تأثير ازدواج در زندگي آينده جوانان چه قدر است؟

پرسش:

تأثير ازدواج در زندگي آيندهء جوانان چه قدر است و علّت گسيختن خانواده ها چيست ؟

پاسخ:

با سلام و ادب

ازدواج از ضروريات زندگي است . بايد آدمي نصيب خود از خوشي ها و لذّات مشروع زندگي را به دست آورد و با صفا و آسايش زندگي كند. خداوند انسان را به گونه اي آفريد كه بدون همسر ناقص است . انسان هرچه از نظر علم و ايمان و فضائل اخلاقي بالا رود, تا همسر اختيار نكند, به كمال مطلوب نمي رسد. جنس مذكر ومؤنث به يكديگر نيازمندند; هم از نظر روحي و هم از نظر جسمي و هر كدام به تنهايي ناقصند. قرآن زن و مرد را لباس هم ديگر مي داند (هنّ لباس لكم و انتم لباس لهن ّ). بعد از ازدواج , شخصيت انسان تبديل به شخصيت اجتماعي مي ودو خود را شديداً مسئول حفظ همسر و آبروي خانواده و تأمين وسائل زندگي و فرزندان مي بيند. به همين دليل , تمام هوش و ابتكار و استعداد خود را به كار مي گيرد.
تأثير ازدواج بر روح و روان انسان بر كسي مخفي نيست . پسر و دختري كه ازدواج مي كنند, داراي وقار و ثبات فكري و روحي و احساس شخصيت مي شوند. قرآن مي فرمايد: .(1)
اثر ديگر ازدواج اين است كه انسان را از خطراتي كه اعتقادات ديني اش را تهديد مي كند, نجات مي دهد و باعث كمال انسان مي شود و نماز و اعمال انسان كامل تر و باارزش تر مي شود. در روايت آمده است : .(2)
در روايت ديگر آمده است : .(3)
گسيختگي برخي از خانواده ها مي تواند به علل مختلفي وابسته باشد:
1 ازدواجي كه بر اساس بينش و عقل نباشد, بلكه بر عشق و دلدادگي و بنا شده است , احتمال لرزش و سقوط آن مي رود, به عنوان مثال پسري شيفتهء دختري مي شود و با او ازدواج مي كند, بدون اين كه موازين عقلي و شرعي ومنطقي را در نظر بگيرند. غالباً جوانان چون با احساسات بيش تري با ازدواج برو به رو مي شوند, از تدبير وآينده نگري كم تري برخوردارند و غالباً بعد از ازدواج دچار اختلافات عديده مي شوند, كه شايد منجر به طلاق گردد.دانشمندان مي گويند: ; يعني علاقهء افراطي موجب بي توجهي به معايب و واقعيات مي شودو جوان بدون توجه به ملاك هاي ارزشي , دست به ازدواج مي زند و توجهي به عيوب و نواقص نمي كنند و بعد ازازدواج , كه عشق فروكش مي كند و شور و التهاب آرام آرام از بين مي رود و چشم ها را باز مي كنند, مي بينند ازدواج به ضرر و زيان هر دو طرف بوده است .
از اين جا نقش پدر و مادر و خويشاوندان در كمك و ارشاد براي ازدواج صحيح ظاهر مي شود, چون آنان باتجربياتي كه دارند, بهتر مي توانند ارزيابي كنند و علاقه و عشق افراطي كه فرزندشان دارد, آنان ندارند و آزادتر وبهتر مي توانند تصميم بگيرند. بنابراين در امر ازدواج غير از تدبر و انديشه , توجه به نصايح پدر و مادر لازماست .
2 ازدواج هاي تحميلي نيز ممكن است باعث گسيختي شود. لازم است دختر و پسر يكديگر را پسند كنند و باوضعيت يك ديگر آشنا باشند. پسر و دختر قبل از ازدواج بايد يكديگر را ببينند و با شكل و شمايل هم ديگر آشناشوند و اگر هم ديگر را پسند كردند, ازدواج كنند.
در بسياري از موارد ديده شده است كه پدر يا مادر, به فرزندشان اصرار و اجبار مي كنند بايد با فلاني ازدواج بكني . اصرارهاي بي جا باعث از هم گسيختگي خواهد شد.
2 يكي ديگر از علل جدايي مي تواند ناهمگوني بين زن و شوهر باشد. ناهمگوني از نظر سن ّ, منطقهء اقليمي وآب و هوايي , ثروت و فقر خانوادگي , ميزان تحصيلات , فرهنگ و رسوم , سرد و گرم مزاجي مي تواند باعث اختلاف وكشمكش بين زن و شوهر و كم كم منجرّ به از هم گسيختگي خانواده شود.
3 بسياري از جدايي ها و طلاق ها به جهت توجه و عشق مرد به زن يا دختر ديگري يا توجه و عشق زن به مردديگري است . مردها كه از خانه بيرون مي روند و با زنان مخصوصاً در محيط كار انس مي گيرند يا احياناً زناني كه شاغل هستند, دچار اين آفت مي شوند.
4 تقويت روحيه زن سالاري و اين كه زن مي خواهد تمام امور, زير نظر او باشد و خود مختاري داشته باشد ودستور و فرمان دهد و همين طور مرد سالاري و ديكتاتوري او عامل درگيري و اختلاف خانوادگي مي شود.
5 مسئله خانمانسوز اعتياد و انواع فساد و فحشاها در تزلزل خانواده بسيار مؤثر است .
البته در بيش تر اين موارد مي توان با تحمل و سختي زندگي را ادامه داد. در روايت آمده است : (4)
بعضي از كمبودها در خانه بين زن و شوهر بايد با تحمل و بردباري و ناديده گرفتن بعضي ناهنجاري سپري شود,تا كانون خانواده گرم بماند. پيامبر6فرمود: .(5)
(پـاورقي 1.روم (30 آيهء 21
(پـاورقي 2.مكارم الاخلاق , ص 99
(پـاورقي 3.حرعاملي , وسائل الشيعه , ج 14 ص 6
(پـاورقي 4.مجيد رشيد پور, تعادل و استحكام خانواده , ص 81 به نقل از نهج البلاغه .
(پـاورقي 5.همان , به نقل از سفينة البحار, باب مداراة الناس .

واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت