چرا در میان زنان در طول تاریخ فقط 4 زن به کمال رسیده اند؟

پرسش:

در حديثي از پيامبر اكرم (ص) آمده : . مگر نه اين است كه زن و مرد نزد خدا يكسانند و راه كمال براي همه باز است . چرا تنها چهار زن به كمال رسيده اند؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو، آرزوی توفیقات روزافزون برای شما داریم
خواهر گرامي ! درود بر شما. در حد مقدور گشتيم و حديث مذكور را پيدا نكرديم . تنها در كتاب صراطالمستقيم , ج 1 ص 170,گفته نبوي مشهور است . لذا نمي دانيم همچون حديثي از نبي گرامي اسلام وارد شده است يانه ؟ احاديث فراواني داريم كه پيامبر6و امام 7فرمودند: برترين زنان عالم يا زنان اهل بهشت , چهار نفرند. از جمله ابن عباس مي گويد: پيامبر اكرم 6چهار خط روي زمين كشيد و فرمود: آيا مي دانيد اين علامت چيست ؟
گفتيم : خدا و پيامبرش بهتر مي دانند. فرمود: .(1)
روشن است كه اين احاديث نمي رساند كه تنها چهار زن به كمال رسيده اند, بلكه منظورش اين است كه مي خواهد برساند كه از ميان زنان مؤمنه و تكامل يافتهء اهل بهشت , چهار نفر از همه برترند.
از طرفي راه رسيدن به كمال براي همگان باز است . اين انسان است كه با اختيار و ارادهء خويش به سمت كمال حركت كرده و مراتبش را طي مي كند.
عده اي تمام مراتب كمال را طي كرده و خود را به آخرين مرتبهء كمال مي رسانند.
اين يك امر معمولي است كه در ميان همه ءاقشار و در همهء كارها رواج دارد, مثلاً در آزمون سراسري هر سالي بيش از يك ميليون نفر شركت مي كنند. از ميان همه يكصدو پنجاه هزار نفر برگزيده مي شوند و از اين بين تنها سه نفررا به عنوان دانشجويان ممتاز بر مي گزينند.
معناي اين كار آن است كه راه ترقي و رسيدن به كمال براي ديگر شركت كنندگان بسته بود كه نتواسنتند به كمال برسند؟ هرگز, اين شركت كنندگان هستند كه سرنوشت خود را چنين تغيير ميدهند.
مفهومسخن پيامبر اين است كه , چهار نفر از زنان با تلاش و مجاهدت , بهترين رتبه را كسب كرده و به قلهء كمال رسيدند. البته خداوند به اين افراد كمك كرد و آن ها را به كمال رساند.
قرآن مي فرمايد: .(2)
به علاوه در صورت صحّت حديث , مخاطب پيامبر6زنان عصر خودش بوده , نه تمام اعصار; يعني در ميان زنان آن روز چهار نفر به قلهء كمال رسيده اند, نه در تمام اعصار, حتي عصر ما.
بالاتر اين كه اگر كلمهء در حديث نباشد, مي تاند گفت : مراد پيامبر6اين نبود كه حتي در عصر ما تنها چهارزن به حد كمال رسيده اند, اثبات شي ء, نفي ما عدا نمي كند.
(پـاورقي 1.محمد باقر مجلسي , بحارالاءنوار, ج 16 ص 2 حديث 3 چاپ بيروت .
(پـاورقي 2.عنكبوت (29 آيهء 69

واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت