از مشکل کم موئی رنج می برم!

پرسش:

با سلام
 من در واقع سئوال دینی نداشتم. ولی مشکلی دارم که من را از فکر کردن به مسائل دینی ان طور که با ید و شاید باز می دارد و همه روز من را به این مشکل اختصاص دارد. از شما خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید. من دختری 22 ساله هستم که از مشکل کم موئی شدیداً رنج می برم. بارها عاجزانه از درگاه خدا خواستم که این مشکل مرا حل کند بارها تا نیمه های شب گریه کردم و به همه انبیا متصل شدم تا ریزش موی من متوقف شود. هر جا دعایی برای رفع حاجت دیدم خواندم تا شاید خدا دعای روز و شب مرا که ذهنم را مشغول کرده براورده کند اما دریغ از یکبار جواب من راههای پزشکی را هم امتحان کردم ولی بی فایده بود حتی از شامپوهایی که قیمتشان از تعداد موهای سرم بیشتر است استفاده کردم ولی دردی از من دوا نشد و این ریزش مو هر روز شدید تر می شود نی ترسم از روزی که به جلوی اینه بروم و حتی یک تار مو هم روی سرم نباشد بارها از خدا خواستم تا مشکلم را حل کند و قول دادم که در عوض آن دل مومنی را شاد کنم صلوات و پول نظر کردم اما بی فایده بود شبها به خاطر مشکلم گریه می کنم و به همین دلیل حتی خواستگارانم را رد می کنم چون میتر سم وقتی ان ها کم موئی مرا ببینند پشیمان شوند و ابرو یم جلوی همه برود التماستان می کنم شما که به خدا نزدیکترید در این ماه مبارک از خدا بخواهید که مشکل من حل شود خدانگهدار

 پاسخ:

خواهر گرامی؛ با سلام و آرزوی توفیقات الهی برای شما در این ماه عزیز و مبارک.

خداوند عوامل معنوی نظیر دعا و تلاوت قرآن، بخشش و نیکوکاری را همانند عوامل مادی در دگرگونی نظام تکوین و تشریع و سرنوشت انسان مؤثر قرار داد، ولی برای تأثیرگذاری هر یک از علل مادی و معنوی، راه‌های معیّن و شرایط مشخصی قرار داده است. برای آن که انسان به نتیجة مطلوب و هدف مورد نظرش برسد، باید از راه معیّن حرکت کند و اوضاع را آماده نماید. بنابر این برای پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها و عوارض جسمی و پوستی و از جمله ریش مو باید دعا در کنار طی کردن راه علمی و استفاده از عوامل مادی قرار گیرد تا تأثیر داشته باشد.

از این رو در عین آن که دعا می‌کنید (به خصوص هنگام سحر و نماز حاجت، به ویژه نماز حاجت حضرت فاطمه سلام الله علیها که در مفاتیح الجنان کیفیت خواندن آن ذکر شده) لازم است چند کار را نیز پیگیری کنید:
1ـ شناخت منشأ پدیده یعنی عامل یا عواملی که علت ریزش موی سر شده چیست، شناسایی کنید تا اگر راهی برای پیشگیری یا جلوگیری هست، اقدام شود.
به طور کلی ریزش مو یا طاس شدن که بیشتر (چهل در صد) در مردان وجود دارد و حدود ده در صد زنان دچار آن می‌شوند، عللی دارد. علت اصلی آن وراثت است، ولی عوامل دیگر ممکن است بیش یا کم مؤثر باشند، از جمله بیماری‌هایی مانند تیفوئید، سرخک، مخملک، امراض ریوی، استعمال داروهای مخدر، برخی بیماری‌های عفونی، کمبود بعضی ویتامین‌ها، اختلالات غدد داخلی، عمل جراحی و بیهوشی طولانی، شوک‌های عصبی، خوردن چربی زیاد، استرس و عصبانیت، نارسایی کبد و دستگاه گوارش، شستن سر با صابون‌های اسانس و عطردار، به کاربردن مواد رنگ کننده یا بی‌رنگ کنندة مو، به کارگیری زیاد شسوار، پيچیدن و فرفری کردن مو، مش کردن و بیگودی، که سبب ضعیف شدن پیاز و ریزش موی می‌گردد.
2ـ جهت جلوگیری از ریزش برخی موها اقدامات زیر مؤثر است:
چرب کردن و ماساژ مو با روغن مغز حرام گاو، روغن کوسه‌ماهی و لاک‌پشت و ماهی فلتان، همچنین روغن زیتون خالص و روغن بادام شیرین.
نیز ماساژ مو با روغن کرچک به وسیلة پارچة پشمی یا پنبه‌ای در برخی موها مؤثر است.(1)
3ـ جهت تکمیل درمان به پزشک متخصص مو مراجعه شود، یا پس از هماهنگی تلفنی با شمارة 7221172 ـ 0251 در قم به حاج آقا آل‌اسحاق متخصص طب ابو علی سینا و داروهای گیاهی مراجعه شود.
نشانی: قم ـ خیابان آذر، زاویه، بعد از دبیرستان دخترانه شرافت، منزل حاج آقا آل‌اسحاق.

ما نیز دعا می‌کنیم که این بیماری از شما رفع گردد و هم نگرانی و اضطراب زیاد که دارید، بر طرف شود. آرامش و رفع دغدغه و ناراحتی را برایتان آرزومندیم.
به نظر ما مهم‌تر از بیماری که اشاره کردید، نگرانی و اضطراب و حساسیت بیش از اندازه‌تان است، که حتی خواستگاران مناسب را جواب رد می‌دهید، در حالی که شاید هیچ‌گاه چنین فرصت‌هایی تکرار نشود و یا سن‌تان به حدی برسد که حی اگر مشکل مو حل شود، دیگر طراوت و جوانی و نشاط را برای ازدواج نداشته باشید؛ بنابر این خواستگارهای خوب را رد نکنید، بلکه با هم صحبت کنید. پس از بیان همه حرف‌ها و شرایط خود اگر همدیگر را پذیرفتید، در پایان وضع موهای خود را بگویید. با توجه به این که امروزه موهای مصنوعی متنوعی وجود دارد، می‌توان تا حدودی آن نقص را جبران کرد. حتی گاهی پس از ریزش کامل موها، دوباره موها به طور کامل رویش می‌کند.
پی‌نوشت‌ها:
1ـ جهت آگاهی بیشتر به کتاب «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 15، بهداشت بدن، اثر مرحوم پاک‌نژاد رجوع شود.

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

خدایی خودت بگو حاج آقا چیکار کنه اگه دست چربی داشت سر خودش می کشید....پول داری مو بکار...نداری بی خیال شو مگه این همه کچل چیکار می کنند .... کچلها جم شوید برویم پیش خدا..یا به ما مو بده یا کنه ما رو دوا..

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت