دستور خداوند به پيامبر(ص) بعد از تعيين قبلة جديد چه بود؟

پرسش: 

دستور خداوند به پيامبر(ص) بعد از تعيين قبلة جديد چه بود؟ (با توجه به آية 149 سورة بقره)

پاسخ:

با سلام خدمت شما

در ابتداي بعثت مسلمانان رو به بيت المقدس نماز مي خواندند. بيت المقدس مسجدي بود که حضرت داود به امر خدا بنيان گذارد و حضرت سليمان آن را تکميل کرد و به اتمام رساند.اين مسجد که به امر خدا و به وسيله دو پيامبر بزرگ خدا ساخته شده ، مقدس بوده و هست . خداوند نسبت به آن عنايت ويژه داشته و دارد. رسول خدا بعد از بعثت رو به مسجد الاقصي(بيت المقدس) نماز مي خواند . معراج پيامبر هم از مسجدالحرام به مسجد الاقصي و بيت المقدس بود .

 مرحله بعدي يعني معراج به آسمان ها هم  از آن جا شروع گرديد. اين که مسلمانان رو به بيت المقدس نماز مي خواندند ، بهانه اي به دست يهود مي داد تا بر مسلمانان خرده بگيرند که دين شما اصل و مايه اي ندارد و شما به سوي قبله ما نماز مي خوانيد و...؛ از طرف ديگر پيامبر علاقه مند بود که  کعبه قبله باشد زيرا  اولين خانه اي بود که براي عبوديت ساخته شده بود. بنيان گذار آن ابراهيم خليل و پدر پيامبران و پدر توحيد بود . تا در مکه بودند به گونه اي به سوي بيت المقدس مي ايستادند که در عين حال به سوي کعبه هم باشند ولي با هجرت به مدينه ديگر اين ممکن نبود . خداوند براي اجابت تقاضاي رسولش و براي ناکام گذاردن يهود در توطئه عليه مسلمانان ، با فرستادن اين آيات دستور تغيير قبله از بيت المقدس به سوي کعبه را صادر کرد  . به حضرت رسول و ديگر مسلمانان دستور داد از اين به بعد هر جا که بوديد به هنگام نماز به سوي کعبه رو کنيد و کعبه را قبله قرار دهيد.

بنابراين بعد از تعيين قبله ، نماز خواندن به سوي آن و کارهاي ديگري که در کتاب هاي فقهي آمده ، مانند قرار دادن ميت و ذبح حيوان به سمت قبله  تشريع شد.

دشمنان تاکتيک هاي تبليغي مختلفي پيش مي گيرند که هر کدام از اين تاکتيک ها روش برخورد ويژه اي مي طلبد . يهود در باب قبله  ، مسلمانان را به نداشتن قبله مستقل تضعيف روحيه مي کردند و اين موضوع را دليل بي ريشگي و بي مايگي اسلام مي شمردند. پيامبر با توسل به خدا، خواست براي مسلمانان قبله مستقل قرار دهد تا سوژه تبليغي يهود خنثي گردد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت