سوالی در مورد جد پیامبر؟


پرسش:
سلام
ببخشید در حدیثی پیامبر اکرم(ص)فرمودند در مورد اجداد من به عدنان رسیدید کافیه و بیشتر پیگیری نکنید.خواستم ببینم این حرف درسته؟ و اگر درسته علت این کار پیامبر چی بوده؟
ممنون از پاسخگویتون.
پاسخ:
با سلام و ادب

بله درست است طبق روایتی که در بعضی از کتاب ها، مثل بحارالانوار،(1) کشف الغمة فی معرفة الائمة (ع)(2) و المناقب لآل ابی طالب (ع)(3) آمده است، پیامبر اکرم (ص) فرمود ند: در معرفی و بیان نسب (پدران) من به (جدم) عدنان رسیدید به همین مقدار اکتفا کنید. (اجداد بعد از عدنان مرا نام نبرید).
همچنین در روایات دیگری از آن حضرت آمده است که فرمودند: وقتی که نسب من به معد بن عدنان تا ابراهیم (ع) رسید، بیان کنندگان چنین انسابی (نسابین) دروغ می گویند.(4)
دلیل این مطلب نیز مطابق آنچه در روایات آمده است، معلوم نبودن انساب آن حضرت (بعد از عدنان تا حضرت ابراهیم (ع) و حضرت آدم (ع) ) و اختلاف نسابین است. در روایتی آمده که حضرت فرمودند: هرگاه نسب من به عدنان رسید توقف کنید و سپس این آیه را خواندند: «و عاد را و ثمود را و اصحاب الرس را و نسل های بسیاری را که در میان آنها بودند (هلاک کردیم)»(5) و سپس فرمودند: کسی جز خدا علم به اینها ندارد.(6)
بنابراین، علت این که پیامبر (ص) از نام بردن اجداد خود بعد از عدنان نهی کرده اند، معلوم نبودن انساب و جلوگیری از اختلاف نسابین و مورخان در این زمینه بوده است.

1. بحارالانوار، ج15، ص105، رُوِیَ عَنْهُ ص، «إِذَا بَلَغَ نَسَبِی إِلَى عَدْنَانَ فَأَمْسِکُوا».
2. کشف الغمة فی معرفة الائمة، ج1، ص 65.
3. المناقب لآل ابی طالب (ع)، ج 1، ص 15.
4. العمدة، ص24.
5. فرقان، 38.
6. قصص الانبیا، راوندی، ص316؛ روی عنه (ص): إذا بلغ نسبی إلى عدنان فأمسکوا ثم قرأ: «وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ أَصْحابَ الرَّسِّ وَ قُرُوناً بَیْنَ ذلِکَ کَثِیراً»، لا یعلمهم إلا الله تعالى جل ذکره.

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت