عالم برزخ از نظر زمان و شرایط برای همه یکسان است ؟

پرسش:
آيا عالم برزخ نسبت به كسي كه سال ها قبل فوت كرده، با انساني كه تازه فوت كرده، يكسان است؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب 

از برخي آيات استفاده مي شود كه گروهي از مردم داراي عالم برزخ نيستند، چنان كه در آية 55 و 56 روم مي خوانيم:
«گروهي از مجرمان بعد از برپا شدن قيامت، سوگند ياد مي كنند كه: ساعتي پيشتر در جهان برزخ نبوده اند، ولي به زودي مؤمنان آگاه به آن ها مي گويند: شما به فرمان خدا مدتي طولاني تا روز قيامت مكث كرده ايد و اكنون روز قيامت است».
از مجموع آيات و احاديث بر مي آيد كه توقف افراد در عالم برزخ متفاوت است. در برزخ سه گروه با حفظ درجات زندگي مختلفي دارند:
1ـ مؤمنان خالص كه از نعمت هاي بهشتي به طور محدود بهره مندند و دعا مي كنند كه رستاخير برپا شود.
2ـ سردمداران كفر و ضلالت و نفاق، در عين اين كه صبح و شام بدن برزخي آنها به آتش جهنم برزخي عرضه مي شود، آرزو مي كنند كه قيامت برپا نشود.
3ـ از برخي افراد در روايات به مستضعفان تعبير شده است كه ايشان نه از نعمت برخوردارند و نه از عذاب. اين ها غالباً در حال خواب و يا غفلت و بي حسي به سر مي برند، ولي در قيامت بيدار مي شوند.
بنابراين به صورت يقين، هر فردي وارد برزخ مي شود، ولي برخي تا قيامت از نعمت هاي برزخي استفاده مي كنند و بعضي تا قيامت در عذاب برزخي خواهند بود، ولي اكثر مردم بعد از سؤال و جواب برزخي، به حالت خواب فرو خواهند رفت و در قيامت از خواب بيدار خواهند شد. در واقع تمام عالم برزخ نسبت به قيامت خواب است. بنابراين با عدالت خدا نيز منافات ندارد، زيرا در عالم برزخ صورت ها و الگوهايي كه موجوديت پيدا مي كند و شايد باعث عذاب يا بهره وري از نعمت هاي الهي مي شود، تابع زشتي ها و زيبايي هاي معنوي و زاييدة ملكات كفر و ايمان و عقايد انسان است و با عدالت الهي هيچ گونه تعارضي ندارد.
در عين حال زندگي محدود به عالم برزخ نيست تا هر كسي پاداش و جزاي تمام اعمال خود را ببيند. زندگي حقيقي و دائمي در جهان آخرت است. اگر كساني بيشتر در عالم برزخ عذاب ديده اند، موجب پاكي و طهارت آن ها از گناه شده و در قيامت زودتر وارد بهشت مي شوند.
هم چنين مسئلة زمان در عالم برزخ متفاوت با دنيا است. ممكن است از نظر زمان دنيوي شخصي زودتر از عالم دنيا برود، اما در نسبت به كسي كه ديرتر به عالم برزخ وارد شده، برزخش كوتاه مانند حالت خواب كه يكي شايد صد سال بخوابد، اما تنها چند دقيقه را حس كند، ولي كسي چند دقيقه به خواب رود و هزاران حادثه و جريان براي او اتفاق افتد و خواب خود را طولاني تصور كند

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت