چرا حضرت علی(ع) نام فرزندانش را "عمر و ابوبکر" نهاد؟

پرسش:

یكی از اهل سنت جدیدا كتابی منتشر كرده كه دولت عربستان آن را بین حجاج ایرانی پخش می كند به بعضی از اشكالات می پردازم امیدوارم جواب كافی ارائه شود:
 نام و نام گذاری از شعائر است و كسی نام دشمن خود را بر فرزندان نمی گذارد چگونه است كه اهل بیت از نامهای ابوبكر عمر عثمان و معاویه و....استفاده كرده اند...نویسنده حتی مدعی است نام سه تن از پسران علی علیه السلام ، ابوبكر عمر عثمان بوده است كه در كربلا با برادر خود شهید شده اند و مدعی است كه امام حسین و امام حسن ع نیز فرزندانی به همین نامها داشته اند و این نام گذاریها را دلیل محبت بین اهل بیت و ابوبكر عمر عثمان دانسته است.....

پاسخ:

با سلام و ادب

برخی از مورخان در زمره نام‏هاي فرزندان امامان معصوم‏عليهم‏ السلام نام‏هاي خلفا، همانند نام عمر به چشم مي‏خورد و از جمله آن ابوبكر بن علي بن ابي طالب را ذكر كرده‏اند كه در كربلا به شهادت نايل آمد. نيز افراد زير:
عمر بن علي بن ابي طالب‏عليه‏السلام از شهداي كربلا
عمر بن حسن بن علي‏عليه‏السلام از شهداي كربلا
عمر بن حسين بن علي‏عليه‏السلام از شهداي كربلا
عثمان بن علي بن ابي طالب‏عليه‏السلام از شهيدان كربلا
و عمر بن علي بن حسين بن علي‏عليه‏السلام كه امام سجادعليه‏السلام فرزندش را "عمر" نامگذاري نمود.
اما آیا نام گذاری در آن زمان و فرهنگ از شعائر بود ؟ و آیا نام های مذکور در آن زمان «علم » برای همان اشخاص مورد نظر اهل سنت بود ؟ با رجوع  به تاریخ می بینیم که هر دو مورد نادرست است. عرب‏ها براي خود يك سري نام‏هاي متداول داشته‏اند كه بعضاً "عَلَم" بوده و معناي خاصي نداشته و بعضي از آن ها معنا داشته مانند معاويه و حارث كه مربوط به فرهنگ آن زمان جامعه بوده است، كه از جمله آن: ابوبكر، عثمان، عمر، معاويه، عمر، يزيد و.... مي‏باشد اين اسامي در فرهنگ زمان امامان پيشين مطلوب و مرسوم بود و امروز هم در بسياري از كشورها و مناطق عرب نشين، اين اسم‏ها مورد پسند مردم است و مردم فرزندانشان را بدين گونه نامگذاري مي‏كنند، بیب آنکه حکایت از اشخاص خاصی نماید.
در همان زمانی که افراد دیگری نیز به نام عمر و عثمان زندگی می کردند و این نام اختصاصی آنان نبوده است ، اما پس از گذشت سالیان و قرن ها ، این نام ها علم برای افراد خاصی مانند خلفه اول و دوم و سوم شده است.
به همین خاطر می بینیم که همه و حتی حضرت علی از این نام ها بر روی فرزندان خود می گذاشتند، ليكن بعد از حادثه كربلا و ستم‏هاي‏ خلفا و بني اميه، فاصله فرهنگي بين شيعه و سني روز به روز بيشتر گرديد و رفته رفته در فرهنگ شيعه يك سري اسم‏ها رواج يافت و يك سري اسم‏ها از رونق افتاد. شيعيان در قرن دوم به بعد كوشيدند با نامگذاري فرزندان خويش به نام‏هاي پيامبر و اهل بيت و صحابه باوفايشان، به نوعي در پي زنده كردن ارزش‏ها برآيند. اين فرهنگ برگرفته از رهنمودهاي امامان‏عليهم‏السلام مي‏باشد. برعكس آناني كه چهره‏هاي بارز دشمني با پيامبرعليهم‏السلام و اهل بيت مكرمشان بودند، همانند ابوسفيان، معاويه،یزید و... نام‏هاي آنان در اسم گذاري‏هاي شيعيان از رونق افتاد و كم كم متروك شد. اين سخن مربوط به قرن‏هاي بعدي است.
اگر در بين اسامي فرزندان امامان‏عليهم‏السلام دقت شود، متوجه می شویم که اگر چه در زمان علی 0ع) چون این نام ها مروبوط به فرهنگ آن دوره بود ، نه علم برای افراد خاص ، بر روی فرزندان خود می گذاشتند ، اما در امامان متاخر ، به هیچ وجه از این نام ها در میان فرزندان آنها خبری نیست.
بنابراين اسم گذاري‏ها برگرفته از فرهنگ اجتماعي است و در زمان امام علی عليه‏السلام اين امر؛ يعني نامگذاري به اسم عمر به معنای دوستی با او نبوده است ، اما وجود این نام ها در میان فرزندان امام رضا و... شاید می توانست به این معنا باشد.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت