1. مشتاق
  2. اعتقادات و کلام
  3. دوشنبه, 17 شهریور 1393
  4.  مشترک ایمیل شوید
با عرض سلام و خداقوت خدمت شما.
سوالم این است که:
1 . چرا در قرآن مدام به مردها حورالعین وعده داده شده است، اما در این رابطه هیچ وعده ای به بانوان داده نشده؟ آیا این نوعی تبعیض بین زن و مرد نیست که خدا مدام به مردها بعضی وعده های بهشتی را می دهد؟
2 . در نهج البلاغه خواندم که امام علیه السلام در قسمتی مردها را به دلیل نقص از مشورت با بانوان نهی کرده اند و در توضیح این کلام در نهج البلاغه مرحوم دشتی، یکی از دلایل را سیکل ماهیانه بانوان ذکر کرده بود و این قطعا برای بانوان خوشایند نیست، چرا که هم باید درد مایانه را هر ماه تجربه کنند، و هم بع نقص در ایمان و عقل توصیف شوند، برداشت شما از این مطالب چیست؟ با آرزوی توفیقات روزافزون برای شما.:
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام و ادب
شما دقت نداشته اید چون اولا عده ای حوری رو هم زن می دونند هم مرد و در ثانیا برای زنان غلمان و پسران بهشتی رو ذکر کردند.

1) مراد از "حورالعین" در قرآن كریم ـ بنا بر آنچه كه مفسران گفته‌اند ـ همسران بهشتی هستند. "حور" جمع "حوراء" به گفته بسیاری از ارباب لغت و مفسران به معنی كسی است كه سیاهی چشمش كاملاً سیاه، و سفیدیش كاملاً‌ شفاف و سفید و درخشنده است؛ و این نهایت زیبایی در چشمان است. اما واژه "عین" در اصل به معنی درشت چشم است، و به زن یا مردی كه دارای چشمان درشت و جذاب و زیبا باشند اطلاق می‌شود.
نكته‌ قابل توجه اینكه گر چه برخی حورالعین را مخصوص مردان دانسته‌اند، ولی بعضی از مفسران معتقدند كه هم واژه "حور" و هم واژه "عین" بر مذكر و مؤنث هر دو قابل اطلاق است؛ و لذا به نظر بعضی از مفسران همه همسران بهشتی را شامل می‌شود، همسران زن برای مردان با ایمان، و همسران مرد برای زنان مؤمنه. البته اذعان می كنیم كه رأی مشهور مفسرین غیر آن است.
2) یكی دیگر از نعمتهای بهشتی، پسران نوجوان و زیبایی هستند كه در خدمت بهشتیان بوده و از جمله خادمان بهشتی به حساب می‌آیند: «و یطوف علیهم غلمان لهم كانهم لؤلؤ‌ مكنون» یعنی گرداگرد بهشتیان نوجوانانی برای خدمت آنان گردش می ‌كنند كه همچون مروارید‌های در صدف هستند. (طور/24) گر چه برخی گفته‌اند كه "غلمان" به عنوان همسران بهشتی برای زنان بهشتی هستند، ولی ظاهر آن است كه این ها صرفا به عنوان خادمانی برای بهشتیان هستند، و نه ازواج آنها.
3) خداوند متعال می‌فرماید: «و لهم فیها ازواج مطهرة» یعنی برای بهشتیان در آنجا همسرانی پاك و پاكیزه است.(بقره/25 )ظاهرا این تعبیر اختصاص به زنان مؤمنه و یا مردان مؤمن ندارد، و همه را شامل است. گرچه خطاب به صورت جمع مذكر آمده است، ولی هم شامل مردان می شود وهم زنان، و فرقی بین مذكر و مونث بودن نیست. در زبان عربی تنها در صورتی كلمه مذكر ـ حال ضمیر باشد یا اسم ظاهر ـ اختصاص را می رساند كه به همراه كلمه مؤنث آورده شود و یا قرینه دیگری در كلام وجود داشته باشد. در غیر این صورت، مذكر و مؤنث را شامل است. تعبیر«أزواج مطهرة» نیز در آیه شریفه، هم شامل زنان بهشتی برای مومنین، وهم شامل مردان بهشتی برای مومنات است.
اما ماهیت این همسران بهشتی چیست؟ برخی از مفسران گفته اند كه گرچه مراد از "ازواج مطهرة" می تواند حورالعین باشد، ولی مناسب تر است كه مراد از ازواج را همسرانی از جنس انسان بدانیم، چرا كه متبادر از ازواج آن است كه زوجین از یك جنس باشند. آیه دیگر قرآن شاید آشكارتر در این معنا باشد. «ادخلوا الجنة أنتم و أزواجكم تحبرون» یعنی شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید.(زخرف/70) و یا آیه شریفه:«جنات عدن یدخلونها و من صلح من ءابائهم و أزواجهم و ذریتهم...» یعنی باغهای جاویدان بهشتی كه وارد آن می شوند و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها و فرشتگان از هر دری بر آنها وارد می گردند.(همان) و یا «هم و أزواجهم فی ظلال علی الأرائك متكئون» یعنی آنها و همسرانشان در سایه های قصرها و درختان بهشتی بر تختها تكیه زده اند. (یس/56)
این آیات نشان می دهند كه انسانهای مؤمن با همسران خود و یا مؤمنین و مؤمناتی از جنس انسان در بهشت محشور هستند.
دوست عزیز! در این موضوع بسیار می توان سخن گفت، و شاید سؤالات زیادی به ذهن شما می رسد كه در صورت تمایل شما در خدمت پاسخگویی خواهیم بود.
برای مطالعه در این زمینه می توانید به كتب تفسیری به ذیل آیات ذكر شده، و نیز كتاب "زن در آیینه جلال و جمال" از آیت الله جوادی آملی مراجعه نمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
روایات زیادی از معصومین و ظاهر بعض آیات در نکوهش زنان است و آنان را بنده زر و زیور معرفی کرده و ..و از مشورت با آنان نهی کرده است و...
برای این که نظر اسلام را راجع به زن دانسته و به معنای صحیح این روایات دست یابیم ، تذکر چند نکته لازم است:
1. بنا بر متن اصلی اسلام یعنی قرآن، زن از همان خمیر مایه ای آفریده شده که خمیر مایه آفرینش مرد بوده است.(هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها)(1)
2.مخاطب قرآن نه مرد بلکه انسان اعم از زن و مرد است.(ناس، بنی آدم،انسان)
3.از نظر قرآن نه مرد برتر است و نه زن، بلکه برتر و مقرب تر نزد خدا(که حقیقت برتری است) مردان و زنانی اند که تقوای بیش تری دارند.(انا خلقناکم من ذکر و انثی و...ان اکرمکم عند الله اتقاکم)(2)
4.مسوولیت اجتماعی زن و مرد یکسان است :(المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر )(3)
5.متاسفانه زن در طول تاریخ مقهور و تحت ستم بوده و نتوانسته در جامعه حتی در زمانی که حکومت به نام، اسلامی بوده(جز دوره محدود رسول خدا و امام علی) ، به درستی رشد کند . بسیاری از آیات و روایات ناظر به واقعیت های موجود اجتماعی است.
6. پیامبر و امامان به عنوان الگوی اسلام، زنان و دختران خود را تربیت کرده و آنان را مانند مردان و پسران شان رشد داده بودند . سیره عملی آنان با همسران و دختران و زنان مؤمن و تربیت شده، نشان از دیدگاه واقعی اسلام نسبت به زنان دارد. آنان در برخورد با زنان تربیت شده نشان می دادند که از نگاه اسلام زن و مرد مؤمن تفاوتی ندارند . اگر در معاشرت با زنان هشدارهایی داده شده، نسبت به زنان تربیت نشده بوده است.
7.معمولا زن به طور طبیعی به زیور و لباس و زیبایی و آرایش و...اهمیت زیاد می دهد . این اخلاق ذاتی اگر جهت صحیح داده شود، در جهت استحکام زندگی خانوادگی و اجتماعی است ،ولی در جوامعی که حکومت حق و عدل حاکم نیست، این اخلاق زنان به صورت افراطی رشد داده می شود به طوری که این اخلاق که می توانست عاملی برای حفظ استحکام خانواده و قوام اجتماع باشد ،به عاملی برای از هم گسستن قوام زندگی خانوادگی و در هم ریختن نظم اجتماعی ، بدل می گردد.
8.از طرف دیگر زنان و مردان نسبت به هم تعهد دارند . باید یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنند . چون مسوولیت اداره خانواده به مرد سپرده شده، بدین جهت مسوولیت او بیش تر است . او علاوه بر حفظ خود، نسبت به سلامت فکری و اعتقادی خانواده اش هم مسولیت دارد . بعضی از دستور ها به مردان از باب این مسولیتی است که دارد . این توهین به زن و فرزندان نیست. بلکه متعهد کردن مرد نسبت به آنان است.
حالا با توجه به این چند نکته مقدماتی که گفته شد، به این حدیث بر می گردیم.
در جامعه اي که افراد بخصوص زنان تربيت نشده اند، زنان بد که ادعاي ايمان و خداباوري و خداترسي و... ندارند ، در شهوت و زينت و تفاخر و تفرعن و...غرقند و زنان مدعي ايمان و خداباوري و خداترسي هم چون تربيت نشده اند گر چه به مراتب کمتر، ولي باز هم از اين آفات در امان نيستند. آري اگر جامعه نسبت به تربيت و رشد انساني و فکري و عقلي افراد بخصوص زنان که عقب ماندگي بيشتري دارند، عنايت لازم به خرج مي داد، زنان نیز به مراتب بالایی می رسیدند و صلاحیت مشاور واقع شدن پیدا می کردند.
حالا در جامعه هایی که غالب زنان رشد نایافته و تربیت نشده و غرق در زینت و تفاخر و تفرعن و...هستند، حتی اگر زناني که مدعي ايمان و خدا و دين و...هستند ولي تربيت شده نيستند را بر امور خانواده حاکم کنيم و راهنمايي ها و دستورات صحيح نادر آنها را به عنوان اطاعت از آنها انجام دهيم، جرات پيدا کرده و در بقيه امور هم دخالت کرده و خانواده را به سوي قهقرا سوق مي دهند پس بهتر آن است که به آنان جرات دخالت ندهیم و از گزند راهنمایی های بد آنان در امان باشیم.
اما اگردر جامعه زنان تربيت شده و عاقل و با فهم و تدبير و عالم باشند، اطاعت از آنان و مشورت با آنان نه تنها بد نيست بلکه مشورت و اطاعت نکردن از آنان ناپسند است زيرا آن زنان اگر ميدان پيدا کنند ، خانواده را به سوي سعادت و خوشبختي سوق مي دهند.
در زمان صدور این روایات و در غالب زمان ها، غالب زنان تربيت نشده اند از اين رو بهتر است به آنان کمتر ميدان داده شود و اين به مصلحت خود آنان هم می باشد.
پس اين روايات با توجه به واقعيات موجود جامعه صادر شده نه اين که مقام و موقعيت زن از ديدگاه اسلام را بيان کند. براي درک مقام و موقعيت زن از ديدگاه اسلام بايد به رفتار اهل بيت با زنان تربيت شده اين خاندان و جامعه ايماني نگاه کرد.

پی نوشت ها:
1.اعراف(7)آیه179.
2.حجرات(49)آیه13.
3.توبه(9)آیه71.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
حاج آقا به سوال دوم این خانم توجه کردید؟چی پرسیدن؟ و جواب شما چی بود؟
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام و ادب
بله اما جواب من به طور خاص به سوالشون نبود و چون احادیث در مورد زنان متعدد هست بنده جواب کلی دادم.
اگر قانع نشدند بفرمایند تا در مورد خود سوال پاسخ جامع عرض کنم.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت