1. عبادی
  2. اعتقادات و کلام
  3. سه شنبه, 09 ارديبهشت 1393
  4.  مشترک ایمیل شوید
با توجه به ثوابهای فراوان متعه،(صیغه موقت) از زنان و دختران معصومین شده اند؟چرا؟فرزندی از معصوم از متعه متولد شده؟
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام و ادب
لطف کنید عنوان ها رو دقیقتر انتخاب کنید تا ویرایش نکنم.
نه خیر کسی از دختران معصومین چنین عملی رو انجام نداده و علت نیازمند نبودن آنها بوده که همگی در سن ازدواج همسر اختیار کردند.
در مورد فرزندان متعه؛ باید گفت که هر چند نفس عمل متعه با شرایط خود امر مطلوب و مستحب است، لکن بچه دار شدن از طریق متعه در روایات مطلوب شمرده نشده و حتی در برخی موارد مورد نهی واقع شده، لذا از هیچ یک از معصومین (ع) نقل نشده که از متعه فرزندی داشته باشند.
مستدرك‏ الوسائل، ج 14، ص 479
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
اولا دختران زیادی از اهل بیت ع بودند که به خاطر عللی شانس ازدواج نیافتندازجمله دختران امام کاظم ع ودر سن ازدواج همسر انتخاب کردند؟مگر ازدواج موقت ازدواج نیست؟چرا نکردند؟
ثانیا به نظر شما سند روایت صحیح است؟؟
ثالثا غرض از ازدواج موقت چیست؟اگر توالد و تناسل نیست آیا کار لغوی به نظر نمی آید ؟؟(پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «تزوجوا فاني مكاثر بكم الامم غدا فى القيامة‏»; (8) ازدواج كنيد; زيرا من به زيادتى شما نسبت‏به امت‏هاى ديگر در قيامت مباهات مى‏كنم.)
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
خوب دوست عزیز به نظر شما، اگه کسی موقعیت ازدواج نداشت باید ازدواج موقت بکنه؟؟؟
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
تنها در مورد حضرت معصومه ذکر شده که مجرد بودند و ایشان هم در جوانی فوت می کنند و الا ممکن بود موقعیت ازدواج داشته باشند بعدا.
فایده ازدواج موقت به ارضا شدن و به گناه نیفتن و پاسخ به نیازهای عاطفی دیگر است.کجا گفته شده که فایده ازدواج تنها به زاد و ولد است؟
موفق باشید
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
اولا:
اینکه گفتند(اگه کسی موقعیت ازدواج نداشت باید ازدواج موقت بکنه؟؟؟)جوابش روشن است -پس به نظر شما برود زنا کند؟؟؟

ثانیا
تعداد فرزندان امام موسي كاظم(ع) بنابر نقل"ابن شهر آشوب"(134)سي نفر و بنا بگفته صاحب كتاب"عمده الطالب"(135)60 تن كه 23 پسر و 37 دختر ذكر نموده اند.
و مرحوم"شيخ مفيد" در كتاب(ارشاد)(136)خود فرزندان آن امام همام را 37 تن مي داند كه 18 تن پسر و 19 تن دختر قيد نموده است.
و همچنين در كتاب"كشف الغمه في معرفه الائمه"(137)نوشته شده كه براي آن حضرت 38 فرزند بود، كه 18 تن دختر و 20 تن پسر مي باشد.
در كتاب"ينابيع الموده"(138)مسطور است كه آنحضرت را سي و هفت تن پسر سواي اطفال بوده و شمار فرزندان امام(ع) را 59 تن دانسته است.
ابن جوزي در كتاب تذكره مينويسد كه گفته اند آنحضرت را 20 پسر و 20 دختر بوده است.

وجود تعداد دختران در تاریخ واضح و صددر صدی است شما که ادعا کردید(تنها در مورد حضرت معصومه ذکر شده که مجرد بودند)دلیلتان راازکتب تاریخ بیاوریددر کدام کتاب نوشته تنها حضرت معصومه ازدواج نکرده بقیه کرده اند با کی ازدواج کرده اند شوهرشان که بود؟؟؟


ثالثا
اتفاقا برعکس کلام شما ،یعقوبی که از مورخین شیعه است درباره علت ازدواج نکردن دختران امام موسی کاظم(ع) می نویسد: حضرت امام موسی کاظم(ع) وصیت فرمود که دخترانش ازدواج نکنند، ولذا هیچیک از آنان ازدواج نکردند،
چه جوابی دارید؟؟؟


رابعا
نیازهای عاطفی دیگر را دختران معصومین نداشتند؟؟؟
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
1. نه خیر مثل خیلی ها با نفس مبارزه کنند. حضرت عیسی هم مجرد بود اما هیچ وقت گناه نکرد و معصوم هم ماند.
2. آنچه که معروف هست ایشان هستند و در مورد دیگر دختران چیزی گفته نشده است و یا حداقل بنده ندیدم.در ثانی عدم الوجدان لا یدل علی عدم الموجود. چون مورخین مسئله ازدواج اولاد ائمه(ع) را ذکر نکرده و یا در کتب تاریخی موجود نیست دلیل بر ازدواج نکردن آن مخدرات نمی توان باشد .در تاریخ حتی وقاع مهم مثل تولد پیامبر و موارد مشابه هم درست ثبت نشده چه برسد به ازدواج اولاد معصومین.
3. این ادعا کاملا غلط است.
اولا: گفته یعقوبی بی اساس و مخالف با سنت اهل بیت(ع) است، زیرا امکان ندارد ائمه(ع) مخالف سیره جدشان رسول الله(ص) عمل نماید، زیرا که روایات زیادی از ناحیه مقدسه رسول الله(ص) بدست ما رسیده که همه حاکی از اهمیت این امر مستحبی دارد تا جائی که حضرت ختمی مرتبت می فرماید(فلیس منی) یعنی اگر کسی ازدوج ننماید از من نیست. آیا معقول است امامی که ما قائل به معصومیتش می باشیم این وصیت را در حق فرزندانش نماید، پس باید گفت که نظریه یعقوبی خالی از واقعیت و غیرمستند است.
ثانیا: متن وصیتنامه حضرت امام موسی کاظم(ع) در طول قرنها و سالها از حوادث باقی مانده و در کتب تاریخی موجود است که مرحوم کلینی تمام وصیت آن حضرت را در کتاب شریف کافی نقل می نماید که نوشته؛ حضرت امام موسی کاظم(ع) در این وصیتنامه پس از آنکه همه فرزندانش را به تبعیت از امام رضا(ع) فرمان داد، در مورد فرزندانش فرموده: "وان اراد رجل منهم ان یزرج اخته فلیس له ان یزوجهاالا باذنه وامره، فانه اعرف بمناکح قومه". "هرکدام از آنها اگر بخواهد خواهرش را تزویج دهد، بدون اجازه‌ و فرمان امام رضا(ع)چنین حقی را ندارند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج از همه آنها آگاهتر است".
در جای دیگر از همین وصیتنامه می فرماید: "ولا یزوج بناتی احد من اخوتهن من امهاتهن ولا سلطان ولا عم الا برأیه ومشورته، فان فعلوا ذلک فقد خالفوا الله ورسوله وجاهدوه فی ملکه، وهو اعرف بمناکح قومه، فان اراد ان یزوج زوج، وان اراد ان یترک ترک". "هیچ یک از دخترانم را نباید برداران مادری و سلاطین و یا عموهایشان شوهر دهند، مگر با نظر و مشورت حضرت رضا(ع) اگر بدون اجازه او به چنین کاری اقدام کنند، با خدا و رسول خدا مخالفت ورزیده اند و در سلطنت خدا منازعه نموده اند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج آگاهتر است، پس هرکس را او تزویج دهد اطاعت کند و هرکسی را او تزویج نکند فرمان برد"
و همچنین باید عرض کنم در این وصیتنامه حضرت بیشتر خواستند، به فرزندان خود اعلام کند که حجت خدا بعد از وی حضرت رضا(ع) است و باید در هر موردی من جمله مسئله ازدواج از آن حضرت اطاعت و اجازه بگیرند. بنابر بیان فوق باز فرمایش یعقوبی رد می شود و بی اساس بودن قول او را می توان پی برد و لذا صاحب کتاب(حیاه الامام موسی بن جعفر) صریحا مجعول بودن نقل یعقوبی را علان نموده است.
4. بله داشتند اما ممکنه بعضی مواقع شرایط ازدواج محیا نباشد.در مورد علت ازدواج نکردن حضرت معصومه دلایل متعددی ذکر شده که عرض میکنم.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
بسم الله الرحمن الرحیم
تحقیقی پیرامون ازدواج نکردن دختران موسی بن جعفرالکاظم علهیما السلام
لازم است که عرض شود این نوشتار صرفا جهت جمع آوری و ارائه اقوالی است که در این موضوع بیان شده است و در صدد رد یا اثبات یک قول خاص نیست .
۱- عده ای همچون احمد بن ابی یعقوب در تاریخ یعقوبی نقل کرده اند که : امام کاظم علیه السلام وصیت کرده بودند که دخترانشان ازدواج نکنند.
البته نمی توان به این قول اعتماد کرد زیرا:
الف) با کلام رسول خدا منافات دارد.
ب‌) با سیره اهلبیت علیهم السلام مخالفت دارد
ج‌) اصلا وصیت حضرت چنین نبوده است و احمد بن ابی یعقوب ، کلام و وصیت حضرت را تقطیع و گزیده نویسی کرده است. در متن وصیت چنین آمده است که : هیچکدام از دخترانم حق ازدواج ندارند مگر بعد از اجازه فرزندم علی بن موسی الرضا علیه السلام. و ان اراد رجل منهم ان یزوج اخته فلییس له ان یزوجها الا باذنه(امام رضا ) و امره ولا یزوج بناتی احد من اخوتهن من امهاتهن ولا سلطان ولاعم الا برایه و مشورته.{عیون اخبار الرضا ج۱ص۲۸}
۲- گروهی دیگر علت عدم ازدواج ایشان را نداشتن کفو خوانده اند.
این قول نیز نمی تواند بطور کامل مورد اعتماد باشد زیرا:
الف) در زمان ایشان اولاد امام حسین علیه السلام در قید حیات بودند.
ب‌) در تاریخ چنین چیزی مثال ندارد که دختری بخاطر نداشتن کفو ازدواج نکند. بارزترین نمونه آن حضرت زینب کبری سلام الله علیها است
ج‌) در روایتی آمده است که همه مومنین کفو یکدیگر می باشند.
۳- در مجموعه مقالات گنجینه شهاب به نقل از آیه الله مرعشی نجفی : برخی معتقدند هارون به کسی اجازه نزدیک شدن به خانه حضرت را نمی داد. نقل شده است که خانه حضرت در تمام ایام سال در حالت محاصره مخفی و آشکار بود به این صورت که نگهبانانی بطور علنی از خانه مراقبت می کردند و افرادی هم بطور مخفیانه عبور و مرور به خانه ایشان را گزارش می دادند.
همچنین طبق قرائن وشواهد از طرف خاندان عباسی نیز خواستگار داشته اند که به دفعات برای جواب گرفتن می آمده و البته هر دفعه با جوابهای متفاوتی نیز مواجه می شده .
۴- گروهی نیز برای توجیه ازدواج نکردن دختران حضرت را اینگونه دانسته اند : اکثر اوقات امام کاظم علیه السلام در زندان بودند و امکان خواستگاری نبود. همچنین برای ازدواج دختر باکره ، اجازه پدر شرط است که در آن شرایط مقدور نبود
۵- دریکی از مقالات به نقل از آقای دیزجی زنجانی مولف کتاب امالی مرعشی آمده است که خاندان امام کاظم علیه السلام در وضعیت مالی بسیار بدی بسر می بردند . ایشان به نقل از آیه الله مرعشی نجفی داستانی نقل می کنند که خلاصه آن اینگونه است که : یکی از غلامان هارون از طرف حکومت ظرفی از حلوا و نبات را برای خانه ایشان برد پس از برگشت گفت: برای کشتن من راههای دیگری هم وجود داشت ! گفتند چرا؟ گفت دیدم که اولاد و بنات موسی بن جعفر باوضع رقت باری در حال زندگی کردن هستند.
۶- بعضی از مورخین اشاره ای به زندگی یکی از دختران حضرت کرده اند و نبود وقت مناسب را دلیل عدم ازدواج خوانده اند : میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها در سال ۱۷۳ ه.ق بود و شهادت پدر بزرگوارشان در ده سالگی حضرت معصومه بود سال ۱۸۳ه.ق. سفر امام رضا علیه السلام به خراسان هم در سن ۱۷ سالگی حضرت معصومه بود سال ۲۰۰ ه.ق .
۷- با همه این توصیفات دو تن از دختران امام موسی بن جعفر ازدواج کردند:
الف) ام سلمه همسر قاسم نوه امام صادق علیه السلام .
ب) یکی دیگر از دختران حضرت که نامش در تاریخ بطور قطع نیامده لکن گفته شده که سید حسین که در سبزوار مدفون است شوهر آن دختر بوده است.
۸- عده ای گفته اند هنگامیکه امام رضا علیه السلام به طوس آمدند دیگر کسی نبود که وصیت پدرشان را بازگو و عملی کند
اگر چه آنچه گفته شد بسیار مختصر و کوتاه است لکن دهه کرامت سال گذشته چند ساعت وقت برای مطالعه کتب مختلف را به خود اختصاص داده است. امید است که مورد قبول خاندان کرم قرار گیرد.
در آخر و برای نتیجه گیری از تمام نظریات می توان عامل اصلی را خفقان و محصور بودن خانواده حضرت دانست؛ والبته این نکته را در تمام ادله ای که برای ازدواج نکردن ایشان ذکر شده می توان یافت .
منابع:
منتهی الامال
عیون اخبارالرضا
مجموعه مقالات گنجینه شهاب
مجموعه مقالات پیرامون زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
اولا
اگر قرار است که مبارزه با نفس کنند پس چرا متعه تشریع شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثانیا
اگر متعه مستحب است و دختران معصومین ع همه معصومه نبودند هیچ یک از توجیهات مذکور دلیل برا ازدواج نکردن ایشان نمیشود همانطور که به نقل برخی ام سلمه ازدواج کرد پس امکان ازدواج و متعه شدن بودچرا نکردند؟؟؟؟؟؟؟
ثالثا
چرا نمی فرمایید آنها متعه شدند (زیرا امکان ندارد ائمه(ع) مخالف سیره جدشان رسول الله(ص) عمل نماید، زیرا که روایات زیادی از ناحیه مقدسه رسول الله(ص) بدست ما رسیده که همه حاکی از اهمیت این امر مستحبی دارد تا جائی که حضرت ختمی مرتبت می فرماید(فلیس منی) یعنی اگر کسی ازدوج ننماید از من نیست.)
وچرا نمی فرمایید
(عدم الوجدان لا یدل علی عدم الموجود. چون مورخین مسئله ازدواج -موقت -اولاد ائمه(ع) را ذکر نکرده و یا در کتب تاریخی موجود نیست دلیل بر ازدواج -موقت-نکردن آن مخدرات نمی توان باشد .)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
1. هر کسی در مبارزه با نفس نمیتونه موفق باشه و عده ای موفق هستند.
2. مستحب هست اما قرار نیست عمل بشه و برای افرادی لازمه که به گناه بیفتند.
3. برای اثبات باید دلیل اورد.صرف احتمال قابل قبول نیست. اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
1-چون (هر کسی در مبارزه با نفس نمیتونه موفق باشه و عده ای موفق هستند.)گفتم دختران امامان صیغه می کردند چه بسا چون همه موفق نبودند(حتی فرزندان گنهکار هم امامان داشتند)
2-اگر مستحب است پس مطلوبیت ذاتی دارد دیگه اینکه فرمودید(برای افرادی لازمه که به گناه بیفتند.)موردی نداردودرست نیست
3-فرمودید برای اثبات صیغه دختران ائمه باید دلیل آورد نه عدم الوجدان لا یدل علی عدم الموجود.!!در حالیکه خودتان در جواب اول برای اثبات ازدواج دائم آنها استناد به همین کردید و دلیل نیاوردید!!!!!!؟؟؟عین عبارت شماست(در ثانی عدم الوجدان لا یدل علی عدم الموجود. چون مورخین مسئله ازدواج اولاد ائمه(ع) را ذکر نکرده و یا در کتب تاریخی موجود نیست دلیل بر ازدواج نکردن آن مخدرات نمی توان باشد)
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
1. این بزرگواران همگی موفق بودند و مشکلی نبوده.فرزندان گنه کار بسیار محدود بوده.
2. مطلوبیت ذاتی عمومی نیست و قرار نیست همه عمل کنند.
3. متوجه نشدم منظورتون رو. اما در هر صورت ما دلیلی بر ازدواج موقت اولاد معصوم نداریم و علت هم که ذکر شد.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
1-فرمودید چون این بزرگواران همگی موفق بودند برای همین صیغه نکرده اند
این ادعایتان را چطور ثابت میکنید؟؟کدام مرجع و محققی گفته تشریع صیغه فقط برای کسانی است که موفق به نگهداری خوذ نیستند؟؟
2-اینکه (مطلوبیت ذاتی عمومی نیست و قرار نیست همه عمل کنند.)ادعایی است که نیاز به اثبات دارد بخصوص برای فرزندان معصومین ع که برخی مدال معصومه دارند یعنی عامل به مطلوب ها هستند(مقدس اردبیلی که عامل به همه مطلوب ها بود معصوم نمیگوییم ولی حضرت معصومه را معصوم معصومه نامیده)
3-من با استدلال به قاعده (عدم الوجدان لا یدل علی عدم الموجود.)امکان صیغه کردن دختران ائمه ع را ثابت میکنم مشکلی دارد؟؟؟
4-جواب 1و2 شما دعایی فقهی است لطفا با کلام فقهاء موافق این حرف،مستدلش بکنید...
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
1. شما فرمودید باید صیغه شوند تا گناه نکنند که بنده عرض کردم با توجه به اینکه اولاد امام بودند و گزارشی از انحراف نقل نشده پس موفق بودند در بندگی و وقتی به ازدواج موقت نیازی ندارند لزومی نداشت عمل کنند.
2. اگر صیغه مطلوب است که همه باید عامل باشند آیا همه امامان صیغه داشتند؟ در ثانی فرزندان امام هنوز موقعیت ازدواج داشتند ظاهرا اما عمر آنها کفاف نکرد.
3. از همین قاده ما احتمال ازدواج دائم رو باید بدهیم چون اصل ازدواج دائم هست.چون مورخین مسئله ازدواج اولاد ائمه(ع) را ذکر نکرده و یا در کتب تاریخی موجود نیست دلیل بر ازدواج نکردن آن مخدرات نمی توان باشد .
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
1-
اثبات اینکه همه فرزندان دختر امامان می توانستند خودشان را حفظ کنند یا نه مشکل است ولی عدم عصمت همه مسلم است
2-
اولا امامان معصوم بودندثانیا این سوال در مورد امامان هم برقرار است با وجود استحباب موکد صیغه چرا نکردند؟؟؟
در فرهنگ آن زمان دختر حیض را خانه شوهر می دیدو این فضیلت بوده یعنی عمرشان به بلوغ نرسیده؟؟
3-
این اصل را ازکجا استنباط کردید دلیل این تاسیس اصل شما چیست؟؟اصل، ازدواج است و ما معتقدیم صیغه ،نکاح است وآیات امر به ازدواج شاملش میشود!!! وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ الا علی ازواجهم یعنی فقط دائمی؟؟؟
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت