اگر دستورات دین اسلام لازم الاجرا است چرا در جامعه عمل نمی شود؟

پرسش:
اگر دستورات دین اسلام لازم الاجرا است چرا گاهی به نفع بعضی ها است انجام نمی شود ولی گاهی گفته می شود اسلام دین زمان است و اجرا نمی شود مانند قوانین برخورد با مفاسد اقتصادی و یا قصاص
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
بدون شک تمام دستورات دین برای  اجرا آمده اند و به هیچ بهانه ای نمی توان از اجرای احکام اسلامی جلوگیری کرد و هر کجا به نفع فردی ما بود عمل به اسلام کنیم و هر کجا به ضرر ما بود عمل به آن را ترک کنیم ولی به نظر می رسد  برای بهتر شدن وضع سياسى و اجتماعى و فرهنگى و اقتصادى جامعه ، راهكارهاى عملى  زیرمفيد و مؤثر باشد.:
اجراى صحيح و تمام عيار و بى مسامحه، بى توجيه، بى شائبه و بى واهمه احكام اسلامي 1)
بر اساس دستورات دينى مفسد فى الارض، حكمش اعدام است، متعدى و متعرض به ناموس مسلمين و اهانت كنندگان به شعاير دينى بايد تعزير شوند، مفسدان اقتصادی نه تنها مجازات بلکه باید معرفی شوند ، اما آيا ما به نداى رهبر عظيم الشأن انقلاب در اين زمينه عمل كرديم؟ آيا مسئولين محترم نظام، آنچنان كه بايسته و شايسته بود در راستاى مبارزه با فساد اجتماعى و اقتصادى اقدام نموده اند..
2)جناح بندى و سياسى كارى، وا همه از نظرات مدعيان حقوق بشر، تبعيض در بين افراد و جريانات در مقام اجرا و نيز برخى فرصت طلب ها و منفعت طلبان از جمله موانع اين راه هستند كه بايد برطرف شود..
قاطعيت در برخورد با حيف و ميل كنندگان بيت المال، ا(3
. تشديد روحيه استبكار ستيزى و معامله نكردن ارزش ها با مصالح سياسى.4)  
این نکته نیز نباید فراموش کنیم که يكى از امتيازهاى اسلام و به ويژه مذهب شيعه، پويايى اجتهاد، بر اساس زمان و مكان است.
 احكام اسلام هر چند در ماهيت خود ثابت مى باشند و هيچ گونه تغييرى در طول زمان پيدا نمى كنند «حرام خداوند هميشه حرام و حلال او نيز براى هميشه حلال است». منتها احكام داراى موضوعات و ملاك هاى خاصى مى باشند كه تنها به ملاحظه آن ها از طرف شارع مقدس تقرير و تشريع شده اند. و تا مادامى كه در بستر زمان تغيير بيرونى و يا درونى براى موضوعات و ملاك ها حاصل نشود احكام ثابت و تغييرناپذير مى مانند اما چنانچه موضوع ها تغيير كرد حكم نيز اجرا نخواهد شد.
انواع تغيير موضوع
تغيير موضوع احكام به دو صورت ممكن است:
1)درونى، مانند اين كه سگى در نمك زار نمك شود، يا اب نجس تبديل به بخار و يا خون بدن انسان جزء بدن پشه شود يا شراب سركه گردد كه دراين صورت حكم نيز تغيير مى كند و جاى بحث ندارد
2) بيرونى، مانند آن جا كه روابط اجتماعى و يا اقتصادى نسبت به موضوعى تغيير كرده باشد، به گونه اى كه روابط اقتصادى و اجتماعى پيشين نسبت به موضوع حاكم نباشد. در اين صورت نيز حكم پيشين برداشته شده و حكم جديدى بر آن ها بار مى شود.
اين حكم تغييرات و اجازه برداشت حكم جديد، مطابق موازين و معيارهايى است كه خود اسلام معين كرده است منتها بايد دقت كرد كه تعيين موضوع و ملاك احكام به ويژه در تغييرات بيرونى بسيار سخت است. از اين رو نبايد به صرف تغيير ظاهرى شرايط و روابط اجتماعى حكم به تغيير داد چه بسا كه اين تنها ملاك حكم نباشد و ملاك هاى ديگرى نيز وجود داشته باشد كه ما از آن بى خبريم.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت