چرا رهبر مانند آقای خمینی قاطع نیست؟

قاطعیت رهبری

پرسش:
عمار:سلام علیکم حاج آقا:چند وقتی است که بعضی از سایتها در مورد اتفاق ها گذشته در دولت سخن می گویند .
چرا رهبر مستقیم برخورد نمی کند با دستگاه ها و با کساین که دارن جو دولت را بهم میزنند؟
اصل نقش رهبر چیست وقتی راحت می شود با رهبر مخالفت کرد؟(منظور رئیس جمهور)
آیا به نظر نمی رسد که رهبر در جامعه الان ما نقش یک ....از بیان این مطلب شرمسار هستم
چرا رهبر مانند آقای خمینی قاطع نیست؟
آیا فقط نصیحت رهبر در جامعه الان و وضع کنون تاثیر بسزای دارد؟
اینها بخشی از سولاتی است که مطرح شده
ممنون از شما که چنبن سایتی را راه اندازی کردید که راحتر بتوانیم سوال کنیم
اجرکم عند الله
پاسخ:

با سلام و احترام به شما عمار گرامی

خدمت شما عرض کنم اینکه رهبری بخواهند مستقیما مثلا یک سایت یا خبرگذاری را توبیخ کنند ، انجام نخواهد شد. اگر قرار باشد چنین کاری را رهبری انجام دهند وظیفه ی قوه ی قضاییه چیست؟؟

به شما و سایر دوستان عزیز پیشنهاد میکنم حتما وظایف رهبری در قانون اساسی را مطالعه بفرمایند که شبهه های اینچنینی بوجود نیاید. این شبهه ها ناشی از برداشت و تفکر غلط ما از ولی فقیه است. فکر میکنیم تا کوچکترین خظایی اتفاق می افتد ایشان باید دخالت کنند و شخصا وارد شوند. اگر قرار بود اینطور باشد پس این همه اداره و سازمان و نهاد برای چیست؟؟

وظیفه ی رهبری تعیین سیاست های کلی نظام و نظارت بر اجرای آنها و نظارت بر قواست. ببنید ولی فقیه جایگاه نظارتی دارد نه جایگاه اجرایی. حضرت امام خامنه ای ( روحی له فداه) فرمودند اگر نظری کارشناسی شده باشد و مخالف نظر بنده باشد مطرح کردنش مشکلی ندارد. حال اینجا دو مقوله مطرح میشود : اولا فرمودند نظر کارشناسی شده باشد. مثلا در یک تصمیم گیری در زمینه ی سیاست خارجی اگر افرادی که در این زمینه تحصیلات ، علم و تجربه ی لازم را دارا باشند و نظری مخالف رهبری بدهند مشکلی ندارد ولی چرا باید شخصی که مثلا رشته ی هنر یا پزشکی  یا هر چیزی دیگری جز سیاست خارجی خونده باید بیاد در مورد سیاست خارجی نظر بدهد؟؟ آیا این عقلانی است که از یک خواننده درباره ی سیاست خارجی نظر بخواهیم؟؟  مقوله ی دوم بحث متعهد بودن به نظام و اشراف اطلاعاتی است. شما مثلا کارشناس سیاست خارجی باشید ولی روی امور محرمانه ی نظام اشراف نداشته باشید نمیتوانید تصمیم درستی بگیرید.ضمنا گرایش فکری شما اگر متعهدانه به نظام و کشور نباشد مشکل ایجاد میشود.

پس نتیجه میگیریم برای مخالفت با رهبری باید نظری کارشناسانه از کارشناس های مربوطه به زمینه ی مورد نظر و با داشتم علم و اشراف بر روی مسائل محرمانه ی نظام باید باشد.رهبری چون وظایف اجرایی ندارند و در کار اجرا دخالت نمیکنند شما فکر میکنید رهبری در جامعه نقشی ندارند. از طرفی رهبری اصولا به خاطر مصالح نظام و حفظ اصول امنیتی بیشتر دستورات و تذکراتشان بصورت پنهان و محرمانه است که عموم مردم خبر دار نمیشوند. برای مثال در دیدار دانشجویان با امام خامنه ای ( روحی له فدا) دانشجویان به معظم له فرمودند که دستگاه سیاست خارجی ( یعنی وزارت امور خارجه ) در بحث قضایای بیداری اسلامی خوب عمل نمیکند و استفاده ی لازم را نمیبرد. حضرت آقا در پاسخ به این حرف فرمودند دستگاه های مسول وظایف خودشان را بخوبی انجام میدهند ولی شما در جریان نیستید.اطلاعات ندارید. (چون بحث سیاست خارجی بیشتر جنبه ی امنیتی دارد برای اجرای  اصول امنیتی درباره ی کار دستگاه های مسول در قضایای بیداری اسلامی اطلاعاتی به بیرون درز داده نشده.) پس میبینیم که کارهایی انجام میشود ولی ما بی خبریم. درباره ی بحث قاطعیت رهبری هم بنده به شما توصیه میکنم سیاست پیامبر اسلام (ص) در صدر اسلام و سیاست حضرت علی ( ع) را مطالعه بفرمایید.

ببنید اتفاقات اوایل انقلاب ما دقیقا شبیه به وضع حکومت پیامبر اسلام (ص) بود و وضعیت فعلی وضعیت حضرت علی (ع) در صدر اسلام است. مثلا در صدر اسلام جناب عمر ( قاتل حضرت زهرا (س) ) در زمان پیامبر ظاهرا اسلام آورد ولی بعد از ماجرای شهادت حضرت زهرا و وقتی که به خانه ی حضرت حمله کردند ، در طی نامه ای  گزارش کار خود را به معاویه داد و در نامه ذکر کرد که به لات و هبل ( دو بت اصلی  زمان صدر اسلام )  قسم که من هرگز مسلمان نشده بودم ولی در زمان پیامبر جرات نداشتم مخالفت کنم . همین ماجرا در نظام خودمان مثالش اینطور است که آقای موسوی خوئینی ها ( که از ایشون به عنوان پدر معنوی اصلاح طلبان نام میبرند) در جلسه ای گفته اند ما از اول انقلاب هم ولایت فقیه را قبول نداشتیم و اصلا نمی فهمیدیم یعنی چه  ولی  جرات مخالفت و بیان نداشتیم.( خب چرا اینها جرات بیان نداشتند چون حضرت امام بنیان گذار بوند و اگر مخالفت میکردند از دایره نظام حذف میشدندو آبرویشان نزد مردم میرفت.هرچند الان هم آبرویی ندارند.. ) در مظلومیت حضرت آقا همین بس که آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ای در زمان ریاست جمهوری شان گفتند ما به جانشین امام خمینی (ره)  نمیتوانیم بگوییم امام،میگوییم رهبری.

در صورتی که در متن قانون اساسی ما نظام اسلامی را نظام امام – امت بیان کرده اند. یعنی شخص ولی فقیه امام جامعه است. ( نه به معنای امام معصوم بلکه به معنای پیشوا و مقتدا )  ضمنا مثلا در زمان حضرت امام به دلیل گسترده نبودن وسایل ارتباطی و خبری ، مردم بسیار بی خبر از وضع حکومت بودند. مثلا وقتی مسولی خطا میکرد حضرت امام (ره) می فرمودند اگر خودتان را اصلاح نکنید شما را به مردم معرفی میکنم... مسولین بخاطر آبرویشان هم که شده مجبور بودند خودشان را اصلاح کنند. ولی اکنون حضرت آقا نمیتوانند از چنین ترفندی استفاده کنند چون وسایل ارتباطی و خبری زیاد است و بلافاصله مردم در جریان اتفاقات عمومی و رفتار مسولین  در جریان قرار میگرند.این نکته هم لازم است بدانید که حضرت آقا خیلی کارها مثل تذکرات و جابه جایی ها را بی سر و صدا انجام میدهند که جامعه دچار تشنج نشود.

دوست عزیز به شما توصیه میکنم وظایف رهبری در قانون اساسی و کتاب ولایت فقیه ( حدود اختیارات و وظایف ) نشر کانون اندیشه جوان را مطالعه بفرمایید.کتاب کم حجم و مفیدی است.
موفق باشید.

نظرات (11)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
اگر كسي الان يك دفعه بگويد امام ! شما به ياد كه مي افتيد؟ به ياد امام ره يا به ياد مقام معظم رهبري؟بيشتر مردم و بخصوص قديمي ترها آقاي خميني ره را به نام امام مي شناسند . ولي بهرحال شما هم هنوز جوانيد و تجربه ي قديمي ترها را شايد نداشته...

سلام
اگر كسي الان يك دفعه بگويد امام ! شما به ياد كه مي افتيد؟ به ياد امام ره يا به ياد مقام معظم رهبري؟بيشتر مردم و بخصوص قديمي ترها آقاي خميني ره را به نام امام مي شناسند . ولي بهرحال شما هم هنوز جوانيد و تجربه ي قديمي ترها را شايد نداشته باشيد.

======================
پاسخ:
با سلام
بله چون فعلا به رهبری امام نمیگند و وقتی قراره از این دو بزرگوار یاد باشه با اسمشون یاد میکنیم.صرف این مشکل که نشد دلیل.
ربط این مسئله به جوان بودن رو من نفهمید؟این یه بحث علمیه به تجربه کاری نداره.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
ولي به نظرميرسه كه لفظ امام براي خود امام خميني مصداق داره وبا ذكر اين كلمه همه به ياد امام خميني ره مي افتيم . به نظر شما اگر براي رهبر معظم انقلاب بكار ببريم اسم امام خميني كم رنگ تر نخواهدشد؟

================
پاسخ:
با سلام
صرف این حرف...

سلام
ولي به نظرميرسه كه لفظ امام براي خود امام خميني مصداق داره وبا ذكر اين كلمه همه به ياد امام خميني ره مي افتيم . به نظر شما اگر براي رهبر معظم انقلاب بكار ببريم اسم امام خميني كم رنگ تر نخواهدشد؟

================
پاسخ:
با سلام
صرف این حرف شما نمیشه گفت دلیل.
شما وقتی به امام علی امام میگید امام گفتن به دیگر معصومین کم رنگ میشه؟

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام متشکرم، سوالاتی بود که مدتی ذهنمو مشغول کرده بود و حال جواب های خوبی یافتم. هم از آقاعما بخ طر طرح سوال و هم از شما بابت جواب سپاسگذارم.

پاسخ:
سلام
خواهش میکنم.
خدا رو شکر که براتون مفید بوده.

This comment was minimized by the moderator on the site

ماشالا به شما بگیم ماشالله حاج آقا چه جالب جواب میدید..........

پاسخ:
تیکه بود این یا چوبکاری؟

This comment was minimized by the moderator on the site

یه کم که بگذره مثل حاج آقای جوادی آملی میشید..... فدای حاج آقای جوادی آملی

پاسخ طلبه پاسخگو:
منظورتون رو نگرفتم؟
ایشان که به نظام و خصوصا شخص رهبری علاقه بسیار دارند.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خیلی خوب این مسئله را تشریح کردید، متشکرم

This comment was minimized by the moderator on the site

پاسخی کوتاه ولی محکم بود متشکرم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام... پاسخ عالی بود. یک مطبی در فیسبوک دیدم آمدم جوبتان را بدانم و صحت و سقم حدیث را هم جویا شوم مطلب درج شده این است: (هر کسی همسرش را بیشتر از 3 بار بزند ، خداوند در روز قیامت چنان رسوایش میکند که اولین و اخرین مردم او را بنگرند . پ.ن : تو...

سلام... پاسخ عالی بود. یک مطبی در فیسبوک دیدم آمدم جوبتان را بدانم و صحت و سقم حدیث را هم جویا شوم مطلب درج شده این است: (هر کسی همسرش را بیشتر از 3 بار بزند ، خداوند در روز قیامت چنان رسوایش میکند که اولین و اخرین مردم او را بنگرند . پ.ن : تو روز قیامت که هیچکس حواسش ب دیگری نیست .........) ممنون میشم پاسخش رو بدید یا حق

پاسخ طلبه پاسخگو:
سلام و ادب
منظورتون کدام قسمت این مطلبه؟
اگر تیکه دوم منظوره که روایات متعددی ذکر شده که دلالت دارد که مؤمنان در برزخ و قیامت یک دیگر را می‌بینند و می‌شناسند که به چند روایت اشاره می‌کنیم.
شیخ مفید در کتاب امالی حدیثی از امام صادق (علیه السلام) نقل فرموده که امام صادق فرمود: هنگامی که خدا روحی را قبض می‌کند، آن روح را به شکلی همانند آنچه در دنیا داشته به بهشت می‌فرستد. این ارواح در آنجا می‌خورند و می‌نوشند و هنگامی که شخصی بر آنان وارد می‌گردد، آن ها را به همان شکلی که در دنیا داشته اند می‌شناسند.
آیت الله دستغیب در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند که ارواح با صفات اجساد در بستانی از بهشت قرار دارند یک دیگر را می‌شناسند و از یک دیگر سؤال می‌کنند؛ هنگامی که روح تازه ای بر آن ها وارد می‌شود، می‌گویند او را رها کنید؛ زیرا از هول عظیمی به طرف ما می‌آید (یعنی از وحشت مرگ) سپس از وی می‌پرسند فلان کس چه شد؟ اگر بگوید زنده بود اظهار امیدواری می‌کنند (که نزد آن ها بیاید) ولی اگر بگوید از دنیا رفته بود، می‌گویند سقوط کرد (اشاره به این که به دوزخ رفته است) .
بر اساس روایات انسان ها، اعم از مومن و کافر بعد از مرگ بستگان خود را دیدار خواهند کرد. در این باره روایات متعددی نقل شده که به دو نمونه از آن اشاره می‌شود:
1- در حضور امام صادق (ع) سخن از ارواح مومنان به میان آمد، حضرت فرمود: «ارواح المومنین یلتقون؛ ارواح مومنان در برزخ با هم ملاقات و دیدار می‌کنند».
آنگاه شخصی با تعجب و شگفتی از حضرت پرسید: آیا ملاقات می‌کنند؟ فرمود: «نعم و یتسائلون و یتعارفون حتی اذا رایته قلت: فلان؛ بلی، و با یک دیگر گفتگو می‌نمایند و همدیگر را می‌شناسند . وقتی کسی را دیدی ،می‌گویی فلانی است».
2- در روایت دیگر درباره دیدار همه انسان‌ها با هم مسلکانش سخن گفته است، راوی می‌گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: ارواح مومنان کجاست؟ حضرت فرمود:
«ارواح المومنین فی حجرات فی الجنه، یاکلون من طعامها و یشربون من شرابها و یتزاورون فیها؛ ارواح مومنین در منازل بهشت‌‌اند . از طعام‌های آن می‌خورند . از نوشیدنی‌های آن می‌نوشند . همدیگر را می‌بینند و زیارت می‌نمایند». راوی بعد از ارواح کفار پرسید، فرمود: «فی النار یاکلون من طعامها و یشربون من شرابها و یتزاورون فیها؛ ارواح کفار در آتش‌اند. از غذای و نوشیدنی آن استفاده می‌کنند . همدیگر را می‌بینند و با هم ملاقات و دیدار دارند».
در این روایت غیر از دیدار مومنان، از دیدار ارواح کفار در برزخ با همدیگر نیز خبر داده شده ،تصریح شده که مومنان در بهشت برزخی و کفار در آتش برزخی همدیگر را ملاقات می‌کنند.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
چه قدر جالب بود، حاج آقا میشه در این مورد مطلب زیاد بنویسید خیلی عالی نوشته بودید.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام. بي نهايت ممنونم. راهنمايي تون اميد و انگيزه ايجاد كرد در من عليرغم مشكلاتي كه پيشتر عرض كرده بودم خدمتتون اگر خاطرتون باشه تصميمم رو گرفتم جدي تر از هميشه .براي روحاني شدن خانواده به شدت مخالف هستند ...انقلابي و مومن هستند ها اما خب نميدانم...

سلام. بي نهايت ممنونم. راهنمايي تون اميد و انگيزه ايجاد كرد در من عليرغم مشكلاتي كه پيشتر عرض كرده بودم خدمتتون اگر خاطرتون باشه تصميمم رو گرفتم جدي تر از هميشه .براي روحاني شدن خانواده به شدت مخالف هستند ...انقلابي و مومن هستند ها اما خب نميدانم چرامخالفت شديدي دارند.انگار لايق نيستيم براي ملبس شدن به لباس رسول الله.نميخواهم خاطر پدرم آزرده شود خيلي برايم زحمت كشيده اند اصرار كنم بدجوري دلخور ميشوند و ناراضي. دانشجوي ترم اخر مديريت بازرگاني هستم. فقط چند سوال و مرور جسارتا: پس فرموديد اصول عقايد را بخوانم تمام كه شد بروم سراغ آموزش عقايد خب من ميخواهم اخلاق . احكام و جريان شناسي را هم بخوانم برنامه اي براي اين مباحث ميخواستم جسارتا. بعد اينكه فرموديد فيش برداري كنم من دفتري تهيه كرده بودم و برآيند مطالعاتم رو مينوشتم پيش تر آيا اين روش مناسب است يا منظورتان روش ديگريست؟ در خصوص مباحثه با طلاب شرايطش چگونه است ؟متوجه نشدم. عذر ميخاو و يك دنيا ممنونم. از خداوند متعال برايتان سلامتي و توفيقات روز افزون طلب ميكنم

پاسخ طلبه پاسخگو:
سلام و عرض ادب
سال نو رو تبریک عرض میکنم.ببخشید جواب دیر شد مشکلات اجازه نداد زودتر جواب بدم.
به نظرم می توانید خانواده را راضی کنید باید تلاش کنید.
در زمینه احکام رساله مرجع خودتون رو با دقت بخونید روزی چند مسئله و هر مسئله ای را که متوجه نشدید سوال کنید و اگر بتونید همین رو هم مباحثه کنید عالی میشه.
در بحث اخلاق هم کتاب معراج السعاده خیلی عالیه و مطالعه کنید و عمل کنید و در کنارش در درس اخلاق استادی شرکت کنید.
در مورد جریان شناسی خیلی تخصص ندارم.
نوشتن در دفتر هم خوبه اما فیش برداری تخصصی تر هست و احتمالا در اینترنت نمونه هایی باشه و سرچ کنید میبینید و آموزش فیش برداری هم حتما هست.
مباحثه با طلاب شرط خاصی نداره یک دوست طلبه پیدا کنید و از او بخواید بحث کنه.
ممنونم لطف دارید.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

در خصوص كامنت بالا نوشتم ظاها به دستتان نرسيده است منظور ايشان در خصوص صحت حديث بوده و قسم خوردند در جلسات سخنراني يكي از سخنرانان معروف شنيده اند. آيا حديث درست است؟ و منظور ايشان اين بوده كه مگر در روز قيامت همه گرفتار اعمال خويش نيستند؟ و مادر...

در خصوص كامنت بالا نوشتم ظاها به دستتان نرسيده است منظور ايشان در خصوص صحت حديث بوده و قسم خوردند در جلسات سخنراني يكي از سخنرانان معروف شنيده اند. آيا حديث درست است؟ و منظور ايشان اين بوده كه مگر در روز قيامت همه گرفتار اعمال خويش نيستند؟ و مادر از فرزند خود فرار نميكند پس چگونه مردم به فكر بررسي اعمال ديگران ميافتند و ...

پاسخ طلبه پاسخگو:
بله متوجه شدم و جوابی که دادم برای همین بود.
همه گرفتار اعمال خویش نیستند و مومنین به فکر دیگران و فرزندان خود هستند.

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت