان به وحى الهى كه بر پيامبر اسلام(ص) نازل شده، روز جزا را وعده قطعى خدا مى‏دانند و يقين دارند وعده او تخلّف‏ناپذير است.
قرآن مى‏ فرمايد: «إنّ الساعة لآتية لاريب فيها؛ روز قيامت به يقين آمدنى است و شكى در آن نيست».(2) «خداوند كه معبودى جز او نيست، به طور يقين همه شما را در روز رستاخيز (كه شك در آن نمى‏باشد) جمع مى‏كند، و كيست كه از خداوند راستگوتر باشد».(3)
راه عقل. براى اثبات معاد دلايل عقلى و منطقى متعدّدى وجود دارد كه يكى از آن‏ها را ذكر مى‏كنيم:
برهان عدالت. مى‏دانيم از اوصاف خداوند «عدالت» است، كه نشانه‏هاى آن در جاى جاى عالم هستى، در آسمان‏ها، در زمين، در وجود انسان، در ضربان قلب و گردش خون، و بالاخره در سراسر جهان ديده مى‏شود. هر كس مختصر آشنايى با علوم طبيعى داشته باشد، مى‏داند همه موجودات جهان از قانونمندى برخوردارند.
حاكميت اين قوانينِ حساب شده است كه به دانشمندان اجازه مى‏دهد كتاب‏هاى علمى را بر اساس اصول دقيق تنظيم كنند، حتى مثلاً برنامه‏هاى دقيق سفرهاى فضايى و ورود به كرات ديگر را مرتب نمايند. پس به هر سو بنگريم، قانون نظم و عدالت را مى‏يابيم كه بر همه چيز سايه افكنده است. آيا انسان مى‏تواند يك وصله ناجور در اين عالم باشد و از عدالت عمومى جهان بر كنار بماند؟ مسلّماً نه.
از سوى ديگر: تاريخ گذشته انسان و حوادث امروز به خوبى نشان مى‏دهد كه احقاق حق مظلومان و كيفر ظالمان هرگز در اين جهان به طور كامل انجام نشده، و امكان انجامش نيست. جنايتكاران تاريخ مانند بوش، صدام و شارون را كه شاهد جنايات و كشتار و ظلم آنان بوده و هستيم، چگونه مى‏شود در دنيا به مجازات واقعى شان رساند؟
پس عدالت حاكم بر اين عالم (كه پرتوى از عدالت خدا است) ايجاب مى‏كند روزى فرا رسد كه پرونده اعمال همه انسان‏ها بدون استثنا با دقيق‏ترين حساب مورد برّرسى قرار گيرد، و اين همان روزى است كه قيامت و رستاخيزش مى‏ناميم.(4)
بنابراين عقل انسان درك مى‏كند كه مقتضاى عدل الهى بر پايى قيامت است.
نيز حكمت خداوند، شوق انسان به زندگى جاودانه، جاودانگى روح انسان (چون غير مادى است و دچار تغيير و تحول نمى‏گردد) حركت جوهرى و... از جمله دلايل اثبات معاد هستند.
پى نوشت‏ها:
1. ناصر مكارم شيرازى، پيام قرآن، ج 1، ص 126.
2. مؤمن (40) آيه 59.
3. نساء (4) آيه 87.
4. ناصر مكارم شيرازى، پيام قرآن، ج 5، ص 247.
معيار در پاسخ‏هاى ارائه شده بنابر اختصار است. در صورتى كه پاسخ‏هاى ارائه شده مبهم يا ناكافى به نظر مى‏رسد، مى‏توانيد با ذكر شماره سؤال و مطلب مورد نظر، سؤالات ديگرى مطرح كرده تا به صورت تفصيلى و مشخص پاسخ داده شود.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت