" اولي الامر بالتبع"، چه کسانی هستند؟

پرسش:

آيت الله مصباح و جوادي آملي در کتب ولايت مدارانه ي خود از آيه 59 سوره نسا استفاده کردند و گفتند که (الوالامر) شامل ولي فقيه هم مي شود و در طول ولايت نبوي است...  علامه طباطبايي در تفسير الميزان مي فرمايند: "در اولي الامر هم عصمت شرط لازم است و در چنين حالتي اطاعت از او در همه احکام واجب مي شود . بر خلاف نظر بعضي مفسران اولي الامر شامل اصحاب و خلفا و حکام و علما و ساير غير معصومين نمي شود"
 هيچ فقيه اي داراي عصمت نبوده و نخواهد بود. پس چگونه مي تواند در رديف الوالامر قرار گيرد؟

پاسخ:

پرسشگرمحترم سلام. اميد است هميشه موفق و شادکام باشيد.
مصداق" اولو الامر "در آيه شريفه قطعا معصومين هستند و غير معصوم را شامل نمي شود زيرا در آيه به اطاعت مطلق و بدون قيد و شرط از معصوم امر شده، همچنان که به اطاعت مطلق از خدا و رسول امر شده ، اطاعت مطلق مختص خدا و  معصومين مي باشد.
فقيهان شيعه در اين مورد اتفاق و اجماع دارند و هيچ فقيهي از شيعه، غير معصومين را مورد و مصداق اين آيه و "اولوالامر" ندانسته و نشمرده است.
 بسياري از فقيهان به اين آيه براي اثبات لزوم اطاعت از فقيه استناد کرده اند، با اين بيان که فقيه  داراي شرايط به عنوان نايب امام معصوم است و به امر امام معصوم حق امر و نهي دارد .
 به حکم امام معصوم موظف به پيروي از احکام و دستور فقيهان واجد شرايط مي باشيم چون معصوم ، ولي امر است و اطاعت از دستور معصوم واجب است . او فقيه را به عنوان نايب خود معرفي کرده ،پس اطاعت از فقيه داراي شرايط در حکم اطاعت از امام معصوم است و فقيه، ولي امر، به امرامام  معصوم است و در طول معصوم قرار دارد؛ يعني از معصوم کسب حجيت و لزوم اطاعت مي کند، نه اينکه در عرض معصوم و مصداق مستقيم آيه باشد .
بيان آيت الله جوادي آملي به شرح زير است:
"در اثبات ولايت فقيه نيز روشن شد که عقل حکم مي کند که اجراي احکام دين بايد استمرار داشته باشد و مختص به زمان پيامبر (ص)و معصومين(ع) نبوده ، اگر چه "اولي الامر" در آيه کريمه "اطيعوا الله و..." ظاهر در معصومين (ع) است و آنان اولي الامر بالاصاله هستند ، ولي در عصر غيبت معصوم طبق رهنمود عقل و نيز به دستور خود معصومين ،نايبان ايشان، اولي الامر هستند اما" اولي الامر بالتبع" نه "اولي الامر بالاصاله" وهمان گونه که در عصر حضور و ظهور معصوم ، نايبان خاص بسياري از کارها را به  عهده داشتند و مباشرت خود معصوم شرط نبود ، در عصر غيبت نيز نايبان عام  اداره امور را به دست دارند.(1)
قطعا آيت الله مصباح جز همين را نمي گويد.

پي نوشت ها :
1.  ولايت فقيه ، جوادي املي ، ص370 .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت