چرا اسلام نسبت به دین های دیگر سخت است؟

پرسش:
چرا اسلام نسبت به دین های دیگر سخت است؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
اسلام دین سخت گیر و خشن نیست و این موضوع را هم در احکام و تکالیف فردی و هم در احکام اجتماعی می توان یافت. بر خلاف تصور عامه مردم، اسلام  نسبت به ادیان ابراهیمی از تکالیف ساده تر و آسان¬تری برخوردار است؛ به همین خاطر پیامبر در پاسخ رفتار عده ای که برای رسیدن به کمال و مقام قرب الهی راه رهبانیت مسیحی را پیشه گرفتند و خود را از تمتعات دنیوی محروم کردند، فرمود : «لم یرسلنى اللّه بالرهبانیة و لكن بعثنى بالحنیفةالسهلة السمحة؛ خداوند مرا به گوشه گیرى و انزوا مبعوث نكرد، بلكه به آیینى پاك و آسان و با گذشت برانگیخت ».(1)
 استاد مطهری می¬نویسد: اسلام ـ به تعبیر رسول اكرم ـ شریعت سمحه و سهله است. در این شریعت به حكم این كه(سهله) است، تكالیف دست و پاگیر و شاق و حرج آمیز وضع نشده و به حكم این كه(سمحه) است، هر جا كه انجام تكالیفی، توأم با مضیقه و در تنگنا واقع شدن گردد، تكلیف ملغی می شود.(2)
در آیات قرآن نیز بر این مسئله تأکید شده که تکالیف انسان¬ها در اسلام بر اساس توانایی و قدرت آنها تعیین می¬شود و عسر و حرج در آن وجود ندارد: "لا یكلّف اللّه نفساً إلا وُسْعها".(3)
آنچه متاسفانه در نگاه عامه مردم از آئین¬های دیگر مانند مسیحیت وجود دارد، رفتار و اعتقادات پیروان این آئین¬ها است، نه آنچه در متن شریعت آنها وجود دارد. در متن شریعت و دین آنها اعمال عبادی سخت و قوانین مشکلی وجود دارد که بسیاری از آنها امروز اصلا قابل اجرا نیست و با شرایط اجتماعی جهان معاصر تطبیق نمی¬کند؛ به همین خاطر  بسیاری از آنها یا به مرور زمان از متون دینی حذف شده، یا برای عده خاصی مانند کشیشان و راهبان باقی مانده و پیروان دیگر، بسیاری از آنها را به کنار نهادند که می¬توان از جمله به موضوع حجاب و سخت بودن شرایط توبه اشاره کرد. در احکام اجتماعی نیز همین وضعیت برقرار است. اصل اوّلی از نظر اسلام  در زندگی اجتماعی بر رحمت، عطوفت، صلح و صفا استوار است. اجتماعی بودن انسان اقتضا دارد كه بین انسان‏ها برخورد و خشونتی نباشد.  
همه انسان‏ها باید به این اصل احترام بگذارند تا بتوانند در كنار یكدیگر با صلح و صفا زندگی كنند، ولی گاهی بعضی افراد به حدّ و حدود خود قانع نیستند و  با تجاوز به حدود دیگران، حق دیگران را از بین می‏برند، در این جا باید آنان را از تجاوز بازداشت و برای این مواقع از نیرویی كه خداوند در انسان قرار داده به نام غضب، استفاده می‏شود.
 بنابراین باید اصل اوّلی در زندگی بشر بر رحمت و عطوفت باشد و گاهی از نیروی قهریه استفاده كرد. در حقیقت خشونت و غضب، وسیله جلوگیری و دفاع و به منزله درمان است، همان طوری كه پزشك گاهی مجبور می‏شود بیمار را آمپول بزند یا جرّاحی كند، ولی اصل اولیه غلبه رحمت بر غضب است، در دعا وارد شده « یا من سبقت رحمته غضبه؛ ای كسی (خدایی) كه رحمتش بر غضبش می‏چربد».
در اوصاف پیامبر(ص) آمده است: ایشان شخصی نرم خو و مهربان بود. « فیما رحمة من اللّه لِنْتَ لهم و لو كنت فظّاً غلیظ القلب لا نفضّوا من حولك. فاعف عنهم و استغفرلهم و شاور هم فی الامر؛(4) و از رحمت الهی بر تو این بود كه نسبت به مردم نرم خو بودی و اگر بد اخلاق و تُند خو بودی از دور و برِ تو پراكنده می‏شدند؛ بنابراین از آنان عفو و گذشت داشته باش و از آنان بگذر و با آنان مشورت كن».


پی¬نوشت¬ها:
1- كافی ، ج 5، ص 494.
2- مجموعه آثار شهید مطهری ، ج 2، ص 241 با تلخیص.
3- مائده (5) آیه 6.
.3- آل عمران (3) آیه 159

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت