فلسفه تعدد زوجات چيست؟

پرسش:
فلسفه تعدد زوجات چيست؟ايا اين مسئله باعث بروز اختلافات بين زنان نمي شود؟چرا زن نمي تواند چند شوهر داشته باشد؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
اسلام تعدد زوجات را بدون قيد و شرط و نامحدود قبول ندارد. با بررسى وضع محيطهاى مختلف قبل از اسلام به اين نتيجه مى‏رسيم كه تعدد زوجات به طور نامحدود، امر عادى بوده و قبل از اسلام جريان داشته؛ تعدد زوجات از ابتكارات اسلام نيست، بلكه دين آن را در چارچوب ضرورت‏هاى زندگى انسان محدود ساخته و براى آن قيد و شرايط سنگين قرار داده است.
قوانين اسلام براساس نيازهاى واقعى بشراست، نه احساسات، زيرا ممكن است هر زنى از آمدن رقيب (در زندگى ناراحت بشود، ولى وقتى مصلحت تمام جامعه در نظر گرفته شود و احساسات را به كنار بگذاريم، فلسفه تعدد زوجات روشن مى‏شود. هيچ كس نمى‏تواند انكار كند كه مردان در حوادث گوناگون زندگى، بيش از زنان در خطر مرگ قرار دارند و در جنگ‏ها و حوادث ديگر، قربانيان اصلى را آن‏ها تشكيل مى‏دهند.
نيز نمى‏توان انكار كرد كه بقاى غريزه جنسى مردان از زنان طولانى‏تر است، زيرا زنان در سن معينى، آمادگى جنسى خود را از دست مى‏دهند، در حالى كه در مردان چنين نيست.
هم چنين زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتى از دوران حاملگى، عملاً ممنوعيت آميزش دارند، در حالى كه در مردان اين ممنوعيت وجود ندارد.
از همه گذشته زنانى هستند كه به علل گوناگونى همسران خود را از دست مى‏دهند و اگر تعدد زوجات نباشد، آن‏ها بايد براى هميشه بدون همسر باقى بمانند.
با درنظر گرفتن اين واقعيت‏ها در اين گونه موارد (كه تعادل ميان مرد و زن به هم مى‏خورد) ناچاريم يكى از سه راه ذيل را انتخاب كنيم.
أ) مردان تنها به يك همسر در همه موارد قناعت كنند و زنان بيوه تا پايان عمر بدون همسر باقى بمانند و تمام نيازهاى فطرى و خواسته‏هاى درونى و احساسى خود را سركوب كنند.
ب) مردان فقط داراى يك همسر قانونى باشند، ولى روابط آزاد و نامشروع جنسى را با زنانى كه بى شوهر مانده‏اند، به شكل معشوقه برقرار سازند.
ج) كسانى كه قدرت دارند بيش از يك همسر را اداره كنند و از نظر جسمى و مالى و اخلاقى مشكلى براى آن‏ها ايجاد نمى‏شود، نيز قدرت بر اجراى كامل عدالت ميان همسران و فرزندان دارند، به آن‏ها اجازه داده شود كه بيش از يك همسر انتخاب كنند.
حال اگر بخواهيم راه اول را انتخاب كنيم، بايد گذشته از مشكلات اجتماعى كه به وجود مى‏آيد، با فطرت و غرائز و نيازهاى روحى و جسمى بشر به مبارزه برخيزيم. هم چنين عواطف و احساسات اين گونه زنان را ناديده بگيريم اما اين مبارزه‏اى است كه پيروزى در آن نيست. به فرض كه اين طرح عملى بشود، جنبه‏هاى غير انسانى آن بر هيچ كس پوشيده نيست.
تعدد همسر را در موارد ضرورت نبايد تنها از دريچه چشم همسر اول مورد بررسى قرار داد، بلكه از دريچه چشم همسر دوم و مصالح و مقتضيات اجتماعى بايد مورد مطالعه قرار داد. آن‏ها كه مشكلات همسر اول را در صورت تعدد زوجات عنوان مى‏كنند، كسانى هستند كه يك مسئله سه زاويه‏اى را تنها از يك زاويه نگاه مى‏كنند، زيرا تعدد همسر هم از زاويه ديد مرد و هم از زاويه ديدهمسر اول، نيز از زاويه ديد همسر دوم بايد مطالعه شود، آن گاه با توجه به مصلحت مجموع در اين باره قضاوت كنيم.
اگر راه دوم را انتخاب كنيم، بايد فحشا را به رسميت بشناسيم. تازه زنانى كه به عنوان معشوقه مورد بهره بردارى جنسى قرار مى‏گيرند، نه تأمين دارند و نه آينده‏اى. چنان كه شخصيت آن‏ها پايمال شده است. اين‏ها امورى نيست كه انسان آگاه آن را تجويز كند.
بنابراين تنها راه سوم مى‏ماند كه هم به خواسته‏هاى فطرى و نيازهاى غريزى زنان پاسخ مثبت داد و هم از عواقب شوم فحشا و نابسامانى زندگى اين دسته از زنان بركنار ماند و جامعه را از گرداب گناه بيرون برد.
در پايان چند نكته را ذكر مى‏كنيم:
1 - جواز تعدد زوجات با اين كه در بعضى موارد يك ضرورت اجتماعى است و از احكام مسلم اسلام محسوب مى‏شود، اما شرايط آن با گذشته تفاوت بسيار كرده است، زيرا زندگى درگذشته، يك شكل ساده داشت و رعايت عدالت بين زنان آسان بود و از عهده غالب افراد برمى‏آمد، ولى در زمان ما بايد كسانى كه مى‏خواهند از اين قانون استفاده كنند، مراقب عدالت همه جانبه باشند. اگر قدرت بر اين كار دارند، چنين اقدامى بنمايند. اساساً اقدام به اين كار از روى هوى و هوس نبايد باشد.
2 - تمايل پاره‏اى از مردان را به تعدد همسر نمى‏توان انكار كرد. اين تمايل اگر جنبه هوس داشته باشد، مورد تأييد نيست، اما گاه عقيم بودن زن و علاقه شديد مرد به داشتن فرزند، اين تمايل را منطقى مى‏كند، يا گاهى بر اثر تمايلات شديد جنسى و عدم توانايى همسر اول براى برآوردن خواسته غريزى، مرد خود را ناچار به ازدواج دوم مى‏بيند. حتى اگر از طريق مشروع انجام نشود، از طريق نامشروع اقدام مى‏كند. در اين گونه موارد نمى‏توان منطقى بودن خواسته مرد را انكار كرد.(1)
گاهي مسئله تعدد زوج در يك خانه موجب كينه و دشمني مي شود اما اين اشكال بر افراد وارد است كه دشمني مي ورزند، نه بر اسلام و تعاليمش، زيرا دين قانون تعدد زوجات را به طور وجوبي وضع نكرده است. در واقع تعدد زوجات در اسلام يك قاعده نيست، بلكه يك استثنا است و تنها حكم به جواز داده شده، نه الزام؛ يعنى براى برخى كه مشكلاتى پيش آمده و مجبور به ازدواج مجدد هستند، اجازه داده شده است، چنان كه براى آن شرطى گذاشته شده و آن اطمينان مرد به اين است كه مى‏تواند ميان زنان به عدالت عمل كند، اما اگر مردانى باشند كه بدون توجه به اين شرط و بدون توجه به سعادت خود و خانواده و فرزندان، در پى ازدواج مجدد باشند ازدواج دوم روا نيست، مثلاً هدفشان شهوت باشد و زن در نظرشان مفهومى جز موجودى كه براى لذت و شهوت آفريده شده نباشد. اسلام با اين افراد كارى ندارد و ازدواج بيش از يك زن را به آن‏ها اجازه نمى‏دهد.(2)
اما سؤال از اين كه چرا اسلام اين حق را نسبت به زنان قائل نشده و چرا اسلام چند شوهري را اجازه نداده ، زيرا در اين نوع زناشويي رابطه پدر با فرزند عملاً نا مشخص است، هم چنان كه در كمونيسم (اشتراك) جنسي رابطه پدر با فرزندان نامشخص است.
همان طور كه كمونيسم نتوانست براي خود جا باز كند، چند شوهري نيز نتوانست مورد پذيرش باشد، زيرا زندگي خانوادگي و ايجاد آشيانه براي نسل آينده و ارتباط قطعي ميان نسل گذشته و آينده، خواسته غريزه و طبيعت بشر است. چند شوهري نه تنها با طبيعت انحصار طلبي و فرزند دوستي مرد نا موافق است، كه با طبيعت زن نيز مخالفت دارد. تحقيقات روانشناسي ثابت كرده است كه زن بيش از مرد خواهان تك همسري است. (3)
از جهت ديگر زن از مرد فقط عاملي براي ارضاي غريزه جنسي خود نمي خواهد كه گفته شود هرچه بيشتر، براي زن بهتر. زن از مرد موجودي مي خواهد كه قلب او را در اختيار داشته باشد ؛ حامي و مدافع او باشد؛ براي او فداكاري نمايد و غمخوار او باشد.
زن در چند شوهري هرگز نمي توانسته حمايت و محبت و عواطف خالصانه و فداكاري يك مرد را نسبت به خود جلب كند، از اين رو چند شوهري نظير روسپي گري همواره مورد تنفر زن بوده است. چند شوهر داشتن نه با تمايلات و خواسته هاي مرد موافقت داشته است و نه با خواسته ها و گرايش هاي زنان.(4) علاوه بر اين ، يكي ديگر از مشكلاتي كه در صورت چند همسري براي زنان ذكر شده، مشخص نبودن پدر براي فرزند مي باشد. با وجود چند شوهر عملاً مشخص نمی شود فرزند متعلق به کدام مرد است و این مسئله ای بسیار مهم است.
مسئله تعلق فرزند و معين شدن پدر فرزند، اگر چه تحقيقات امروزي و آزمايش هاي پزشكي آن را تا حدی مشخص مي كند، اما از نظر رواني همچنان مسئله حل نشدني است؛ زيرا اولاً: همان گونه كه دانشمندان مي گويند: نتايج آزمايشهاي تجربي صد در صد نيست و احتمال خطاي اشتباه انساني يا ... وجود دارد.
دوّم: مسئله اقناع روحي و رواني پدر و مادر و فرزند چيزي نيست كه با آزمايش قابل حل باشد. فرزند مي خواهد اطمينان قلبي و دروني يابد كه پدر و مادر او واقعي هستند و همين طور پدر و مادر. تا زماني كه اقناع و اطمينان قلبي و دروني صورت نگيرد ، به همان نسبت رابطه و پيوند عاطفي بين پدر و مادر و فرزند متزلزل خواهد بود. مطمئنا در صورت تعدد شوهر براي زن ، اين اطمينان و رابطه عاطفي حاصل نمي شود.    


   پى‏نوشت‏ها:
1 - تفسير نمونه، ج‏3، ص 256 - 260؛ مجموعه آثار، مطهرى، ج‏19، ص 357 - 361.
2 - الميزان، ج‏4، ص 319.  
3 – مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج19، ص302.
4 – همان ، ص 311.

نظرات (12)

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام .واقعا از دلایل تعددزوجات متاسفم.آن دنیا همه ی شما باید جواب پس بدهید.خداوند متعال زن راطوری خلق کرده که مخالف شدید ازدواج دیگر همسرش است.مگر زن حیوان است ؟باازدواج دیگر همسرش بسیار می شکند وکانون خانواده شان به هم می ریزد .درضمن اگر زنها...

با سلام .واقعا از دلایل تعددزوجات متاسفم.آن دنیا همه ی شما باید جواب پس بدهید.خداوند متعال زن راطوری خلق کرده که مخالف شدید ازدواج دیگر همسرش است.مگر زن حیوان است ؟باازدواج دیگر همسرش بسیار می شکند وکانون خانواده شان به هم می ریزد .درضمن اگر زنها ومردان نتوانند شهوت خود راکنترل کنند چه فرقی با حیوانات دارند.ازدواج دیگری چه توسط زن چه توسطمرد نهایت بی اخلاقی است.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
این حرفتون کاملا غلطه:
(خداوند متعال زن راطوری خلق کرده که مخالف شدید ازدواج دیگر همسرش است.)
قبلا مفصل جواب دادم.

This comment was minimized by the moderator on the site

اگه زنی میل جنسیش خیلی زیاد باشه و شوهرش نتونه اونو ارضا کنه تکلیف چیه؟ مشکلی هم با هم ندارند و راضی به طلاق نیز نیستند.

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
اگر این میل در زن بیش از حد معمول است باید متعادل کند و کنترول کند.
اگر همسر سرد مزاج باشند باید از طریق پزشک و طب اسلامی درمان بشند.

This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی ناراحت شدم از خوندن این پیام
مرد رو چی فرض کردین؟زن رو چی؟

چطور یک مرد میتونه بگه نیازم جبران نمیشه و ازدواج مجدد میکنه؟اما خانم اگه بگه نیازم جبران نمیشه میگن:هرزه است!!

اول یکم فکر کنین..شرایط جامعه و فرهنگشو بسازین بعد از این حرفها...

خیلی ناراحت شدم از خوندن این پیام
مرد رو چی فرض کردین؟زن رو چی؟

چطور یک مرد میتونه بگه نیازم جبران نمیشه و ازدواج مجدد میکنه؟اما خانم اگه بگه نیازم جبران نمیشه میگن:هرزه است!!

اول یکم فکر کنین..شرایط جامعه و فرهنگشو بسازین بعد از این حرفها بزنین.
قصدتوهین و جسارت نیس اما همین مردها ک صیغه میکنن وقتی خانم حامله میشه میگن ما نبودیمو برو تست بده و بعد به همین تستها شما اکتفا میکنین اونوقت یک خانم نمیتونه با چند نفر رابطه داشته باشه و برای بچه اش به این تستها اکتفا کنه؟؟


جامعه ما هنووز فرهنگش خیلیییی پایینه ک بتونه بپذیره خانم ارضا ننیشه از نظر جنسی و طلاق میخاد برای با کسی دگ بودن...

ن تنها جنسی..روحی..قلبی...میبینیم کسایی ک فقط از خانمها یک میل جنسی و خونه داری میخان و ارزش بیشتری قایل نیستن...

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
دقت کنید ما مطلق نمیگیم مردان این کار رو بکنند بلکه عده خاصی با شرایط خاص.
هیچ وقت خانمی اگر نیازش پاسخ داده نمی شود او را هرزه ننامیده ایم و این تهمتی است که میزنید.
اتفاقا اسلام بیشترین حمایت از زنان حتی در مسائل جنسی داره و اگر احادیث...

با سلام
دقت کنید ما مطلق نمیگیم مردان این کار رو بکنند بلکه عده خاصی با شرایط خاص.
هیچ وقت خانمی اگر نیازش پاسخ داده نمی شود او را هرزه ننامیده ایم و این تهمتی است که میزنید.
اتفاقا اسلام بیشترین حمایت از زنان حتی در مسائل جنسی داره و اگر احادیث در این زمینه رو بخونید متوجه میشید که چقدر اسلام لطیف عمل کرده و در این رابطه به فکر زن بوده است.
در نظرات قبل عرض کردم اگر اسلام اجازه چند شوهری نداده چون نه خود زن ذاتا دوست داره و نه مرد میتونه تحمل کنه.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

آخه شما برای شوهر اون زن بدبختی که درد و مشکلات و حاملگی رو برای اینکه برای آقا شون بچه بیارن تحمل میکنه ازدواج موقت تجویز میکنی نمیگی برو خودت رو کنترل کن اما به زنی که میل جنسی اش زیاده میگه خودش رو کنترل کنه بره طب سنتی خب معلومه که کسی...

آخه شما برای شوهر اون زن بدبختی که درد و مشکلات و حاملگی رو برای اینکه برای آقا شون بچه بیارن تحمل میکنه ازدواج موقت تجویز میکنی نمیگی برو خودت رو کنترل کن اما به زنی که میل جنسی اش زیاده میگه خودش رو کنترل کنه بره طب سنتی خب معلومه که کسی حرفاتون رو قبول نمیکنه شما میگید با ذات زن سازگاره اما زن میبینه وقتی حرف زن دوم میشه خونش به جوش میاد و عصبی میشه خب معلومه که حرفتون رو نمیپذیره

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
ما کجا گفتیم این مردا برن صیغه کنند؟ مطالب رو نخونده اظهار نظر کردن درست نیست.به چنین مردایی هم توصیه میکنیم به کنترول کردن خودشون.

This comment was minimized by the moderator on the site

الان زنان زیادی هستند که شوهرشون چند خانم دارند. مثلا در عربستان این امر کاملا عادی هست.
این زنان همه مثل بقیه هستند و روحیات ذاتی مشترکی دارند.
الان در اروپا نیز مردان زیادی هستند که با چند شوهری زنانشان کنار آمده اند و یا با داشتن دوست پسر برای...

الان زنان زیادی هستند که شوهرشون چند خانم دارند. مثلا در عربستان این امر کاملا عادی هست.
این زنان همه مثل بقیه هستند و روحیات ذاتی مشترکی دارند.
الان در اروپا نیز مردان زیادی هستند که با چند شوهری زنانشان کنار آمده اند و یا با داشتن دوست پسر برای زنانشان مشکلی ندارند. مثل زنهای عربستان. آیا از این هم به همین نتیجه میرسید که مردان همگی روحیات ذاتی مشترک دارند و یا میگویید این انحراف از فطرت است؟!!!!!!! عربستان الان دیگر به مکانی تبدیل شده که حتی بیسواد ترین آدمها هم میفهمند که تنها چیزی که در آن یافت نمیشود دین رسول خاتم است. بهتر نیست مثالهای بهتری بزنید؟ و برای قانع کردن مردم دلایل محکمتری استفاده کنید؟ زندگی یک سری وهابی که فکر میکنند مسلمانند چه دخلی به اسلام دارد؟ در ضمن, شما از کجا میدانید که همین زنان عربستان با این امر مشکلی ندارند که آن را ویژگی فطری همه زنان میدانید؟!!!!!!!!
====================
با سلام
نه خیر این ادعای شما اصلا درست نیست و نه تنها اروپا بلکه هیچ جا چنین مردانی نیستند الا شاذ و ندر که در ایران هم ممکنه باشند.
اگر می توانید ادعای خود را ثابت کنید. خودم بارها دیدم در غرب مردانی بخاطر رابطه همسرشون با مرد دیگر او را به قتل رسانده و یا دعوا و ... شده.
می توانید از خود زنان عربستان تحقیقی داشته باشید.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
اینکه فرمودین رابطه عاطفی برای زن فراهم نمشود ایا در مورد چند زن داشتن شوهر هم صدق نمیکند ایا زن اول از این موضوع عذاب نمیکشد و چه بسا باعث طلاق او از شوهرش نمشود ؟
=============
پاسخ:
با سلام
الان زنان زیادی هستند که شوهرشون چند خانم...

با سلام
اینکه فرمودین رابطه عاطفی برای زن فراهم نمشود ایا در مورد چند زن داشتن شوهر هم صدق نمیکند ایا زن اول از این موضوع عذاب نمیکشد و چه بسا باعث طلاق او از شوهرش نمشود ؟
=============
پاسخ:
با سلام
الان زنان زیادی هستند که شوهرشون چند خانم دارند. مثلا در عربستان این امر کاملا عادی هست.
این زنان همه مثل بقیه هستند و روحیات ذاتی مشترکی دارند.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

چون زنان عربستان اکثرا بیسواد و خانه نشین هستند

This comment was minimized by the moderator on the site

افرین برادر عزیز واقعا حق با شماست معلومه ادم منطقی هستید

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت