چه کسانی در امتحان الهی قبول می شوند؟

پرسش:

با توجه به آيه 155 سوره بقره امتحهانات الهي براي چه انجام مي شود و چه کساني در آن قبول مي شوند؟

پاسخ:

امتحان خدا عمومي است و همه را در بر مي گيرد و همه اتفاق هايي هم که مي افتد ، امتحان است. امتحان سنت عمومي خدا است.
خداوند انسان را براي خدا گونه شدن آفريده و اين مقام را بايد کسب کند .اين مقام به رايگان به کسي عطا نمي شود . انسان ها قوه رسيدن به اين مقام را دارند ولي بايد اين استعداد را شکوفا کنند و استعداد ها در ابتلا ها و سختي ها ظاهر شده و شکوفا مي گردد.
خدا مي خواهد انسان ها را بسازد و امتحان ها و گرفتاري ها را پيش مي آورد تا انسان هاي با اراده در کوره امتحان و ابتلا ساخته شوند و خالص گردند مانند آهنگري که مي خواهد از آهن سرد و بي شکل ابزاري مفيد و کارآ بسازد، پس آن را در کوره داغ کرده و با پتک و سندان مي کوبد. آن قدر  داغ کردن و کوبيدن را ادامه مي دهد تا آهن آبديده شود و شکل بگيرد و ضايعات بي قابليت سوخته و جدا شوند و به کناري ريخته گردند .

در ايه 140 -142 آل عمران فلسفه آزمايش به تمامي ذکر شده است :
!- ليعلم الذين آمنوا
2- يتخذ منکم شهداء
3-ليمحص الله الذين آمنوا
4- يمحق الکافرين

خداوند به همه چيز ،چه پنهان و چه آشکار علم دارد و در اين جا منظور از علم خدا، آشکار کردن و معلوم گردانيدن و ايجاد کردن است . ايجاد و آشکار کردن ايمان دروني آدميان با پيش آوردن امتحانات است. به بيان سعدي :

تا مرد سخن نگفته باشد    عيب و هنرش نهفته باشد
و
خوش بود گر محک تجربه آيد به ميان        تا سيه روي شود هر که در او غش باشد

دوم جهت براي امتحان و ابتلا اين است که خداوند انسان هاي برگزيده را براي اتمام حجت در قيامت معلوم کرده و بر گزيند .خداوند به انسان ها قابليت رسيدن به درجات بالاي ايمان را داده و خود پشتيبان و نگهدار کساني است که از حضرتش ياري و حمايت بطلبند. در اين ميان در هر عصر و نسل انسان هاي دنيا طلب و... سعي در غير ممکن جلوه دادن حق طلبي و حق خواهي و حق گرايي دارند تا گمراهي خود را توجيه کنند .خداوند هميشه امتحان و ابتلا هاي سخت به خصوص براي حق جويان پيش مي آورد تا آنان با موفقيت از اين امتحان ها بيرون آيند و حجت خدا بر گمراهان شوند و ممکن بودن حق جويي و حق پويي را ثابت کنند.در روايتي آمده:

در روز قيامت زن زيبايي را که به خاطر زيبايي و جمال خود به فساد کشيده شده ، مي آورند. او مي گويد : خدايا مرا زيبا آفريدي ، از اين رو به اين گرفتاري دچار شدم . پس مريم را مي آورند و مي پرسند: تو زيباتر بودي يا مريم؟ما او را جمال و زيبايي داديم ولي به گناه آلوده نشد و براي حجت عليه مردان جوان زيباروي فاسد ، حضرت يوسف را مي آورند(1)

خالص کردن مؤمنان سومين جهت براي امتحان است.مؤمنان در سرد و گرم  و بالا و پايين  روزگار گرفتار مي شوند تا با ايمان آوردن و توبه هاي مداوم و رو آوردن هاي پي در پي به درگاه خدا ،خالص شوند و خداگونه گردند.

 چهارمين جهت امتحان، برآوردن کامل لباس ايمان از تن کساني است که صلاحيت ندارند. بي ايمانان بسيار ادعاي ايمان و اخلاص و فداکاري دارند . خداوند با پيش آوردن امتحانات و ابتلاءات کفر، دروني آنان را آشکار مي کند و لباس ظاهري ايمان را از تن آنان بر مي کند.

آري خدا انسان را به دنيا آورده تا با اختيار خود راه بندگي بپويد و خدا را بر گزيند . به سوي لقاي جمال جميل حق رهسپار شود . براي بالا بردن مؤمنان واقعي و باز داشتن مدعيان ايمان ابتلاءات را پيش مي آورد.  تنها مؤمنان واقعي در  امتحان قبول مي شوند.

1-تاريخ انبيا ، رسولي محلاتي،ج2،ص295 به نقل از روضه کافي.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت