چند پیشنهاد برای تسهیل ازدواج دانشجویی

پرسش:

براي تسهيل ازدواج دانشجويي چه راهي را پيشنهاد مي‏كنيد؟

پاسخ:

با سلام و ادب

اگر اهل واقع‏نگري به مسائل زندگي باشيد متوجه مي‏شويد، ازدواج دانشجويي ويژگي ندارد. زيرا در هر زمان گرفتاريهاي خاص خود را دارد. بگذريم از اينكه دانشجو يك امتياز هم دارد و آن نگاه مثبت خانواده‏ها به اوست. زيرا دانشجويي را نوعي خروج از بلاتكليفي جوان مي‏دانند. ولي آنچه ما را در زحمت انداخته تشريفات عدم توكل و ترسهاي بيجا و پُزهاي بي‏ثمر است.
از آنجا كه با فضاي دانشجويي آشنا هستيم، صميمانه عرض مي‏كنيم كه دانشجو نبايد به خاطر تغيير محيط از هويت ديني و مكتبي خود جدا شود. زيرا علت بسياري از محروميت‏ها كنارگذاري معيارهاست. دانشجو به خاطر تحت تأثير قرار گرفتن از محيط، ملاك‏ها را فراموش كند. آنچه جريان دارد توجه به زيبايي، برخورداري مالي، مرتبه تحصيلي و... مي‏باشد. در حالي كه هر كس به خاطر ترس از روزي ازدواج نكند دچار سوء ظن به خداست.
پس يكي از بهترين رهنمودها اين است كه :
1 0 به حكم وظيفه به ازدواج اقدام كنيد نه فقط دستور غريزه.
2 0 از بين دوستان صميمي در دانشگاه، به كسي كه رفتار متين و هماهنگ با دين دارد موضوع را در ميان بگذاريد كه از بستگان خودش (مثل خواهر) يا ديگران معرفي كند.
اين موضوع يك خاصيت دارد كه اين واسطه مي‏تواند شرايط شما را درك كند و حامي شما باشد در اين مرتبه اصلاً حياء نكنيد، چون گناه حياء دارد نه اطاعت .
3 0 اگر مورد ديگري را خودتان انتخاب كرديد با دفتر نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه در ميان بگذاريد. زيرا نبايد خواستگاريها به صورت مشخص شايع گردد.
4 0 بسياري از بستگان خود دانشجويان وقتي مي‏بينيد فلاني در دانشگاه قبول شده و فردي مثبت است. حاضرند با شرائط ساده و به صورت عقلاي، دخترشان را به همسري دانشجو درآورند اما پُزهاي بي‏ثمر همين جا آشكار مي‏شود و غرور محروميت مي‏آورد. چرا كه دانشجو در اين وقت مي‏گويد من حالا فلان و بهمان شده‏ام و ديگر دفتر خانه‏دار ياد دپيلم نمي‏گيرم. در حالي كه اينها همه نا آگاهي از اصول همسرداري است همسر خوب در تحصيل دانشگاهي نهفته نيست.
سوگندانه سادگي زندگي كه بسيار شيرين هم هست فراموش شده و در نتيجه محروميت و فساد شيوع پيدا كرده. تجربه نشان داده كه ازدواج با اصول سنتي بسيار موفق‏تر بوده و از صدمات آينده مثل طلاق بركنارتر.
5 0 از تجربه بعضي از دانشجويان متعهد و مؤمن كه اكنون ازدواج كرده‏اند و در بين خودتان هستند استفاده كنيد.
6 0 اين قاعده را هم به ذهن بسياريد كه ازدواج ارتباط جديد است و ارتباط جديد امكانات جديد مي‏آفريند. اين همارن ياري خداست .
7 0 با كم گرفتن واحدهاي درسي مي‏توانيد بعد از ظهرها كاري انجام دهيد و به معيشت زندگي هم كمك كنيد.
8 0 درباره ازدواج موقت، بايد بدانيد كه هر حكمي زمينه‏هايي مي‏خواهد كه در آن ظرف، احكام اجرا مي‏شود. و اين نوع ازدواج هم ثبت مي‏شود و مسئوليت‏هايي دارد.
9 0 چون ازدواج به حكم وظيفه تجلّي تقوي مي‏باشد، مانع‏ها برداشته مي‏شود و مشكلات آسان مي‏شود. در سوره طلاق مي‏خوانيم و مَنْ يتق الله يجعل له فخرجاً هر كس تقوي‏ داشته باشد خدا راهي براي خروج از مشكلاتش مي‏گشايد.
10 0 اين توقع كه در اولين مراحل و موارد موفق شويد را، كنار بگذاريد.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت