چرا قرآن روابط زن و مرد را محدود كرده است؟

پرسش:
 چرا قرآن روابط بين زن و مرد را محدود و محصور كرده است؟ با توجه به اين گفته كه «الانسان حريص على ما منع» آيا اين ممنوعيت باعث رويكرد زن و مرد به هم نيست؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
 خداوند متعال در آيه 5 سوره مائده مى فرمايد: ( ... و لا مُتَّخِذِى اَخدان ... ؛ دوست پنهانى و نامشروع نگيرند ... .) «اخدان» جمع «خدن» در اصل به معناى دوست و رفيق است؛ ولى معمولا به افرادى گفته مى شود كه با جنس مخالف خود، ارتباط پنهانى و نامشروع برقرار مى سازند و «خدن» در قرآن كريم هم بر مرد و هم بر زن اطلاق شده است.
اين آيه انسان ها از رابطه پنهانى با جنس مخالف به طور غير شرعى منع مى كند، و كلمه «لا متخذى» يعنى مردان نبايد دوست پنهانى و نامشروع از بين زنان بگيرند. در سوره نساء آيه 25، نيز به همين مطلب اشاره دارد.[1] قرآن كريم برخى علت هاى محدويت و وضع چنين قوانينى را در ادامه آيات بعدى بيان كرده، مى فرمايد: (يُريدُ اللّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُم ويَهدِيَكُم سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبلِكُم ويَتوبَ عَلَيكُم واللّهُ عَليمٌ حَكيم واللّهُ يُريدُ اَن يَتوبَ عَلَيكُم و يُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعونَ الشَّهَواتِ اَن تَميلوا مَيلاً عَظيماً يُريدُ اللّهُ اَن يُخَفِّفَ عَنكُم و خُلِقَ الاِنسانُ ضَعيفاً؛[2]خداوند مى خواهد [با اين دستورها راه هاى خوشبختى و سعادت را] براى شما آشكار سازد، و به سنت هاى [صحيح]پيشينيان رهبرى كند و شما را از گناه پاك سازد و خداوند داناى حكيم است و خدا مى خواهد تا بر شما ببخشد [و از آلودگى پاك نمايد]ولى آنان كه پيرو شهواتند، مى خواهند شما به كلى منحرف شويد، خدا مى خواهد [با دستورهاى مربوط به ازدواج با كنيزان و مانند آن]كار را بر شما سبك كند و انسان، ضعيف آفريده شده [و در برابر توفان غرائز و شهوات نيازمند به پاسخ گويى مثبت و مشروع است.])
محدود كردن روابط زن و مرد به روابط مشروع و قانونى، براى حفظ نظام خانواده و پاكى جامعه از آلودگى هاى اخلاقى است. درست است كه انسان را از هر چه منع كنند به آن حريص مى شود، اين حرص فايده ديگر دارد و آن، ايجاد محبت شديد به همسر است. اين ممنوعيت موجب مى شود تا آدمى مهار هواى نفس را كنترل كند و با مبارزه با نفس در راه تكامل گام بردارد.
وانگهى هر ممنوعيتى، حرص آفرين نيست و به فرض كه باشد به صرف اين كه «آدمى از هر چه منع مى شود، بدان حريص تر مى شود» ، نمى توان تمام قوانين و مقرارت را لغو كرد همه ما از نوشيدن سم، خوردن غذاهاى فاسد، خودكشى و ... منع شده ايم ، آيا چون از اين امور منع شده ايم ، بدان حريص تر مى شويم و چون بدان حريص تر مى شويم، بايد سم بنوشيم و غذاى فاسد بخوريم و ... ؟! روشن است كه هيچ عقل سالم و فرهيخته اى چنين اجازه اى نمى دهد.

[1]. مفردات الفاظ القرآن الكريم، راغب اصفهانى، ص 144 ـ 145؛ تفسير نمونه، ج 3، ص 349 و ج 4، ص 281.
[2]. نساء/26 ـ 28.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت