آیا لیله الرغائب «شب آرزوهاست»؟

اولین شب جمعه ماه پربرکت رجب (لیلة الرغائب) نام دارد. این نام طبق روایت رسول اعظم صلی الله علیه و آله از سوی فرشتگان بر این شب نهاده شده است. (وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۲۳۲)

برخلاف آنچه در میان مردم متداول است، لیلة الرغائب به معنی (شب آرزوها) نیست بلکه ترجمه آن یا (شب گرایش‌ها و رغبت‌ها) و یا (شب عطاء کثیر خداوند سبحان) است.

رغائب جمع رغیبة به معنی عطاء کثیر است و در این شب به مؤمنین وعده داده شده تا گناهان آنها آمرزیده شود و لاجرم با بخشش گناهان زمینه استجابت دعا به نحو بدیهی فراهم می‎شود.

چه بسا مردم به دلیل فراهم بودن زمینه استجابت دعا این شب را در میان خود به (شب آرزوها) می‎شناسند. (التحقیق، ماده رغب)

برای این شب اعمالی از جمله نماز اولین شب جمعه ماه رجب (پس از روزه پنج‎شنبه) در روایت شریف پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نقل شده که بدین شرح است :

روز پنج‎شنبه اول ماه رجب (۳ اردیبهشت) را روزه گرفته و سپس شب جمعه مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) می‎خوانیم. در هر رکعت یک بار سوره حمد، سه بار سوره قدر (انا انزلناه فی لیلة القدر) و دوازده بار سوره توحید (قل هو الله احد) می‎خوانیم.

وقتی تمام شد هفتاد بار می‎گوییم : اللهم صلّ علی محمد و علی آله و سپس به سجده رفته و هفتار بار در سجده می‎گوییم : سبّوح قدوس ربُّ الملائکة و الرّوح، سر از سجده برداشته یک بار می‎گوییم : ربّ اغفر و ارحَم و تجاوَز عَمّا تعلم انّک اَنتَ العلیُّ الاعظم، دوباره به سجده رفته و همان که در سجده اول گفته شد را هفتاد بار می‎گوییم و حاجت خود را از خدای سبحان می‎خواهیم و ان شاء الله تعالی برآورده می‎شود. (بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۹۶ - وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۲۳۲)

وعده بزرگ به مومنان در «لیله الرغائب»

 وعده بزرگ به مؤمنان در این شب آن است که از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: قسم به کسی که جانم در دست اوست، هیچ بنده‎ای این نماز را بجا نمی‎آورد مگر اینکه خداوند سبحان گناهان او را می‎بخشد گرچه گناهان او مثل کف دریا و به عدد شن‎ها و به سنگینی کوه‎ها و به تعداد برگ درختان باشد و روز قیامت هفتصد نفر از خویشان خود را که سزاوار آتش باشند شفاعت می‎کند و در شب اول قبر هم خدای سبحان ثواب نماز را به بهترین صورت با روی گشاده و خندان و زبان فصیح برای او می‎فرستد که می‎گوید: ای حبیب من. مژده بده از هر سختی نجات یافتی. او می‎پرسد : تو کیستی؟ من رویی بهتر از روی تو ندیده و بویی از تو خوش‎تر به مشامم نرسیده است. جواب می‎دهد : ای حبیب من، ثواب نمازی هستم که در فلان شب، فلان منطقه، فلان ماه و فلان سال بجا آوردی، حالا امشب (شب اول قبر) آمده‎ام تا حق تو را ادا کنم، مونس تنهایی تو باشم و وحشت تو را از بین ببرم و زمانی که در صور دمیده می‎شود در قیامت بر سرت سایه افکنم. (بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۹۶)

آنطور که در وسائل الشیعه (ج ۵، ص ۲۳۳) از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نقل شده در لیلة الرغائب وقتی یک سوم از شب گذشت، هیچ فرشته‎ای در آسمان و زمین نمی‎ماند مگر آنکه در کعبه و اطراف آن جمع می‎شوند و خدای سبحان به آنها می‎فرماید: هرچه می‎خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرضه می‎دارند: حاجت ما این است که از روزه‎داران رجب درگذری. خدای سبحان می‎فرماید: این کار را انجام دادم.

(براستی چه چیزی از این بهتر و چه پاداشی از این بالاتر که انسان در این شب به معبود خود گرایش یابد و خود را وقف عبادت نماید تا هم مشمول مغفرت و هم شایسته استجابت حاجاتش و در رأس همه حاجات، فرج امام زمان علیه السلام گردد. امید که همه ما توفیق عبادت در ماه رجب بخصوص در لیلة الرغائب داشته باشیم و از مغفرت واسعه الهی بهره‎مند گردیم.)

نظرات (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام بر طلبه پاسخگو سال نو مبارک ایشالا سال خوب و پراز موفقیت برای شما و خانواده محترمتان ،سلام منو به حضرت معصومه برسونید و دعاکنید .منم مشغول نوشتن پایان نامه باموضوع احکام جشن وشادی درفقه امامیه هستم .

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
ممنونم. بر شما هم مبارک ان شالله
دعا گو هستم.
ان شالله موفق باشید

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت