چرا اكثر روحانيون بيش تر به مستحبات مي پردازند, نه واجبات؟

پرسش:

چرا اكثر روحانيوني كه به سراسر كشور اعزام مي شوند, بيش تر پيرامون موضوعات فرعي صحبت مي كنند, نه اصلي ؟ بيش تر به مستحبات مي پردازند, نه واجبات ؟

پاسخ:

درودی به سادگی سلام و سلامی به زیبایی مهر

متأسفانه با همه تلخي ها بايد بپذيريم مطلب همان است كه اظهار كرده ايد. از شما به خاطر تيزهوشي واين كه طالب مسايل اصلي و وجوبي هستيد, بايد قدرداني نمود.
البته همهء روحانيون اين گونه نيستند. زيادند افرادي كه در منابر خواستهء شما را مطرح مي سازند.
مگر اثبات وجود خدا, معاد و قبر و برزخ و گفتن حديث پيامبر6و امام 7و ولايت واجاز و عدم تحريف قرآن و... از مسايل اصولي و وجوبي و اعتقادي نيستند كه بسياري از روحانيون پيرامون آن ها بحث مي كنند؟
عده اي كه غالباً مسايل فرعي را مطرح مي سازند, شايد به خاطر جهات زير باشد:
1 متأسفانه برخي از توانايي علمي كافي برخوردار نيستند و نمي توانند از عهدهء طرح برآيند.
2 مثلي است معروف بين طلبه كه صرفيون چنان كردند, ما هم چنين مي كنيم . از قديم رسم چنان بود كه مسايل شرعي مثل نماز, روزه , معاملات و اصول دين در ماه رمضان گفته مي شد. متأسفانه همان شيوه در امروز هم براي عده اي محفوظ مي باشد.
3 معمولاً در اكثر شهرها و روستاها مجالس قرائت قرآن و بيان احكام برقرار است . لذا اين عده طرح آن گونه مسايل را ضروري نميدانند.
4 نوعاً در مجالس عمومي افراد مختلفي اعم از بي سواد و كم سواد و با سواد, شهري و روستايي , اداري وبازاري و... شركت مي كنند. چون طرح مطالب استدلالي , زمان و شرايط خاصي را مي طلبد, از طرح اين گونه مسايل خودداري مي شود.
5 در هر عصر و زماني يكسري مسايل سياسي و تاريخي و اقتصادي و عقيدتي و... در جامعه پيدا مي شود كه در مجالس عمومي طرح آن ها ضرورت دارد.
6 در مواردي مؤسسان و اقامه كنندگان مجالس مقصرند, چون افراد متعددي را در ظرف چند ساعت دعوت مي كنند كه براي هر كدام بيست الي نيم ساعت وقت بيشتر نيست . بديهي است طرح مسايل استدلالي در اين گونه مجالس خيلي مناسب نيست .
با همهء اين توجيهات بايد بپذيريم كه كيفيت تبليغات روحانيون مطلوب نيست . اميدواريم بعداً بهتر شود.

واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت