1. ﻣﺤﻴﻦ ﺧﺪاﺩﻭﺳﺖ
  2. اعتقادات و کلام
  3. دوشنبه, 30 تیر 1393
  4.  مشترک ایمیل شوید
ﻣﺘﻦ ﻋﻘﺪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ
******************
ﺩﺍﻣﺎﺩ :
ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻧﺎﻣﯽ ﯾﺰﺩﺍﻥ
ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﻦ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻡ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ِ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺧﻮﺑﺎﻥ
ﺑﺮﺍﯼ ﺯﯾﺴﺘﻦ ﺑﺎ ﺗﻮ ﻣﯿﺎﻥ ِ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ
ﺑﺮ ﻟﺐ ﺁﺭﻡ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺑﺎ ﺗﻮ
ﻭﻓﺎﺩﺍﺭ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ
ﺩﺭ ﻫﺮ ﻟﺤﻈﻪ ﻫﺮ ﺟﺎ
ﭘﺬﯾﺮﺍ ﻣﯽ ﺷﻮﯼ ﺁﯾﺎ؟
***
ﻋﺮﻭﺱ:
ﭘﺬﯾﺮﺍ ﻣﯽ ﺷﻮﻡ ﻣﻬﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ
ﻫﻢ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻢ
ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺑﺎ ﺗﻮ
ﻭﻓﺎﺩﺍﺭ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ
ﺩﺭ ﻫﺮ ﻟﺤﻈﻪ ﻫﺮ ﺟﺎ
ﺑﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ
***
ﺣﯿﻒ ﻧﯿﺴﺖ ﯾﻪ ﻫﻤﭽﯿﻦ ﺟﻤﻼﺕ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺭﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺮﻭﻉ ﯾﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺟﺪﯾﺪ ، ﺑﺎ ﺟﻤﻼﺕ ﺗﺎﺯﯼ ﺗﻮﻫﯿﻦ ﺁﻣﯿﺰ ﺯﯾﺮ ﻋﻮﺽ ﮐﺮﺩﯾﻢ؟ !
ﺁﯾﺎ ﻣﻌﻨﯽ ﺧﻄﺒﻪ ﯼ ﻋﻘﺪ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯿﺪ؟! ﻫﻤﻪ ﯼ ﻣﺎ ﺗﺎ ﺣﺎﻻ ﺧﻮﻧﺪﻥ ﺧﻄﺒﻪ ﯼ ﻋﻘﺪ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺭﻭ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﻭ ﺧﯿﻠﯽ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻫﻢ ﻣﻮﻗﻊ ﺍﺯﺩﻭﺍﺟﺸﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﺧﻄﺒﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻣﺎ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﭼﻨﺪ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﯾﻦ ﺧﻄﺒﻪ ﺭﻭ ﻣﯿﺪﻭﻧﻦ؟
ﺑﺮﯾﻢ ﺑﺒﯿﻨﯿﻢ ﺍﯾﻦ ﺧﻄﺒﻪ ﭼﯿﻪ ﻭ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﻩ؟
ﻋﺎﻗﺪ ‏( ﻓﺮﻗﯽ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻪ ﻋﻤﺎﻣﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ ﯾﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻤﺎﻣﻪ ﺑﺎﺷﻪ‏) ﺍﺯ ﻋﺮﻭﺱ ﻣﯽ ﭘﺮﺳﻪ:
ﺁﯾﺎ ﻭﮐﯿﻠﻢ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻘﺪ ﺁﻗﺎﯼ ... ﺩﺭ ﺑﯿﺎﻭﺭﻡ؟ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻋﺮﻭﺱ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺍﺩ ، ﺭﻭ ﺑﻪ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﻪ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﯽ ﮐﻨﻪ
ﺣﺎﻻ ﺑﺒﯿﻨﯿﻢ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﻨﯿﺪﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺍﻣﺎﺩ ، ﺁﺧﻮﻧﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻋﺮﻭﺱ ﭼﯽ ﻣﯿﮕﻪ ﺍَﻧﮑَﺤﺘَﮏ َﻭ ﺯَﻭَﺟﺘَﮏَ ﻧَﻔﺴﯽ ﺍِﻟﯽ ﺻِﺪﺍﻕِ ِ ﺍﻟﻤَﻌﻠﻮﻡ ...
.
.
ﭼﻨﺪ ﻭﻗﺘﻴﻪ اﻳﻦ ﻣﻂﻠﺐ ﻓﻜﺮﻣﻮ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻂﺎﻟﺒﻲ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ازﺩﻭاﺝ ﻧﻮﺷﺘﻪ اﻳﺪ( ازدواج [در اسلام] فقط رابطه حیوانی و فیزیکی دو بدن نیست، بلکه باید ایجاد «همسری» نماید یعنی طرفین «هم سر» یک دیگر شوند. و بدیهی است که هدف و دین غیر مسلمان با مسلمان متفاوت است و این دو نمی‌توانند با مساعدت یک دیگر به سوی یک هدف حرکت کنند.) ﻣﻴﺨﻮاﺳﺘﻢ ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺮ اﻳﻦ ﺣﺮﻑ ﻫﺎ و ﭘﺎﺳﺨﻲ ﺑﺮاﻱ اﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﻗﻠﺒﻴﻢ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ ﺧﻮاﻫﺸﺎ اﺯ ﻃﺮﻳﻖ اﻳﻤﻴﻞ ﺟﻮاﺑﻤﻮ ﺑﺪﻳﺪ و اﮔﻪ اﻣﻜﺎﻧﺶ ﻫﺴﺖ ﻧﺸﺮﺵ ﻫﻢ ﺑﺪﻳﺪ.
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام و ادب
متاسفانه معاندین اسلام مطالب رو به نفع خود تفسیر می کنند تا از این طریق کینه خود را نسبت به اسلام خالی کنند.
در مورد این سوال شما باید عرض کنم خطبه عقدی که در اسلام آماده در واقع محتوای آن همان چیزی است که در ایرانیان باستان بوده و بلکه خیلی از بالاتر و کاملتر از آن تعریف شده است. نه آنچه که نویسنده سوال با قثد تفسیر کرده است.
منظور از نکاح در اسلام:
نكاح رابطه‌اي است حقوقي – اخلاقي كه به وسيله عقد بين زن ومرد حاصل مي‌شود و به آن دو حق مي‌دهد كه با يكديگر زندگي كنند، مظهر بارز اين رابطه، حق تمتع جنسي است. اين تعريف شامل هر دو قسم نكاح يعني دائم و موقت مي‌شود .
مسلما نگاهی که اسلام به ازدواج دارد و ازدواج را تنها تخلیه غریزه جنسی نمی داند بلکه آن را وسیله ای برای رشد و تکامل زوجین با حفظ احترام و تربیت فرزندان صحیح می داند.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
از نظر اسلام اهداف اساسی ازدواج عبارتند از:
1 – رسیدن به آرامش:
در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن طریق رشد، دستیابی به کمال انسانی و نزدیکی به ذات حق است.
تردیدی نیست که از تنهایی به درآمدن، همسر و همراه شدن ، خانوادۀ مستقل تشکیل دادن، ارضای کشش‌های نفسانی و غرایز طبیعی و فرزند آوری از نتایج قهری ازدواج، نیز از مهم‌ترین عوامل مؤثر در آرامش روان، آسایش فکر و جان و احساس رضامندی درونی است.(2)
قرآن کریم در معرفی فلسفه ازدواج می‌فرماید: «و یکی (دیگر) از نشانه های خدا این استکه از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آن‌ها آرامش پیدا کنید»(3) خداوند در این آیه و آیه 189 اعراف، ضمن آن که حقیقت زن و مرد را یک گوهر دانسته و هیچ امتیازی از لحاظ مبدأ آفرینش بین آن‌ها قایل نشده، آرامش خاطر و روان را هدف ازدواج و زن را محور آرامش معرفی کرده است.
2 – بقای نسل:
یکی از اهداف جانبی ازدواج، فرزند آوری و بقای نسل است.
امام سجاد(ع) وجود فرزند را از سعادت های انسان می داند(4). امام صادق(ع) یکی از معیارهای مهم در انتخاب همسر را توان زاییدن فرزند معرفی می‌کند (5).
3 – پاسخ به غریزه خدا دادی:
ازدواج پاسخی است خداپسندانه به خواسته غریزی انسان ؛ زیرا خداوند در وجود انسان غریزه جنسی را قرار داده است.
4 – حفظ عفت:
از هدف مهم ازدواج، حفظ پاکدامنی زنان و مردان و جلوگیری از لغزش‌های گوناگون است، زیرا ازدواج تنها راه ارضای طبیعی تمایل جنسی است،از این رو پیامبر(ص) فرمود: «هر کس ازدواج کند، نیمی از دینش را حفظ کرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد»(6)
از دیدگاه اسلام ترک ازدواج و مجرد زیستن نه تنها فضیلتى محسوب نمى شود بلکه به عنوان یک نقیصه و منشأ از دست دادن برکات و آثار فراوان معنوى نیزشناخته شده است.
امام صادق(ع) مى فرماید: " مردى نزد پدرم آمد. پدرم از او پرسید: آیا زن داری؟ عرض کرد: ندارم. فرمود: دوست ندارم دنیا و آن چه در دنیا است مال من باشد، ولى شبى را بدون همسر به روز آورم. دو رکعت نماز مرد زن دار بهتر از نماز شب و روز مرد عزب است. آنگاه پدرم هفت دینار به او داد و فرمود:‌با این پول ازدواج کن "(7)
در روایتى دیگر آمده است: زنى خدمت حضرت باقر(ع) رسید و عرض کرد که میل و رغبتم را براى ازدواج از دست داده ام! حضرت فرمود: چرا؟ عرض کرد: مى خواهم از این جهت کسب فضیلت کنم. حضرت فرمود:‌از این قصد برگرد. اگر در ازدواج نکردن فضیلت بود،‌حضرت فاطمه (ع) از تو سزاوار تر بود.(8)
اسلام به شدت از مجرد زیستن نکوهش مى کند. رسول اکرم(ص) مى فرماید: "خوبان امّت من همسرداران و بدان آن عزب ها و بى همسرانند".(9)
حضرت وقتى شنید یکى از یارانش زن و زندگى را رها کرده، خشمگین شد و فرمود: "خداوند مرا براى رهبانیّت نفرستاده بلکه مرا با دینى معتدل و آسان برانگیخته است. من روزه مى گیرم، نماز مى خوانم و با زنان آمیزش دارم. هر کس دین فطرى مرا دوست دارد، باید به سنت و روش من عمل کند وازدواج از سنت هاى من است".(10)
پی نوشت:
(1) اعراف (7) آیه 32
2 – غلامعلی افروز، همسران برتر تا ص 24.
3 – روم (30) آیه 21.
4 – وسائل الشیعه، ج 15 . ص 96.
5 – همان، ج 14 ، ص 33.
6 – سفینه البحار، ج 1، ص 561.
7- بحارالانوار،‌ج 100، ص 217.
8- سفینه البحار، ج 1، ص 561.
9- بحارالانوار، ج 100، ص 221.
10- وسائل الشیعه،‌ج 14،‌ص 74.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت