حاج آقا! عاشق شدم! چه کنم؟

پرسش:

اگر عاشق شدی باید چه كار كنی راهنمایی كنید ؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از حسن اعتماد شما دوست عزیز
 همه انسان ها نيازمند به محبت هستند و اين نياز درزنان و دختران به جهت رقيق تر بودن حس عاطفه و احساس در آنها بيشتر است . به همين خاطر چون با انسان ديگر و به خصوص با جنس مخالف آشنا شوند ، احساس كشش و نياز به او مي كنند. در عين حال انسان ها در درون خود از نيروي عقل و خرد نيز برخوردار هستند و اين موجب مي شود كه در برخورد با ديگران و به خصوص با جنس مخالف چارچوب هايي براي خود قرار دهد و با احتياط و دور انديشي عمل نمايد. احساسات و عواطف اگر از حد و اندازه خود بگذرد خطر آفرين خواهد بود و به همين خاطرانسان بايد آن را تعديل نمايد. از نظر اسلام دوستي بايد در چارچوب خاص قرار گيرد، زيرا اگر از آن خارج شود، پيامدهاي ناگواري دارد، كه از جملة آن ها ضربة روحي و مشكلات عاطفي است . البته طبيعت دوران بلوغ، عامل مؤثري در شكل گيري دوستي هاي افراطي است. شروع اين دوستي حدود 12 و 13 سالگي و دوام آن حداكثر تا 18 سالگي است. پس از آن ، احساسات فرو مي نشيند و به اصطلاح تصفيه مي گردد .

ظاهراعشق و علاقه شما نيز بايد از همين نوع باشد . اگر عشق و علاقه تان ازآن نوع عشق هايي است كه در پي ظاهر مي رود . چشم چيزي را مي بيند و دل را هم همراه خود مي برد . در اين صورت مي گوييم :
بايد با دلت خلوت كني كه اين عشق از كجا آمد و براي چه آمد و دلتان را اسير خود ساخت؟ بايد اول به دلت بياموزي كه نمي تواند به دنبال ديده هر جا روان شود و شما را اسير خود سازد.
همچو خواجه  شيرازبگويي :
خوشا دلي كز پي نظر نرود
به هر درش كه بخوانند بي خبر نرود.
مولانا ، عشق هايي را كز پي رنگ رخساره است ، چنين مي داند:
عشق هايي كز پي رنگي بود
عشق نبود عاقبت ننگي بود.
بنابراين بايد اول مسير و هدف را براي خود مشخص نماييد . آيا علاقه شما از روي هوي و هوس است؟ در اين صورت ، نتيجه همان است كه بيان شد.

آيا عشق صادقانه است ؟ در اين صورت آيا او نيز به شما علاقه دارد؟ آيا او را براي ازدواج مناسب مي دانيد ؟ در اين صورت آيا شرايط ازدواج براي شما و او فراهم است ؟ آيا او براي خواستگاري اقدام مي كند ؟
اگر پاسخ به هر يك از پرسش ها منفي بود ، يا از همان نوع عشقي بود كه در ابتدا بيان شد ، بهتر است هر چه زودتر او را فراموش كرده و قلب و دل را سبك نماييد و دل را با ياد خداوند نوراني سازيد. چنانچه فراموش كردن او برايتان سخت باشد ، در مكاتبه بعدي راهكارهاي لازم را برايتان بيان خواهيم كرد.

با آرزوي موفقيت براي شما.
منتظر نامه هاي بعدي شما هستيم.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت