آیا جهنم برای بعضی ها ابدی خواهد بود؟

پرسش: 

آيا جهنم ابدى وجود دارد؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

بلى كسانى هستند كه براى هميشه در جهنم باقى خواهند ماند. اين‏ها عبارتند از: كافران، اعم از منكران خدا و معاد يا مشركان يا تكذيب كنندگان آيات الهى و يا دشمنان خدا و پيامبر(ص) يا مرتدان (مسلمانانى كه از اسلام برگشته باشند).
قرآن درباره جاودانگى جهنم براى كافران مى‏فرمايد: «كسانى كه كافر شدند، هرگز اموال و اولادشان آن‏ها را از خدا بى نياز نمى‏كند. آن‏ها اصحاب آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند».(1)
نيز: «و آن‏ها كه آيات ما را تكذيب كنند و در برابر آن تكبر ورزند، اهل دوزخند و جاودانه در آن خواهد ماند».(2)
هم چنين: «كسى كه مرتد شود و از دينش برگردد و در حال كفر بميرد، تمام اعمال شان در دنيا و آخرت بر باد مى ‏رود و آنان اهل دوزخند و هميشه در آن خواهند بود».(3)
البته متفكران اسلامى، مقصود از كافران را كافران حقيقى مى‏دانند، يعنى كسانى كه حقيقت اسلام و دين خدا براى آن‏ها آشكار شده، اما در عين حال حقيقت را كتمان نموده و آن را رد كرده و نپذيرفتند، كه هميشه در دوزخ خواهند بود.
مسلمانانى كه گنهكارند، پس از تحمل كيفر گناه شان در عالم برزخ يا در جهنم بالاخره بعد از پاك شدن از آلودگى گناه، از آتش نجات يافته و به بهشت وارد مى ‏شوند.
مرحوم شيخ مفيد مى‏ فرمايد: تمام علماى اماميه (شيعيان دوازده امامى) اتفاق نظر دارند كه تهديد به هميشه بودن در آتش مخصوص كفار است، و كسانى كه ايمان به خدا و اقرار به فرائض و واجبات دارند، هرگاه مرتكب گناهى بشوند، شامل نمى‏ شود.(4)
پى نوشت‏ها:
1. آل عمران (3) آيه 116.
2. اعراف (7) آيه 36.
3. بقره (2) آيه 217.
4. ناصر مكارم شيرازى، پيام قرآن، ج 6، ص 491، به نقل از اوائل المقالات، شيخ مفيد

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت