چرا خدا از طریق وحی با تمامی بندگانش سخن نمی گوید؟

سوال:

چرا خدا از طریق وحی با تمامی بندگانش سخن نمی گوید تا بندگانش یعنی آن تعداد از بندگانش که مسلمان نیستند یا کافر هستند به او ایمان آورند؟
پاسخ:

با سلام
با توجه به چند نكته، پاسخ اين پرسش روشن مى‏شود:
    1. خداوند متعال، نظام هستى را براساس يك سلسله علّت‏ها و اسباب پى‏ريخته است كه بدون آنها، نوعى هرج و مرج، بى‏نظمى، فساد و تداخل امور در يكديگر، لازم مى‏آمد. اینها سنت های الهی است که قابل تغییر نیست.
    2. عنايت و فياضيت خداوند سبحان، نسبت به همه ممكنات مساوى است؛ چرا كه او هيچ بخلى در افاضه ندارد. اما همه ممكنات به يك حد و اندازه، از اين عنايت بهره‏مند نمى‏شوند؛ بلكه براساس نظام علّى در عالم هستى، هر موجودى - با توجه به قابليت خود - از اين عنايت بهره مند مى‏شود؛ نه بيشتر و نه كمتر.
    3. حضرت حق، براى رفع نيازمندى‏هاى روحى و جسمى، مجارى گوناگونى را مقرر فرموده است تا در پرتو آنها، اين نيازها برطرف گردد. اين موضوع نيز كه ريشه در نظام علّى جهان هستى دارد، نسبت به اصلى‏ترين و اصيل‏ترين نياز آدمى؛ يعنى، «وحى» جارى و سارى است.
با دقّت در اين سه نكته مهم و ظريف، مشخص مى‏گردد كه خداوند متعال، براساس نظام علّى و براى برطرف ساختن اساسى‏ترين نياز آدمى، به انسان‏ها عنايت فرموده و آموزه‏هايى را در قالب وحى به آنان ارزانى داشته است. اما از آن جا كه اين وحى، پديده‏اى فراطبيعى و نوعى ويژه از معرفت است؛ تنها به گروهى خاص از انسان‏ها القا گشته است. آنان دارای قابلیت هایی هستند كه به عنوان عصاره و الگوى وحى، توان و صلاحيت درك و دريافت اين نوع پيام‏گيرى از جهان غيب را دارند. اما آيا اين بدان معنا است كه افراد ديگر، استعداد بهره‏مندى را به اين شكل نداشته‏اند؟! خير؛ بلكه مقصود آن است كه براساس نظام علّى، بايد موجود ممكن، در حدّى خود را قرار دهد و به مقدارى اين استعداد را شكوفا و به فعليت برساند كه بتواند اين نوع معرفت را دريابد. پيامبران الهى با سلوك عملى كه داشته‏اند، خود را به اين سطح رسانده، قابليت دريافت وحى را پيدا كرده‏اند.
در واقع فیض هدالیت از طرف خداوند تمام و کامل است ، اما انسان ها با توجه به مراتبی که دارند ، این فیض را دریافت می کنند. برخی مانند پیامبران که به بالاترین حد کمال دست یافته اند ، بدون واسطه دریافت می کنند و برخی دیگر به واسطه پیامبران دریافت می کنند.
در این میان برخی از آن هدایت بهره مند شده و هدایت می یابند و برخی دیگر راه ناسپاسی پیشه کرده و خود را از هدایت الهی محروم می کنند.
در واقع  وحى نوعى معرفت ويژه است و از سنخ معرفت حسى - تجربى، عقلى - فلسفى و الهام درونى - مكاشفه نيست؛ بر اساس مكانيزم علّى عالم هستى، تنها افرادى به آن دست مى‏يازند كه استعداد خود را در اين باب شكوفا ساخته، قابليت‏هاى خود را به فعليت رسانده‏اند. و پيامبران الهى چنين بودند و هر كسى به هر مقدارى كه اين استعداد را به فعليت برساند، در حد خود از اين آموزه‏ها بهره‏مند خواهد شد.
در عین حال خداوند با انسان ها از طریق فطرت وجود و عقل آنها با آنها سخن گفته است . فطرت کمال جویی و حس پرستش و ستایش و فطرت خداجویی سخن خدا با انسان است و اگر انسان درون خویش را پاک سازد ، به راحتی می تواند صدای خداوند را در آن بشنود و خداوند فرموده است: و فی انفسکم افلا تبصرون» و در درون تان است ، پس آیا نمی بینید.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت