خانواده ی دختر مورد علاقه ام، اصیل نیستند!

پرسش:

ازداواج کردن با دختری که پدر و مادرش نماز نمی خوانند و اهل مواد مخدر و مشروب هم هستند چگونه است؟

پاسخ:

با سلام و اهدای امید و آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

يكي از شرايط اساسي و حتمي براي ازدواج‌، اصالت و نجابت طرف مقابل است‌; البته روشن است كه منظور از شرافت و اصالت خانوادگي‌، شهرت و ثروت و موقعيت اجتماعي نيست‌، بلكه منظور نجابت‌، پاكي و داشتن خانواده خوب است.
اسلام پاكي و اصالت خانوادگي را نشانگر پرورش فرزندان صالح و شايسته مي‏داند. اميرمؤمنان حضرت علي(ع) مي‏فرمايد:   عليكم في طلب الحوائج بشراف النفوس ذوي الاصول الطيبه فانّها عندهم اقضي وهي لديکم اذكي  ؛   در جست‏وجوي حوايج به افراد با شرافت و صاحب خانواده‏هاي پاك مراجعه كنيد؛ زيرا حوايج در نزد آنان بهتر روا شده وپاكيزه‏تر صورت مي‏گيرد.(1)
     رسول اكرم(ص) نيز فرموده‏اند:   ايّاكم و خضراء الدّمن قيل يا رسول اللّه‏ و ما خضراء الدمن؟ قال المرأة الحسناء في منبت السوء  ؛   از گل‏هاي زيبايي كه در جاهاي متعفن مي‏رويد بپرهيزيد، سؤال شد كه منظور چيست؟ فرمودند: زن زيبايي كه در خانواده‏اي پليدپرورش يافته باشد . (2)
 اصالت طرف مقابل تأثير به سزايي در زندگي فرد دارد و به دلايل زير، عاقلانه نيست كه انسان از اين اصل چشم‌پوشي كند:
1- طرف مقابل‌، از هر نوع خانواده‌اي كه باشد، شاخه و جزئي از آن خانواده است و از ريشه‌هاي همان درخت (خانواده‌)، تغذيه كرده است‌. مسلم است كه بسياري از صفات اخلاقي‌، روحي‌، عقلي و جسمي آن خانواده و فاميل‌، از راه وراثت و تربيت و محيط و عادات‌، به اين فرد منتقل شده است‌. پيامبر اكرم مي‌فرمايند: "در دامن و خانواده شايسته ازدواج كنيد، زيرا عِرْق (نطفه و ژن‌ها) تأثير مي‌گذارد.".(3)

2- انسان‌، به طور حتم‌، با خانواده همسر رابطه‌، خواهد داشت و جدايي از آن ناممكن است‌. بنابراين بايد با آنان يك عمر معاشرت و زندگي كند. بديهي است كه اصالت يا عدم اصالت آن‌ها در زندگي تأثير مي‌كند و گاهي عدم اصالت خانواده همسر، انسان را"زجركش‌"  و از زندگي بيزار مي‌كند.
3- بدنامي يا خوشنامي همسر و خانواده او، تا آخر عمر همراه انسان است و تحمل بدنامي آنان‌، بسيار مشكل است.‌
4- صفات و خصوصيات آنان‌، در فرزندان آينده‌، تأثير دارد; پيامبر اكرم مي‌فرمايند: "بنگريد چه كسي را به همسري بر مي‌گزينيد، زيرا فرزندان‌، شبيه و مانند دايي‌هايشان مي‌شوند."(4).
با توجه به آن چه گفته شد معلوم می شود که این دختر از اصالت خانوادگی برخوردار نیست و طبق قاعده مذکور ازدواج با ایشان مشکلاتی خواهد داشت.     
البته ناگفته نماند، در همه جا و همه موارد استثناهايي وجود دارد و گاهي اتفاق مي‌افتد كه در "منجلاب‌"، "گلي‌" مي‌رويد.آنچه بيان شد، بر مبناي "اغلب‌" و "اكثريت‌" است. بنابراين‌، اگر براي كسي يقين حاصل شد كه اصيل نبودن فرد تأثيري در زندگي‌اش نخواهد داشت‌، مي‌تواند با او ازدواج كند.

1-غرر الحكم ج4ص304                              
2- وسائل الشيعه، ج 20، ص 35          
3- حسن بن فضل طبرسي‌، مكارم الاخلاق‌،  ص 197
4- ابن ابي جمهور احسايي‌،عوالي اللئالي‌، ج 3، ص 301

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت