تعارض بین آیات و روایات در زمینه وجوب تبلیغ اسلام، چگونه حل می شود؟

پرسش:

وجوب تبليغ احكام و ارشاد جاهل از مسلّمات فقه شيعه است، به دليل آيات و روايات، از جمله آية "نفر" خصوصاً بر عالمان واقعي (كه امامان معصوم باشند) نيز به دليل آية "فاسئلوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون" و حديث "هلاّ تَعلَّمتَ" اما چطور وظيفه ندارند كه به همة سؤالات پاسخ دهند؟ ويا اين حديث: "هذا عطاؤنا فامنن أو أمسك بغير حساب"؟ تعارض اين گونه آيات و روايات را چگونه حل مي‌كنيد؟

پاسخ:

با سلام و ادب

بين دو دسته آيات و روايات، يعني آياتي كه بر وجوب تحصيل علم و پرسش از آگاهان تأكيد و بين آيات و رواياتي كه پاسخ‌گويي به سؤالات يا عدم آن را به آگاهان سپرده و بر آنان پاسخ‌گويي را در همه جا و براي همه مخاطبان لازم و واجب نكرده،‌ تعارض وجود ندارد؛ زيرا اگر در آيه اوّل به صراحت و در آية دوم به ملازمه، بر افراد مسلمان تحصيل را واجب كرده، به اين معنا نيست كه امامان يا علما وظيفه داشته باشند در خانة تك تك افراد بروند و به آنان علم بياموزند. نيز وظيفه ندارند تمام علوم را به همة افراد مسلمان ياد بدهند و يا به هر سؤالي پاسخ دهند زيرا شرايط و علاقمندي، هوش و استعداد و ظرفيت افراد متفاوت است. امامان و شخصيت‌هاي علمي ديني (كه بسان طبيبان جان انسان‌ها بايد داروي مناسب معنوي و شفابخش براي درمان دردهاي جهل و بيماري اخلاقي در اختيارشان قرار دهند) با توجه به مصالح و رعايت شرايط، حقايق را بيان مي‌كنند.
در يكي از احاديث نهج البلاغه (كلمات قصار) آمده است كه حضرت علي(ع) خطاب به كميل بن زياد مي‌فرمايد:
در سينه‌ام علم فراواني وجود دارد كه اي كاش براي آن حاملان وجود مي‌داشت، اما با گروهي برخورد دارم كه براي بيان اسرار (اسرار عالم حقيقت و معنا و ملكوت) به آنها ايمن نيستم.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت