مشکلات جنسی جوانان و نوجوانان

مقدمه
با رسیدن به بلوغ و بیدار شدن غریزه جنسی پسر و دختر در روح و جسم آنان تغییر ایجاد شده و در وجود آنها کشش عاطفی جنسی پدید می آید. تنها راه کنترل این نیروی قوی دور کردن آنان از هر گونه تحریک  جنسی عاطفی است اما اگر در معرض اسباب تحریک قرار گیرند بسیاری از آنان گرفتار انحرافات اخلاقی می شوند که بعضا حتی با ازدواج نیز قابل جبران نیست.
متاسفانه در حال حاضر جوانان و نوجوانان ما در چنین وضعیتی قرار دارند و چشم بستن بر واقعیت و رها کردن آنها درگرداب تحریکات عاطفی جنسی حرام هم مشکلی را حل نمی کند.
بنا بر این باید به طور جدی به این مشکل و ابعاد آن پرداخته شده و با توجه به وضع و شرایط ویژه کنونی برای آن راهکار داده شود به این معنی که شاید بعض راهکارها برای وضع عادی خوب نباشد، اما برای شرایطی که جامعه بین دو راهی بد و بدتر قرار گرفته است، مناسب یاشد.
در این کمیسیون به مشکلاتی که بخاطر وضع موجود ممکن است گریبانگیر نوجوانان و جوانان شود اشاره شده و بهترین راهکارها با توجه به ضرورت موجود پیشنهاد می گردد.
1 – انحرافات اخلاقی ، پيامدها و علل  
الف ) انحرافات اخلاقی
1.    رابطه دختر و پسر
انواع مختلف رابطه از گفتار و نامه نگاری و ملاقات در اماکن عمومی و خصوصی و معاشقه و ... در جامعه شنیده و دیده می شود که مختص جوانان نیست و در نوجوانان نیز وجود دارد.
همه اقسام رابطه انحراف محسوب می شود ولی بعضی از کارشناسان در صدد تعریف نوعی ارتباط بین پسر و دختر نامحرم به عنوان "رابطه سالم" هستند.
در بررسی این مطلب نخست باید گفت : رابطه ای سالم است که در آن نگاه جنسیتی وجود نداشته باشد همانند رابطه خواهر و برادر، اما در رابطه های موجود از گفتار گرفته ملاقات و... اساس رابطه بر جنسیت استوار است؛ یعنی اگر طرف از جنس مخالف نباشد اصلا ارتباط بر قرار نمی شود.
علت نیز واضح است چون غرض پاسخ گویی به تمایل عاطفی جنسی است که تنها از برقراری ارتباط با جنس مخالف حاصل می شود و ناگفته پیدا است که احساس عاطفی موجود در اینجا با کشش عاطفی بین اعضای خانواده تفاوت دارد و لذا نگاه دختر و پسر نامحرمی که رابطه عاطفی دارند نگاه خواهر و برادری نیست و به همین علت است که معمولا خانواده ها با چنین روابطی حتی از نوع کلامی آن مخالفند؛ چون احساس می کنند از این رابطه بوی تمایلات غریزی به مشام می رسد، مگر اینکه رابطه کلامی را مقدمه ازدواج ببینند.    
بنا بر این هرگونه رابطه بین دختر و پسر نامحرم حتی از نوع کلامی آن ناسالم و یک نوع انحراف اخلاقی شمرده می شود.

2.    روسپی گری
اگر کسی توجه داشته باشد در گوشه و کنار خیابانهای شهرها زنان خیابانی را که بعضا کم سن نیز هستند مشاهده می کند، حتی گفته می شود که سن فحشا در دختران تا زیر پانزده سال پایین آمده است و همچنین طبق آمارهای غیر رسمی در بعض شهرهای بزرگ بیشتر از هزار فاحشه خانه غیر علنی وجود دارد که پسران نوجوان وجوان نیز مشتری آن می باشند.
پس خطر فحشا دختران و پسران نوجوان و جوان را تهدید می کند و بدون اینکه کسی برای آن کاری کند بطور نیمه علنی رو به گسترش است.
و بلکه مساله فحشا رو به معضل شدن پیش می رود چون بعض مسئولان ذی ربط گفته ما نمی دانیم با فواحش چه کنیم دستگیری آنها نیز فایده ندارد
در صورتی که وضع این چنین پیش رود در آینده ای نه چندان دور فواحش برای خود حقوق اجتماعی طلب می نمایند    
3.    بد حجابی
معمولا منظور از بد حجابی کم حجابی و به معنی عدم رعایت حجاب بطور کامل است اما آنچه در اینجا مورد نظر است تنها کم حجابی نیست بلکه پوشش زبان دار و آرایش غلیظ عده ای از دختران است که نشان دهنده قصد آنها برای جلب توجه کردن است وگرنه کم حجابی و یا حتی بی حجابی در بسیاری کشورها وجود دارد و آنها چادر و روسری ندارند اما خیابان را برای نشان دادن زیباییهای خود انتخاب نمی کنند و با سادگی تمام در خیابانها و مجامع عمومی حاضر می شوند و تنها فواحش که به دنبال جلب مشتری می گردند با لباس زننده و آرایش غلیظ در خارج ظاهر می شوند.
شاهد بر مطلب اینکه : یک زن خارجی بعد از مشاهده نحوه پوشش بعض دختران در خیابانهای تهران گفت: "در تهران چقدر فاحشه وجود دارد؟"  
4.    خود ارضایی
بعضی ها از شیوع نود درصدی خود ارضایی در پسران و 70 درصدی در دختران خبر می دهند؛ این حرف اگر کاملا درست نباشد چندان هم نادرست نیست چون با توجه به کثرت وجود اسباب تحریک و آسانی دسترسی جوانان و نوجوانان به آنها، و نبود راه ارضاء، اگر غیر از این باشد جای سوال دارد.
به هر حال اصل آن مهم تر از مقدار آن است؛ چون وجود خود ارضایی در عده قابل توجهی از پسران و دختران نشانگر وجود شرایطی است که زمینه ساز انجام آن است و طبیعی است که احتمال ابتلاء به آن در دیگران، با توجه به سهولت دسترسی، زیاد باشد.
بنا بر این حدس صحت آمار فوق کار چندان دشواری نیست چون وقتی تحریک بی ارضا وجود دارد سهل ترین و ممکن ترین راه که کاملا مخفیانه قابل انجام است خود ارضایی است و از منع دینی نیز با توجه به شدت تحریک کاری ساخته نیست مگر اینکه فرد بعد از استمناهای فراوان و کم شدن شدت هیجان و یا توجه به ضررهای آن بتواند تا حدی جلوی خود را بگیرد، وگرنه اینکه تصور شود کسی در معرض انواع تحریک باشد و استمنا نکند کمی خوش خیالی است.
5.    سکس خانوادگی
اگرچه از این انحراف آمار چندانی نداریم و بعضا در مشاوره های خصوصا اینترنتی مطرح شده است، ولی با توجه به وجود ماهواره در بسیاری از منازل و وجود فرزندان مجرد تا سنین بالا و سهولت دسترسی به فیلمهای مستهجن، وجود داستانهای سکس خانوادگی در اینترنت، می توان وجود آن را در تعدادی خانواده ها حدس زد؛ چون از نظر عملی کاری آسان با قابلیت مخفی کاری بالا است و تنها مانع صرف نظر از دین، حیاء موجود در بین اعضای خانواده است که با از بین رفتن تدریجی آن به وسیله تحریک شدید حاصل از فیلمهای سکسی برقراری ارتباط جنسی کاملا ممکن است، چون اولین ارتکاب سخت است و یک بار که بخاطر تحریک شدید چنین عملی اتفاق افتاد بارهای بعد دیگر سخت نیست و بلکه به تدریج به جایی می رسد که حتی اگر قصد آن را هم نداشته باشد نمی تواند از آن فرار کند؛ چون وقتی تحریک ولو توسط طرف مقابل موجود است و حیاء مانع نیز از بین رفته و طرفی که می توان با او رابطه جنسی داشت موجود و راضی است چه چیز مانع از برقراری رابطه نامشروع است؟
توجه به این مطالب عمق فاجعه سکس خانوادگی را مشخص می کند  
6.    دیدن عکس و فیلم سکسی
در نوجوانان این انحراف بیشتر است که ابتدای ورود آنان به این وادی است و از فیلمهای زبان اصلی بدون سانسور و سی دی های شو و رقص شروع، و به فیلمهای مستهجن می رسد
7.    پارتی های شبانه
راه مهمی برای به باد دادن پاکی و عفت و از دست دادن حیاء و یاد گرفتن آنچه نمی دانند، و مبتلا شدن به مصرف قرصهای روان گردان است   
8.    همجنس بازی
همجنس بازی یا به عبارتی: لواط در مردان و مساحقه در زنان در کشور ما به لحاظ شرعی و عرفی مذموم شمرده می شود، البته از قدیم الایام کما بیش به وجود داشته و انحراف شمرده می شده است.
اما آنچه در حال حاضر اهمیت آنرا زیاد کرده است اولا : گسترش گرایش به این امر بخاطر وجود تحریک و عدم دسترسی به جنس مخالف و ثانیا: تئوریزه شدن همجنس گرایی است به این معنی که اصلا طبیعت بعضی افراد همجنس گرا است که این بدتر از صرف گرایش به همجنس است چون در این صورت آن را گناه نمی داند و با خیال آسوده انجام می دهد، و این دو مورد خصوصا دومی به علنی و یا تقاضای قانونی شدن آن کمک می کند  
9.    فرار دختران
آمار از سیر صعودی فرار دختران حکایت دارد و باز بر طبق آمارهای غیر رسمی حدود نود درصد فرارها به سوء استفاده جنسی ختم می شود و سن فرار نیز به زیر پانزده سال کاهش یافته است .
این آمارها هر قدر که درست باشد تامل بر انگیز است چون دختری که حیاء و عفت خود را این گونه از دست داده است حتی اگر به جرگه فواحش نپیوندد معلوم نیست در کنار شوهر زندگی سالمی داشته باشد و روابط گذشته را ادامه ندهد.

10.    ربایش دختران
در مواردی ربایش دختران و  آزار جنسی آنان گزارش شده است یعنی کار به جایی رسیده است که دختران بدون میل و خواست خود به زور مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

ب) پیامدها
برای بدست آوردن پیامدها باید از جمع بندی موارد فوق شروع و سپس نتایج کلی را استخراج نمود. موارد فوق حاکی از ایجاد تحریک شدید خصوصا جنسی از طرق گوناگون در نوجوانان و جوانان، و به دنبال آن آلوده شدن آنها به کارهای خلاف اخلاق است، بدون اینکه امیدی به رفع نیازهای غریزی خود از راه حلال داشته باشند که این ناامیدی و بسته دیدن راه حلال آنان را بیشتر در کارهای خلاف غوطه ور می کند.
نتایج تحریک بی ارضاء، و آلوده شدن به انحرافات، و با نا امیدی از وجود جایگزین حلال، به قرار زیر است :
1)    از دست دادن پاکدامنی
در اثر تماس بدنی با جنس مخالف قبح این عمل شکسته می شود که ادامه آن می تواند در دختران به زوال بکارت و در پسران تنوع طلبی جنسی منجر شود
2)    از بین رفتن حیاء
حیاء مانع ذاتی بزرگی است که در دوران نوجوانی خصوصا در دختران کاملا قابل مشاهده است و جلوی ارتکاب خلافهای اخلاقی را می گیرد، البته تا وقتی که از بین نرفته باشد.
آنچه این مانع نفسانی را رو به نابودی می برد هیجان قوی حاصل از اسباب تحریک است که قدرت انجام عمل خلاف اخلاق را به نوجوان می دهد و به تدریج او را به طرف انجام خلافهای بزرگتر می کشد. اولین خلاف سخت است اما در بارهای بعد به تدریج آسان می شود
نکته مهم در مورد این مانع نفسانی آنست که این مانع تجدید ناپذیر است یعنی اگر روی کسی نسبت به انجام عملی باز شد، معمولا دیگر حیاء او نسبت به آن عمل بر نخواهد گشت.
پس معلوم می شود که انحرافات اخلاقی اثر تخریبی بزرگی بر جوانان و نوجوانان باقی می گذارد؛ چون انجام اعمال خلافی که تا بحال انجام می داده اند برایشان آسان خواهد بود؛ لذا ممکن بعد ازدواج نیز به خود ارضایی و یا ارتباطات نامشروع و... ادامه دهند  
3)    آسان شدن ترک وظایف دینی
با انجام گناه های جنسی و توبه شکستن مکرر، دین و ایمان خود را سست می بیند و شاید احساس می کند که دیگر انجام اعمال دینی فایده ندارد و لذا انگیزه اش برای انجام سایر وظایف شرعی کم می شود و در انجام آنها کاهلی می نماید.    
4)    تلخ کامی نسبت به دین
در شرایطی که احساسات جنسی نوجوان و جوان غلبه کرده و ارضاء می طلبد و راه حلالی در پیش روی او وجود ندارد و در عین حال راه حرام باز و انجام آن برایش ممکن است، او ممنوعیت دینی را تنها مانع بر سر راه خود می بیند و آرزو می کند ای کاش دین از کارهایی را که مایه لذت اوست حلال کرده بود، در این حالت او دین را در مقابل خواستهای دل خود می یابد و چهره ای ناخوشایند از آن در ذهنش نقش می بندد به عبارت دیگر کام او به وسیله دین تلخ می شود و خاطره بدی از آن در وی باقی می ماند.
ممکن است این حالت شدید تر شود و به اعتراض به دین منجر شود که چرا راهی برای رسیدن او به خواستهایش وجود ندارد و به سمت گروههای انحرافی و عقائد باطله به دلیل آزادی روابط در آنها گرایش یابد
5)    نداشتن دل خوش از نظام اسلامی
منع حکومت از عملی شدن خواست دل آنها همانند آزادی پوشش و رابطه با جنس مخالف و... باعث می شود که دل خوشی از آن نداشته باشند    
6)    قطع ارتباط تربیتی اولیاء و فرزندان
وقتی اولیاء در زمان شدت نیاز فرزندان اصلا توجه به وضع آنان ندارند و یا اگر می دانند حرفی جز خود نگهداری برای زدن ندارند، نوجوان احساس می کند والدین نیازمندی شدید او را درک نمی کنند و از آنان فاصله می گیرد و سراغ کارهایی می رود که او را ارضاء کند.
هرچه می گذرد نقش تربیتی والدین کم رنگ تر می گردد و تا جایی که تنها جسم فرزند نزد آنان باقی می ماند.
آنجا می رود که دل او می طلبد و کاری انجام می دهد که به آن مشتاق است و چون ناپخته است بی مهابا به وادی خطر قدم می گذارد اما والدین چیزی نمی دانند، به انواع کارهای خلاف دچار می شود اما باز پدر و مادر بی خبر مطلع نمی شوند چون مخفی کاری را یاد گرفته است و حتی بعضا فریبکار نیز شده است یعنی جلوی آنها جا نماز آب می کشد، اما به خلوت که می رود آن کار دیگر می کند.   
7)    افت تحصیلی
از نتایج در گیر شدن فکر نوجوانان در مسائل عاطفی جنسی و دنبال گیری عملی آن افت تحصیلی است که در بعضی شدید می باشد و معمولا در سالهای آخر راهنمایی و اول دبیرستان پیش می آید. شاهد این مطلب آنکه: در بررسیها مشخص شده است که افراد ممتاز در تحصیل یا درگیر انحرافات نبوده اند و یا مقدار آن در آنها کم بوده است.      
8)    بالا رفتن آمار جرم و جنایت در جامعه
دسترسی نوجوانان و جوانان به اسباب شدید تحریک جنسی سوق افسار گسیخته آنان را به طرف انحرافات اخلاقی به همراه خواهد داشت و طبیعی است که در بعض موارد برای رسیدن به مطامع جنسی به اعمال زور متوسل شده یا دست به دزدی بزنند.   
9)    دلمردگی و ناشادی
آن نوجوانان و جوانانی که بخواهند خود را حفظ کنند و یا نتوانند به ارضاء دست یابند بخاطر محرومیت از ارضاء حلال دچار ناراحتی دائمی می شوند و دلمرده و ناشاد می گردند چون آتشی در دل دارند که علی الدوام آنها را می آزارد و راهی هم برای خاموش کردنش ندارند و در امکاناتی که در دسترس دارند نیز لذت دلخواه آنان وجود ندارد به همین خاطر خانه نشینی را به مهمانی رفتن با پدر و مادر ترجیح می دهند و گوشه نشینی را بر شرکت در جمع خانوادگی بر می گزینند.   
10)    آلوده شدن به بیماریهای جنسی مثل ایدز.
رفتارهای افسار گسیخته جنسی کسی که از خطرات آن بی خبر است و راههای پیشگیری بهداشتی را نیز بلد نیست درصد احتمال آلوده شدن او را به بیماریهای جنسی را بسیار افزایش می دهد.
11)    سقط جنین
بخاطر غیر قانونی بودن سقط جنین در ایران آمار دقیقی از آن در دست نیست اما طبق بعض آمارها 80 هزار سقط جنین در سال صورت می گیرد که بسیاری از آنان به خاطر روابط خارج از ازدواج ایجاد شده است.
صرف نظر از تعداد، اصل وجود این امر تامل بر انگیز است که چرا در کشوری که عفت و پاکی و بکارت دختران اهمیت زیادی دارد باید شاهد چنین وقایعی بود؟
پاسخ روشن است؛ وقتی نیاز عاطفی و تحریک جنسی شدید وجود دارد و راه حلالی نیز برای ارضاء موجود نیست و امیدی نیز به آن در آینده نزدیک وجود ندارد، تحریک کار خود را می کند و عفتها به باد می رود و برای فرار از رسوایی به قتل نفس منجر می شود.  
12)    آثار نامطلوب بر ازدواج و زندگی زناشویی  
از دست دادن پاکی و آلوده شدن به انحرافات اخلاقی اثرات مختلفی بر اصل ازدواج و زندگی زناشویی دارد که به بعض آنها اشاره می شود:
•    بالا رفتن سن ازدواج بخاطر وجود جایگزین حرام
•    عدم اقدام پسران برای ازدواج به دلیل بدبینی به عفت دختران و عدم قبول دختران به دلیل تصور اینکه همه پسران نگاه زود گذر جنسی به آنان دارند.
•    کم اثر شدن ازدواج بخاطر هرزگی(کسی که تنوع طلبی حرام پیدا کند به همسر اکتفا نمی کند)
•     ایجاد اختلاف خانوادگی به دلیل ناتوانی جنسی بعد از ازدواج به خاطر خود ارضایی
•    ادامه ارتباطاتِ نامشروع قبل از ازدواج ، بعد از ازدواج
•    اضطراب همیشگی بعد از ازدواج به خاطر ترس از لو رفتن ارتباط قبل از ازدواج
•    ایجاد نسلی ناپاک از پدر و مادران آلوده

ج) علل
مهم ترین قسمت بحث، علل ایجاد کننده وضعیت فعلی است؛ چون اگر شناسایی و برطرف نشود پیامدهای سوء انحرافات اخلاقی نسل آینده و آینده ساز این مملکت را دچار آسیب اخلاقی شدید خواهد کرد، و اصل ازدواج و پایداری خانواده های آینده را با مشکل روبرو خواهد نمود.
علتها بر دو گونه اند : علل اصلی که در ایجاد انحرافات نقش اساسی دارند، و علل زمینه ساز که در ایجاد انحرافات دخیلند. نخست یه علل اصلی پرداخته می شود :

1)    تحریک شدید جنسی عاطفی از راههایی همانند:
•    گسترش اسباب تحریک جنسی در جامعه به شکل قانونی همانند اینترنت، و غیر قانونی همانند فیلمهای سکسی
•    تحریک عاطفی خصوصا دختران توسط فیلمهای تلویزیون و سینما
•    محیطهای آلوده و دوستان ناباب
•    پوشش زننده و آرایش تحریک کننده بعض دختران
•    اختلاط دختر و پسر در همانند دانشگاهها
لازم به ذکر است : تحریک از راههای فوق علت اصلی ایجاد انحراف در نوجوانان و جوانان است نه بیداری غریزه جنسی ؛ چون بیداری آن به تنهایی نمی تواند منشاء انحراف اخلاقی باشد وگرنه باید هرکس به محض بلوغ و به انحراف کشیده شود.
در حالت عادی شدت غریزه به حدی نیست که نوجوان و جوان را به انحراف سوق دهد یعنی اگر در معرض تحریک قرار نگیرد معمولا می تواند خود را حفظ کند، اما مشکل با تحریک غریزه آغاز می شود که با ادامه آن شدت می یابد و در نتيجه هیجاني شدید حاصل مي شود كه مي تواند ایمان را پشت سر بگذارد و پرده حیاء و عفت را بدرد و حرمت ها را بشکند، و به تدریج به جایی برسد که با کمال جسارت دست به کارهایی بزند که هیچ گاه تصورش را هم نمی کرد.
2)    بسته بودن راه ارضاء حلال
این مورد نقش مکمل را برای عامل اول دارد یعنی وقتی غرائز بوسیله تحریک به هیجان می آید او به دنبال راهی برای ارضاء می گردد، و به خاطر نبود راه حلال، به طرف انحرافات اخلاقی سوق پیدا می کند؛ همانند دیگی که درب کاملا آن بسته شده و هیچ منفذی به خارج ندارد و زیر آن آتش روشن است که نتیجه چیزی جز انفجار نخواهد بود، اما در صورتی که راه صحیح برای ارضاء موجود باشد احساس نیاز به راههای نادرست از بین می رود.
شاهد بر این مطلب: وضعیت پوشش زنان در کشورهای غربی است که تنها زنان خیابانی با پوششهای زننده در معابر تردد می کنند و دیگر زنان پوششی معمولی دارند، بر خلاف تهران که در آن دختران غیر خیابانی زیادی با آرایش محرک و پوشش زننده دیده می شوند
علت تفاوت نیز واضح است؛ چون در آن کشورها راههای تعریف شده برای ارضاء موجود است و عموم افراد نیاز به خود نمایی در خیابان نمی بینند، بر خلاف ایران که در قبال وجود اسباب شدید تحریک، برای آنان راه حلال قابل دسترسی وجود ندارد.  
پس هیجان حاصل از تحریک تنها به ضمیمه بسته بودن راه حلال است که می تواند فرد را به انحراف بکشد
لازم به ذکر است که نحوه بسته بودن راه حلال در جوانان و نوجوانان متفاوت است
در جوانان راه حلال به علت گرانی ازدواج بسته است، اما در نوجوانان اصلا بحث اقتصادی مطرح نیست بخاطر اینکه به طور کلی کسی صلاحیت آنان را برای ازدواج قبول ندارد یعنی بن بست موجود در مورد جوانان عملی و در نوجوانان فکری است.

عوامل زمینه ساز انحرافات
از علت اصلی که بگذریم عوامل دیگری هم در ایجاد انحرافات اخلاقی دخیلند :
1)    نا امیدی از دسترسی به ارضاء حلال
علاوه بر عدم دسترسی به راه حلال آنچه مقاومت نوجوان و جوان را در برابر راههای انحرافی از بین می برد نا امیدی از دسترسی به آن است چون آنکه گرسنه است اگر امید به دسترسی به غذا داشته باشد بیشتر می تواند در برابر میل به خوردن غذای حرام مقاومت کند  
2)    تنها و بی یاور ماندن در برابر هجوم هیجانات
کمک فکری و ارتباط عاطفی با فردی که دچار مشکل شده است در تقویت روحیه او برای مقاومت بسیار موثر است، نوجوان و جوان نیز وقتی در معرض اسباب تحریک قرار می گیرد و تمایل به انحرافات پیدا می کند نیاز به کمک دارد اما متاسفانه پدران و مادران و مربیان در این زمینه کوتاهی می کنند؛ چون یا اصلا متوجه نیازهای او نیستند و یا اگر هستند پاسخی جز خود نگهداری ندارند، در نتیجه نوجوان و جوان تحریک شده احساس می کند او را درک نمی کنند و حرفی برای گفتن ندارند لذا احساس می کند باید خود به تنهایی تصمیم بگیرد و با از دست دادن روحیه مقاومت با مخفی کاری به سوی انحرافات حرکت می کند و حتی در مواردی تظاهر به خوب بودن نیز می کند
3)    پر نبودن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان با کارهای مفید.
اگر وقت خالی نوجوان و جوان با کارهای غیر محرک پر شود کمتر به کارهای خلاف دست می زند پس یکی از عوامل دخیل در انحرافات بیکاری و یا پر شدن آن با کارهای تحریک آمیز همانند تحقیق!!! در اینترنت و انجام بازیهای رایانه ای دارای صحنه های محرک است  
4)    عدم اطلاع بسیاری از نوجوانان و جوانان از پیامدهای سوء انحرافات اخلاقی
دانستن پیامدهای سوء گرفتار شدن به انحرافات اخلاقی می تواند با ایجاد ترس در آنان کامشان را تلخ کند و تا حدی جلوی آلوده شدنشان را بگیرد اما با ندانستن عواقب، انحرافات کاملا شیرین جلوه می کنند و سرعت آلودگی بیشتر می شود
5)    شکسته شدن سد اولین ارتکاب
چون ارتکاب خلاف برای اولین بار سخت است اما کسی که اولین گناه را انجام داد انجام گناهان بعدی آسانتر می شود   
6)    اعتیاد به مواد مخدر و قرصهای روان گردان  
اعتیاد زمینه ساز برای انحرافات اخلاقی است چون نیاز شدید ایجاد می کند که بعضا باعث می شود حتی خود فروشی کند و همچنین به دلیل سبک کردن عقل زمینه ارتکاب یا تن دادن به اعمال خلاف را فراهم می نماید
7)    سخت گیری و ایجاد محدودیت شدید توسط والدین از عوامل فرار دختران
وقتی  دختر نوجوان درگیر روابط می شود و والدین او متوجه می شوند و بدون اینکه فکر راه حل باشند تنها به سخت گیری و ایجاد محدودیت نسبت به خروج از منزل یا استفاده از تلفن و... رو می آورند این کار موجب می شود که عرصه بر او تنگ شود و از منزل فرار کند.   
8)    کمبود محبت خانوادگی  
گفته می شود یک علت مهم کشیده شدن نوجوانان- خصوصا دختران- به روابط نادرست کم گذاشتن اولیاء در محبت به آنان است اما باید توجه داشت که جنس محبت بین اولیاء و فرزندان با محبت نسبت به جنس مخالف متفاوت است و وجود یکی بی نیازی از دیگری ایجاد نمی کند یعنی هدف دختر از رابطه با پسر دریافت محبت پدرانه نیست  .


2 - راههاي جلوگیری از انحرافات
حفظ سلامت اخلاقی جوانان  نوجوانان در گرو از بین بردن علل انحرافات است که راههای زیر در این راستا قابل بررسی است:
1.    پیشگیری از طرقی همانند:
•    تربیت دینی فرزندان از بدو تولد و آشنا و مانوس کردن آنها با آموزه های دینی و اخلاقی
•    دور کردن فرزندان از هرگونه تحریک و انحراف اخلاقی از دوران کودکی همانند تماشای فیلم و عکس مستهجن در منزل و یا خارج از آن، یا  مشاهده خلوت پدر و مادر و یا مورد سوء استفاده همجنس بزرگتر قرار گرفتن و...
•    پس آنانکه در منزل ماهواره دارند و یا فیلمهای غیر اخلاقی تماشا می کنند یا در معاشرتها و مهمانیها حدود شرعی پوشش را رعایت نمی کنند نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان از انحرافات مصون بمانند
•    جلوگیری از انجام اولین گناه که در پیشگیری از انحرافات بسیار موثر است.
تاثیر موارد فوق در صورتی است که رسیدن به نوجوانی و ورود در محیطهای اجتماعی آنرا  خنثی نکند؛ به این معنی که نمی توان مطمئن بود کسی که در کودکی تحت تربیت دینی قرار گرفته و از اسباب تحریک نیز دور نگاه داشته شده است، بعد از ورود به جامعه از انحرافات مصون باشد، بلکه در مواردی برعکس است، چون اسباب تحریک برای کسی که تا به حال با آنها برخورد نکرده است جذابیت فوق العاده دارد، به همین خاطر خود نگهداری برای چنین فردی بسیار سخت خواهد شد.   
2.    حذف اسباب تحریک از جامعه از راههایی همانند:
•    جمع آوری کردن ماهواره و فیلمهای مستهجن  
•    ایجاد اینترانت ملی و بستن اینترنت به دلیل استفاده از سایتهای غیر اخلاقی با فیلتر شکن
•    بستن سایتهای چت ایجاد کننده ارتباط بین دختر و پسر  
•    خالی کردن فیلمهای سینما و تلویزیون از تحریکات عاطفی و عشق و عاشقی
•    جدا کردن دختر و پسر در دانشگاهها
•    رفع بد حجابی خصوصا پوششهای زننده
•    بستن مراکز فساد و فحشا و دستگیری و مجازات زنان خیابانی   
ناگفته پیدا است که بهترین راه برای سلامت اخلاقی نوجوانان و جوانان حذف اسباب تحریک از جامعه از راههایی همانند موارد فوق است اما متاسفانه به دلیل شرایط موجود تقریبا هیچکدام از آنها قابل اجرا نیست.
بنا بر این سزاوار است که با یک نگاه واقع بینانه با توجه به وجود و گسترش عوامل تحریک برای حفظ نسل آینده از انحرافات برنامه ریزی کرد.  
3.    تقویت معنویت در جوانان و نوجوانان
گفته می شود برای اینکه بتواند در برابر انحرافات مقاومت کند و به امر قران در زمینه عفت ورزی  عمل کند می توان با تقویت معنوی وی را به سمت دین کشانید و از کارهای خلاف دور کرد ولی مقدار ماندگاری این راهکار زیاد نیست چون تاثیر معنوی ایجاد شده در طول زمان ضعیف می شود و دوباره نیروی تحریک به کارهای خلاف فعال می گردد علاوه بر اینکه این کار پاسخ نیاز نیست و تنها تسکین است همانند اینکه وقتی کسی اشتها به غذا دارد اگر درنده ای را در نزدیک خود ببیند اشتهایش کور می شود ولی وقتی که خطر رفع شد دوباره اشتها برمی گردد    
4.    آشنا کردن جوانان و نوجوانان نسبت به عواقب انحرافات
راهی است که تا حدی در جلوگیری از انحرافات موثر است و می توان از طرق مختلف در این زمینه اطلاع رسانی کرد
5.    پر کردن اوقات فراغت آنان با کارهای علمی اجرایی فرهنگی ورزشی تفریحی
در حد خود راه خوبی است و به عنوان مسکن مقطعی نه رفع کننده نیاز، قابل استفاده است، البته به شرطی که مستلزم رابطه دختر و پسر و یا رفتن در اینترنت و... نباشد  
6.    محبت والدین به فرزندان
محبت دل بستگی عاطفی را زیاد می کند و در نتیجه تاثیر پذیری آنان از والدین بیشتر می شود.   
7.    عدم استفاده از روشهای قهر آمیز همانند تنبیه و طرد کردن فرزند در صورت آلوده شدن به انحراف
این راه در صورتی درست است که بی اثر یا دارای اثر معکوس باشد اما در صورتی که موثر باشد به عنوان نهی از منکر توصیه می شود
8.    انجام کنترل توسط والدین
این راه در صورتی ممکن است که در منزل کامپیوتر نباشد و نوجوان نیز موبایل نداشته باشد و به منزل دوستان نیز رفت و آمد نکند و به کافی نت نیز نرود
اما همانطور که مشخص است عملا چنین چیزی ممکن نیست چون در اکثر منازل کامپیوتر موجود است و آنان در منزل از طریق اینترنت با فیلتر شکن می توانند به سایتهای مستهجن دسترسی پیدا نمایند و یا با جنس مخالف چت کنند و این کارها را طوری در رایانه مخفی کنند که پدر و مادر متوجه نشوند چون غالب والدین آن قدر از کامپیوتر سر رشته ندارند که بتوانند مطالب مخفی را پیدا نمایند.
یا اینکه می توانند در زمان نبود پدر و مادر در منزل فیلمهای خلاف ببینند، تازه اگر در منزل هم کامپیوتر نداشته باشند می توانند برای دیدن فیلم و استفاده از اینترنت از منزل دوستان و یا کافی نت استفاده کنند.  
همچنین بسیاری از آنان نیز موبایل دارند و ارتباط با جنس مخالف از طریق موبایل در خارج منزل کاملا ممکن است، و رد و بدل کردن عکس و فیلم مستهجن نیز از همین طریق امکان دارد.  
9.    درک نسل جدید و خواسته های آنها
هرچقدر هم که والدین و مربیان نسل جدید را درک کنند چون راه ایجابی قابل ارائه به نوجوانان ندارند حد اکثر کاری که می توانند انجام دهند آن است که با آنها همدردی کنند و با عطوفت و مهربانی آنها را دعوت به حفظ خود نمایند؛ لذا حنای آنان به علت نداشتن راه ایجابی، رنگ چندانی نخواهد داشت.
10.    امر به معروف و نهی از منکر
در صورت تاثیر گذاری راهی قابل انجام از طرف دوستان، والدین و یا مربیان است   
11.    تدوین قوانینی که جوانان آلوده و منحرف را از بعضی از مزایا محروم کند
مشکل قانونی وجود ندارد؛ چون در زمینه اکثر انحرافات اخلاقی مجازات قانونی وجود دارد، مشکل در عدم برخورد قانونی با انحرافات و یا مخفی ماندن آنها از دید ضابطین قضایی است  
3- راهكار ايجابي (ازدواج)
گفته شد که در شرایط گسترش اسباب تحریک یکی از علل مهم انحرافات بسته بودن راه ارضاء حلال است، لذا با توجه به عدم امکان حذف اسباب تحریک از جامعه، مؤثرترین راه برای جلوگیری از انحراف اخلاقی نوجوانان و جوانان پاسخ گویی به غرائز تحریک شده آنان از راه حلال است که به دو صورت ازدواج دائم و موقت قابل انجام است.
پس لازم است ازدواج دائم و موقت در دو دوره جوانی و نوجوانی مورد بررسی قرار گیرد، اما به دلیل بررسی ازدواج دائم جوانان در کمیسیون ازدواج آسان و همچنین بررسی ازدواج موقت به صورت کلی در کمیسیون ازدواج موقت، در این کمیسیون تنها به ازدواج دائم در نوجوانان پرداخته می شود.
شاید به نظر برسد که با توجه به رفع نیاز نوجوانان بوسیله ازدواج موقت جای طرح ازدواج دائم برای آنان وجود ندارد، اما باید توجه کرد که این حرف اگر در مورد پسران درست باشد در مورد دختران درست نیست؛ چون در حال حاضر ازدواج دائم دختران نوجوان نه تنها ممکن است بلکه کما بیش انجام نیز می شود؛ در حالیکه سخن گفتن از ازدواج موقت آنان حتی در صورت ابتلا به انحراف نیز مشکل است.    
   در مورد پسران نیز به علت اینکه وارد کردن دختران به این وادی برای حل مشکل پسران درست نیست، تنها راه، ازدواج موقت آنان با زنان بیوه است و آن هم نسبت به نوجوان به آسانی قابل تجویز نیست.
ولی مانع بزرگی که در زمینه ازدواج دائم نوجوانان وجود دارد باور عدم صلاحیت آنان برای ازدواج به دلیل نداشتن بلوغ عقلی، اجتماعی، روانی و... است
البته مشکل درباره دختران نوجوان کمتر است؛ چون علی رغم وجود این باور همانگونه که اشاره شد ازدواج دختران در دوران نوجوانی در شرایط عادی کم و بیش انجام می شود و حتی طبق آمارهای رسمی  رو به افزایش است ، بنا بر این با توجه به جدی بودن خطر انحرافات اخلاقی چاره ای نیست جز اینکه بجای نکوهش ازدواج دختران در نوجوانی، با استفاده از اهرمهایی همانند رسانه ها، آموزش، مشاوره و توصیه به اولیاء، فرهنگ این نوع ازدواج گسترش یابد.
اما در مورد پسران نوجوان استواری این باور چنان است که حتی سخن گفتن از ازدواج آنان نیز دشوار می نماید، ولی از طرف دیگر به دلیل وجود انحرافات و خطرات ناشی از آن نمی توان آن را کنار گذاشت.
به عبارت دیگر : اگر این  نوع ازدواج در پسران در حال عادی به خاطر نداشتن بلوغهای چندگانه منتفی باشد، نمی توان آن را در حال اضطراری کنونی مردود دانست؛ چون لازمه رد آن پذیرش سقوط نوجوانان به گرداب خلافهای اخلاقی است، که هیچ عقل سلیمی آنرا نمی پذیرد.
پس حال که در این شرایط هم انجام ازدواج نوجوانی و هم عدم انجام آن مستلزم ضرر است، باید پیامدهای هرکدام را مورد بررسی قرار داد و کم ضرر ترین راه را انتخاب نمود.
پیامدهای عدم انجام ازدواج نوجوانی
در مباحث گذشته بعد از بیان انحرافات اخلاقی و پیامدهای آن گفته شد که حذف اسباب تحریک از جامعه بهترین و موثرترین راه برای  جلوگیری از انحرافات است، اما حذف آن نه تنها عملا ممکن نیست بلکه در حال گسترش نیز هست؛ علاوه بر اینکه راهکارهای دیگر نیز تاثیر چندانی در این زمینه ندارد.
پس در شرایط فعلی خطر انحراف نوجوانان جدی است، لذا کنار گذاشتن راهکار ازدواج دائم در پسران نوجوان در شرایط عدم انجام ازدواج موقت، مساوی با قبول خطر آلودگی آنها به انحرافاتی است که سلامت اخلاقی و دینی آنها را تهدید می کند و بر ازدواج و زندگی بعد ازدواج آنها نیز اثر منفی می گذارد.
پیامدهای ازدواج نوجوانی
 چند پیامدهای منفی به دلیل نبود بلوغهای چند گانه برای آن ذکر شده است :
•    عدم توان پذیرش مسئولیت خانواده و دچار مشکل شدن در برخورد با مشکلات زندگی
•    عدم توان تصمیم گیری صحیح در مواقع حساس
•    در معرض طلاق واقع شدن بخاطر سرد شدن آتش شهوت بعد از مدتی کوتاه
•    کم تحمل بودن و نداشتن استقلال در رای
•    داشتن تصور غیر واقعی و رویا گونه از ازدواج
•    شکست در زندگی به دلیل ناپایداری خواسته ها و روحیات نوجوان
•    اختلال در زندگی به دلیل عدم استقلال مالی
•    نداشتن شغل و مسکن

نتیجه موارد فوق در صورتی که تمام آنها درست باشد آن است که زندگی نابسامان و جدایی نتیجه ازدواج نوجوانی خواهد بود
نا گفته نماند : با دقت در موارد فوق معلوم می شود که اکثر پیامدهای سوء ازدواج در نوجوانی در صورتی اتفاق می افتد که خانواده ها آنان را همانند جوانان ازدواج کرده مستقل بپندارند و به حال خود واگذارند و از حمایت و هدایت فکری و عملی خود بهره مند نکنند؛ چون نوجوان بسیار بیشتر از جوان اطاعت پذیر و دارای قابلیت تغییر و شکل گیری فکری و عملی است، لذا خانواده می تواند با کمک فکری وعملی در مشکلات، به تدریج زمینه رشد و و مسئولیت پذیری و استقلال رای نوجوان را در زندگی فراهم کند.
اگر در مقابل مطلب فوق گفته شود : پیامدهای فوق با کمک خانواده نیز قابل رفع نیست؛ چون نوجوان ذاتا صلاحیت و قابلیت برای ازدواج و تشکیل زندگی را ندارد و باید با بالا رفتن سن این صلاحیت در او ایجاد شود، پاسخ آن است که اولا: این حرف درست نیست؛ چون در این صورت باید نوجوان را از نظر فکری همانند یک کودک فرض کرد، وثانیا: بر فرض ذاتی بودن عدم صلاحیت، فقط کمک فکری خانواده است که اثر ندارد اما کمک عملی هم ممکن و هم  مؤثر است؛ چون اگر قابلیت لازم برای تصمیم گیری را ندارد در عوض اطاعت پذیری قوی دارد که خانواده با استفاده از آن می تواند تا ایجاد شدن صلاحیت فکری در نوجوان، با ارائه رهنمود های لازمه زندگی وی را اداره کند.
مقایسه پیامدهای ازدواج نوجوانی و عدم آن
اشاره شد که در صورت وجود اثرات سوء در هر دو طرف، باید راهی را که دارای ضرر کمتر است انتخاب نمود، در اینجا دو خطر در مقابل یکدیگر هست: خطر آلودگی به انحرافات و از دست رفتن سلامت اخلاقی و دینی نوجوان ، و خطر نابسامانی زندگی زناشویی و جدایی؛ یعنی نوجوان اگر به حال خود رها شود ممکن است انحرافات به اخلاق و دین او لطمه بزند و اگر ازدواج کند ممکن است زندگیش دچار اختلاف یا از هم پاشیدگی شود.
در این مرحله تصمیم گیری بسیار مشکل خواهد شد چون هیچکدام از دو طرف (انحرافات اخلاقی و پاشیدگی خانواده) قابل اغماض نیست و در این صورت شاید نتوان نسخه عمومی تجویز کرد و لازم باشد تنها به ارائه راهکار اختصاصی به حسب مورد بسنده نمود
لکن در صورتی که بتوان پیامدها را در یک طرف کم کرد یا از بین برد حل مشکل آسان خواهد شد، پس با توجه به بن بست زا بودن بقاء دو طرف باید سعی در کم اثر و یا حذف کردن پیامدهای یک طرف کرد؛ به اینکه با عزمی جدی بوسیله حذف اسباب تحریک انحرافات اخلاقی را ریشه کن کرد، یا ازدواج نوجوانی را بخاطر وجود ضرورت پذیرفت و تمام توان را برای پایداری آن به کار گرفت.   
با توجه به وضع موجود به نظر می رسد راه دوم قابل اجرا تر از راه اول باشد، چون تا بحال قدمهایی برای انجام راه اول برداشته شده ولی به نتیجه نرسیده است، اما برای رفع اشکالات ازدواج نوجوانی تلاش فکری و عملی صورت نگرفته است.
علاوه بر اینکه شاید اراده خانواده ها به تنهایی برای پایدار سازی این نوع ازدواج کافی باشد؛ چون در مواردی مشاهده می شود افراد سنین بالاتر به دلیل مخالفت خانواده و اطرافیان توان جدایی ندارند و مجبور به صلح می شوند تا چه رسد به نوجوانانی که کاملا مطیع هستند.
خلاصه کلام اینکه: باید برای حل مشکلات جنسی نوجوانان فکر اساسی نمود و سعی کرد نسل آینده این مرز و بوم از خطر انحرافات اخلاقی محفوظ بماند و بی دلیل بر راهکارهایی همانند ایجاد مشغولیت علمی و تفریحی و ... که تا بحال بی اثر بوده است تاکید نکرد.
پس باید خطر را جدی دانست و بجای پاک کردن صورت مساله سعی در حل آن نمود که حذف کامل اسباب تحریک از جامعه و یا حفظ نوجوانان از انحرافات با ازدواج پایدار است.

نظرات (4)

This comment was minimized by the moderator on the site

با عرض سلام و خسته نباشید.
من دختری19ساله ام که نزدیک به یک سال است از دختری به سن خودم خوشم میاید.این دختر منو مثل یه دوست واقعی مثل یه خواهر دوست داره و به من اعتماد داره و توی زندگیش فقط منم که میتونه بهش اعتماد کنه بخاطر همین به من خیلی نیاز...

با عرض سلام و خسته نباشید.
من دختری19ساله ام که نزدیک به یک سال است از دختری به سن خودم خوشم میاید.این دختر منو مثل یه دوست واقعی مثل یه خواهر دوست داره و به من اعتماد داره و توی زندگیش فقط منم که میتونه بهش اعتماد کنه بخاطر همین به من خیلی نیاز داره.از طرفی من این دخترو مثل یه دوست دوسش ندارم حسم مثل حسیه که یه دختر به یه پسر میتونه داشته باشه که خودمم احساس میکنم همینجوری پیش بره باعث میشه کارای گناهی هم انجام بدم چون خیلی ازش خوشم میاد.ولی نمیتونم هم ازش دست بکشم چون قلبش میشکنه و چون فقط منو تو زندگیش داره پس باید پیشش بمونم ولی چجوری پیشش بمونم و مرتکب گناه نشم یا حتی فکرای گناه آلود هم درمودش نکنم؟
ممنونم اگه خیلی واضح کمکمم کنید.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم
باید رابطه رو کمتر و محدود کنید.و در دوستی حریم ها رو حفظ کنید.

This comment was minimized by the moderator on the site

البته چیز مهمی که نگفتید از الطاف بیشمار نظام فاخر 40 سالمون، اختلاس حلال و دزدی پاک! مسئولین بود که اگر چند درصدش رو به جوونای بیچاره صدقه بدن! برا رضای خدا!!!! خیلی از مشکلات ازدواج حل میشه... قیامت حقه حساب و کتابم حقه ولی مسئولین این نظام هیچ...

البته چیز مهمی که نگفتید از الطاف بیشمار نظام فاخر 40 سالمون، اختلاس حلال و دزدی پاک! مسئولین بود که اگر چند درصدش رو به جوونای بیچاره صدقه بدن! برا رضای خدا!!!! خیلی از مشکلات ازدواج حل میشه... قیامت حقه حساب و کتابم حقه ولی مسئولین این نظام هیچ اعتقادی بهش ندارن.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
بله متاسفانه و موافقم

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت