محصولات فرهنگی دولت یازدهم را بیشتر بشناسیم

 در حالی که بیش از ۶ ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد، حوزه فرهنگی یکی از حاشیه سازترین بخشهای دولت بوده است. البته حاشیه ها زمانی به اوج خود رسید که وزارت ارشاد دولت یازدهم اعلام کرد ممیزی را قبول ندارد و اعتقاد داشت این مهم باید به دست مردم سپرده شود و قوانین دست و پاگیر از جلوی هنرمندان برداشت شود.
هر چند این اقدامات وزارت ارشاد بارها به تذکر از سوی مقامات عالیرتبه کشور(خارج از دولت)منجر شد اما، گویا گردانندگان وزارت فخیمه ارشاد بی توجه به انتقادها بر اساس اصول نانوشته خود عمل می کند.
پس از چندی موج انتقادات از بحث ممیزی به جشنواره های سینمایی و تئاتر و موسیقی کشیده شد که البته این انتقادها از سوی وزارت ارشاد اینگونه توجیه شد: "این جشنواره ها محصول دولت قبل است!
به همین منظور در این گزارش قصد داریم به بررسی عملکرد و بررسی دیدگاههای ۶ ماهه دولت یازدهم در حوزه فرهنگی بپردازیم.گفتنی است ترجیحا عملکردی که می تواند محصول دولت قبل باشد از محتوای این گزارش حذف شده است:
انتصاب برخی مدیران مسئله دار، ناکارآمد، غیر متخصص
انتصاب افراد مسئله دار و یا غیر متخصص در وزارت ارشاد را می توان آغازگر حاشیه های این وزارتخانه دانست. انتصاب "مرتضی.ک" که این روزها به عنوان وزیر در سایه هم شناخته می شود حاشیه ها را افزایش داد، چرا که وی از جمله معاونان عطاالله مهاجرانی بود که در حمایت از متحصنین مجلس ششم استعفا داد، گفته می شود بخش عمده ای از عزل و نصب ها، صدور مجوزها و سیاستهای پنهان وزارت ارشاد با هدایت وی اتفاق می افتد.
"انتصاب معاون ناکارآمد"
معاون هنری وزارت ارشاد نیز از جمله مدیران پر حاشیه بود. اگر چه انتخاب مدیران این معاونت چندین ماه طول کشید و به نظر می رسید این تاخیر به منظور انتخاب مدیران کارآمد است اما نتایج این انتخاب ها از سوی مرادخانی معاون هنری ارشاد نشان داد، غیر متخصص ترین افراد در پستهای کلیدی معاونت هنری منصوب شده اند.
روز گذشته مصاحبه ای از "شکر خدا گودرزی " از هنرمندان ۱۳ ساله و با سابقه تئاتر کشور منتشر شد که روایت جالبی از دیدار خود با مدیر کل هنرهای نمایشی کشور را در این مصاحبه عنوان کرده است. وی درباره این دیدار و برخورد "حسین طاهری" مدیر کل تئاتر کشور می گوید:
"چندی پیش نزد رئیس مرکز هنرهای نمایشی رفتم تا به مناسبت روز جهانی گرامیداشت فردوسی که از سوی یونسکو روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه اعلام شده است، نمایشی برگرفته از داستان رستم و اسفندیار را به نام «راه مهر، راز سپهر به صحنه بیاورم اما ایشان نه تنها مرا نشناخت بلکه از من رزومه هم خواست!".
وی ادامه داد: می‌توان تئاتر را همین‌طور مدیریت کرد اما انتظار امید نمی‌توان داشت. با توجه به شعار تدبیر و امید دولت با برخوردی که با من صورت گرفت نسبت به این دوره نا امید شدم. شنیدم این برخورد با افرادی همچون قطب الدین صادقی، اردشیر صالح پور هم شده است و واقعیت این است که مرا ترس برداشته است.
برگزاری نمایشگاه آثار صادق هدایت
بهمن ماه سال جاری در اتفاقی عجیب، نمایشگاه یک روزه ای از آثار یک نویسنده نهیلیست به بهانه تولدش در حسینیه ارشاد برپا شد. پیش از برگزاری این نمایشگاه، خبرنگار یکی از خبرگزاری های دولتی به سراغ سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته و از وی درباره‌ مجوز نشر آثار صادق هدایت می پرسد.
پاسخ آقای معاون اما، حیرت اهل فرهنگ و قلم را در پی دارد. او به خبرنگار می گوید که «صادق هدایت ممنوع‌القلم نیست و آثار هدایت هم مانند آثار دیگر نویسندگان ایرانی است[!] طبیعتا زمینه‌های نشر آثارش با شرایط عمومی که نشر ما دارد، است[!] و طبق همان ضوابط ما در قوانین عمل می‌شود.»
اندکی بعد در همین خبرگزاری، خبر برپایی نمایشگاه آثار این نویسنده که در کارنامه اش توهین به ذوات مقدس اهل بیت ـ علیهم السلام ـ را نیز دارد، در حسینیه ای که یادآور سخنرانی های پرشور شهید مطهری و دکتر شریعتی و یکی از پایگاه های فکری جوشش جوانان انقلابی است، منتشر می شود.
البته این موضع گیری آقای معاون و همانندخوانی هدایت با سایر نویسندگان کشورمان، یادآور همان اظهارنظری است که می‌گوید:«هنرمند ارزشی و غیرارزشی نداریم."
خواننده تک خوان زن در تالار وحدت
اگر چه این روزها در خبرها آمده است که در تالار وحدت نمایشی به کارگردانی محمد رحمانیان به روی صحنه می رود اما ظاهرا این یک تئاتر معمولی نیست و یک کنسرت - تئاتر بنام «در روزهای آخر اسفند...» به کارگردانی «محمد رحمانیان» و سرپرستی ارکستر «بهروز صفاریان»،درباره گروه موسیقی "سگ‌های زرد" است.
این نمایش در تالار وحدت پنجشنبه شب هفته گذشته در حالی اجرا شد که از نسرین ستوده محکوم تازه آزاد شده فتنه ۸۸ ،تقدیر شد و اشکان خطیبی در پایان اجرای خود از ستوده دعوت می‌کند تا به روی سن رفته و وی نیز اجرای خود را به او تقدیم می‌کند و تاسف بارتر اینکه در همین نمایش، خانمی به‌ صورت کاملا مشخص تک‌خوانی می‌کند!
گفتنی است "محمد رحمانیان" کارگردان این نمایش، چند سال پیش به دلیل ممانعت از اجرای نمایشی به کارگردانی وی که سرتاسر توهین به ساحت مقدس امام حسین (ع) بود به کانادا رفت و با تغییر دولت به ایران بازگشت.
دعوت از شاعر هتاک خارج نشین جهت شعرخوانی در فجر
"یدالله رویایی" عنصری است که بیشتر از اینکه به عنوان یک شاعر شناخته شود به عنوان یک ضد انقلاب فراری مطرح است که سالها دستیاری فرح پهلوی و کارگزاری رژیم طاغوت در حوزه شعر را بر عهده داشته و شناخته شده است.این عنصر ضد انقلاب که طبق اعلام سخنگوی شعر فجر به ایران دعوت شده تا به عنوان میهمان بخش بین الملل در جشنواره مزین به نام انقلاب شعرخوانی کند، دیدگاههای تند و غیرمتعارفی نسبت به انقلاب و نظام دارد:
"در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به ما دروغ گفتند، در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ به ما دروغ گفتند، در دوم خرداد سال ۱۳۷۷ (۱۳۷۶!) به ما دروغ گفتند و به قول کارو غیر از مامان همه به ما دروغ گفتند".
اما در حالی که همه رسانه ها نسبت به این اتفاق و دعوت واکنش منفی داشتند واکنش معاون فرهنگی وزیر ارشاد نسبت به این دعوت تامل برانگیز است.صالحی در پاسخ به این دعوت به خبرنگار فارس چنین می گوید:"باید قدری تامل در اوضاع کنم و بعد اظهار نظر خواهم کرد".

منبع سایت جهان

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام حاجی.اسلام آمریکایی بیش تر از این ازش انتظاری نیست:(:(:(

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت