چرا با وجود کامل بودن اسلام، ادیان دیگر هم بوجود آمده؟

پرسش:

چرا با وجود این که دین اسلام کامل است، ادیان مختلف دیگر نیز وجود دارد؟

پاسخ:

با سلام و ادب

به عقیده ما مسلمانان،‌ دین اسلام کامل‌ترین دین آسمانی است که هم از تحریفات ادیان گذشته در امان مانده و هم تعالیم پیامبران گذشته را به اکمال رسانده است. این مسئله با تطبیق و مقایسه تعالیم و احکام اسلام با تعالیم ادیان دیگر نیز به روشنی به دست می‌آید.

 اما این که ادیان مختلف دیگر وجود دارد، از ناحیه پیروان ادیان است. همان گونه که در سؤال قبل بیان شد، دین نزد خداوند یکی است و تعالیم پیامبران الهی با هم تفاوتی نداشته، بلکه تنها پیامبران بعدی، آموزه‌های گذشته را از تحریفات پاک کرده و تعالیم جدید و تازه و کامل‌تری را با توجه به پیشرفت بشری عرضه می‌کردند. در هر دوره و زمانی تنها یک دین حق نزد خداوند پذیرفته اما بسیاری از پیروان ادیان گذشته بر همان روش و اعتقاد سابق خود باقی ماندند و این مسئله به چند دلیل است:

1ـ بسیاری از انسان‌ها و پیروان ادیان مختلف، با تعالیم اسلام آشنا نیستند، یا این تعالیم نجات‌بخش به خوبی برای آنها تبیین نشده، به همین خاطر با حقانیت دین اسلام آشنا نشدند و به همان عقیده و روش پیشینیان خود باقی ماندند و دین‌های گذشته را حفظ کردند.

2ـ برخی نیز به جهت عناد و لجاجت، حقانیت دین اسلام را نمی‌پذیرند.

3ـ بعضی نیز اگر چه تا حد و اندازه‌ای دین اسلام را قبول دارند، اما معتقدند که راه درست و نجات و رستگاری می‌تواند در ادیان مختلف وجود داشته و پیروی از هر دینی، می‌تواند سعادت و کمال انسانی را تأمین نماید.

دلایلی دیگری نیز برای این مسئله وجود دارد، اما به هر حال وجود ادیان دیگر به معنای درستی همه آنها نیست؛ بنا بر این اگر چه با وجود دین اسلام که کامل‌ترین پیام الهی و آخرین آنها است و تمام خداگرایان باید به آن ایمان آورند، اما به دلایل متعدد دین‌های دیگر نیز باقی مانده است اما باقی بودن به معنای درستی و حقانیت نیست.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت