ثواب اعمال نیت ما را خراب نمی کند؟


پرسش:
در بعضی از روایات واحادیث برای انجام دادن یک عمل درست و مورد بسند در دین اسلام از پاداشهای مادی سخن به میان می اید مثلا در توضیح دعای معراج داریم که خواندن این دعا انسان را از سردرد و...مصون میدارد با توجه به اینکه هدف اصلی انسان در به جا اوردن چنین واجباتی رسیدن به رضای الهی است آیا چنین توصیه هایی (اوردن باداش های مادی در بجا آوردن واجبات یا مستحبات)از روح این عمل نمی کاهد وایا سبب نمی شود که شخص فقط برای اهداف مادی به سراغ چنین اعمالی برود؟متشکرم

 

پاسخ:
با سلام و ادب

در ابتدا لازم است بدانیم که اعمال خیر به طور عام و خواندن دعاها به طور خاص، دارای آثارو نتایجی است که با صرف نظر از نوع نیت ( مادی یا معنوی) اثر خود را بر روح و روان انسان بر جای می گذارد . اما اگر انسان نیت های عالی تر در آنها داشته باشند ، هرچه قدر نیت بلند تر باشد ، آثار و فواید معنوی و روحی آن نیز عالی تر است . اما باید در هر دو جهت توجه داشت که این اعمال بر اساس آنچه خداوند فرمان داده یا در روایات آمده ، انجام گیرد و به انگیزه های ریا یا شهرت و مقام و... آلوده نباشد ؛ بنابراین انجام اعمال خیر با انگیزه های ثواب و پاداش مادی نیز آثار نیک خود بر روان انسان بر جای می گذارد ؛ به همین خاطر می بینیم که در آیات قرآن نیز خداوند به ذکر نعمت های بهشتی مادی ومعنوی اشاره کرده است تا هر کسی بر اساس توان و لیاقت و نیت خود به سوی آن اعمال روی آورده و از فواید و آثار آن بهره مند گردد. در آیات قرآن صراحتا ازتجارت خدا با انسان سخن گفته شده که خداوند در مقابل خریداری جانها و مالها شان  به آنها نعمت های بهشتي می دهد .
همچنين بايد به اين نكته هم توجه داشت كه همه انسانها در راه يابي به كمال ودرك لذت هاي معنوي در يك سطح نيستند وهر كس به اندازه معرفتش براي آينده برنامه ريزي مي كند ونعمتهاي بهشتي را آرزودارد . درقرآن وروايات هم به نعمتهاي مادي اشاره كرده وهم به نعمتهاي معنوي تا مشوقي باشد براي كمال جويان وهر كس در هردرجه از ايمان كه هست بداند خواسته هايش  در عمل به دستورهاي دين است وبا انجام دادن عمل صالح به آن مي رسد. بديهي است هركس معرفت و ايمانش بيشتر باشد خواسته هاي عالي تري داشته وبه موازات تعالي روحي بيشتر رويكرد زيادتري به معنويات داشته ودر نتيجه از لذت هاي معنوي بشتر لذت مي برد وخواهان آنست.
بنا بر اين خواصي كه در برخي از روايات براي پاره اي از آيات و روايات ذكر شده وفوايد مادي واثر وضعي براي آنها بيان شده به اين معنا نيست كه فايده آنها منحصر در آن است بلكه به اين معنا است كه  اينها علاوه بر تاثير معنوي كه در روح و جان انسان ، مشكلات ظاهري ومادي او رانيز حل مي كند . پس هركس به ميزان نيازو شناخت خود از آنها بهره مند خواهدشد .
براي مثال ، نعمت ها ومواهب مادي وغذاهاي گوناگو ني كه خدا آفريده وخواص و فوائد مختلف در آن قرار داده كه افراد معمولي از آن براي خوردن و لذت بردن استفاده مي كنند ، اما يك متخصص داروساز مي تواند از ويتامينهاي نهفته در آن داروهاي متعدد بسازد و درد هايي رادرمان كند. آيات قرآن و دعا ها و زيارات نيز تاثيرات مادي و معنوي بسيار دارد كه به تناسب شرائط و نيازها وافراد از آن استفاده مي شود .
بنا بر اين آثار مادي برخي واجبات و مستحبات نه تنها تضادي با هدف اوليه خداوند ندارد ، بلكه كامل كننده آن نيز هست .  
موفق باشبد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت